صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قوانین بازدارنده؛ تدبیری برای علاج تصادفات

۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸:۰۱
کد خبر: ۷۴۰۸۳۰
پلیس راهنمایی و رانندگی در به روزرسانی قوانین خود به بالا بردن سقف الزام آور بودن مقررات به منظور تغییر رفتار رانندگان بی احتیاط و بی مبالات اهتمام ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد که اجرای دقیق و بی مسامحه این مقررات در کاهش رفتار‌های پرخطر اثری جدی خواهد گذاشت.
- پیدایی تخلف‌های ترافیکی خود نتیجه انواعی از بی احتیاطی‌ها و بی ملاحظگی‌های رانندگان یا دیگر عوامل انسانی دخیل در این موضوع است. هم از این رو مساله پیشگیری از بروز این تخلف‌ها که خود اصلی‌ترین سبب ساز وقوع حوادث رانندگی است اهمیتی بنیادی پیدا می‌کند.
 
بر این سیاق بهره داشتن از اهرم‌های کارآمد برای پلیس که مقام ضابط و مجری قانون را از آن خود می‌بیند به جهت کم کردن از بار جرائم رانندگی و مدیریت بهینه وضع ترافیک نیاز گریز ناپذیری خواهد بود. چرا که وادار کردن رانندگان برای گردن گذاشتن به قوانین راهنمایی و رانندگی ضرورت در پیش گرفتن تمهید و تدارکی موثرتر را پیش می‌کشد. تحقق چنین هدفی به قصد کاستن از فشار آسیب‌های ناشی از تصادفات ارزشمندی غیر قابل انکاری خواهد داشت.
 
هم از این رو بالا بردن بهای جریمه نقدی تخلفات ترافیکی یک شیوه موثر در کم کردن از حجم مرگ و میر‌ها و سوانح رانندگی است. آن طور که از برآورد‌های کارشناسی بر می‌آید پلیس راهنمایی و رانندگی در به روزرسانی قوانین خود به بالا بردن سقف الزام آور بودن مقررات به منظور تغییر رفتار رانندگان بی احتیاط و بی مبالات اهتمام ویژه‌ای از خود نشان می‌دهد که اجرای دقیق و بی مسامحه این مقررات در کاهش رفتار‌های پرخطر اثری جدی خواهد گذاشت.

باید هم که دانسته شود تجاوز از سرعت مجاز، استفاده نکردن از کمربند ایمنی و انجام مکالمه تلفنی هنگام رانندگی از رفتار‌های پرخطری هستند که سهم اصلی در تخلفات رانندگی را به خود اختصاص داده اند.

اما اینکه شیوه رسیدگی‌های پلیس در مواجهه با تصادفات رانندگی چه تغییراتی پیدا کرده و این تغییرات چه نوع مطلوبیت‌هایی را به همراه داشته پرسشی است که احسان مومنی رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت اصل آن را متعلق به قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث می‌داند. احسان مومنی به میزان از کاهش نقش پلیس در تصادفات می‌گوید: برابر قانون در سال جاری شرکت‌های بیمه مکلف هستند هزینه تصادفات خسارت بار تا سقف شانزده میلیون تومان را پرداخت کنند. یعنی بدون ترسیم کروکی از سوی پلیس این شرکت‌ها مکلف به پرداخت این حجم از خسارت ناشی از تصادفات رانندگی هستند. این هم البته قانونی است که مصوب شده است. نباید تصور شود این مقرراتی است که خود پلیس وضع کرده است. این درواقع بخشی از قانون مربوط به بیمه شخص ثالث است. شیوه کار پلیس در رسیدگی به تصادفات رانندگی تغییری نکرده است. اما در اقدام‌هایی که صورت گرفته ما به کارشناسانمان آموزش‌های لازم برای نوع برخورد، رفتار و ارتباط‌هایی که با شهروندان باید داشته باشند را ارائه کرده ایم. همچنین در زمان وقوع تصادفات اگر شهروندان از پلیس تقاضای کروکی داشته باشند ما این امکان را در اختیارشان می‌گذاریم.
 
بیشتر بخوانید:

برچسب ها: پلیس راهور تصادف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *