صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

عباسی: نباید عرصه ادبیات را به میزان فالوورهای یک سلبریتی بفروشیم!

۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۴۰۷۳۵
یک نویسنده کتاب گفت: چاپ کتاب‌های بی محتوا مانند جنس‌های تقلبی است که به ناگهان در بازار عرضه می‌شود و با رنگ و لعابی جذاب زیبا خصوصاً با پشتیبانی نام برخی از سلبریتی‌ها وارد عرصه کتاب می‌شود، اما این کتاب‌ها عمر کوتاهی دارند و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

شهریار عباسی در گفت‌وگو با پیرامون حضور سلبریتی‌ها در حوزه کتاب گفت: برخی ناشران برای کسب سود و منفعت کوتاه‌مدت خود اقدام به چاپ و نشر کتاب برخی از سلبریتی‌ها می‌کنند که آنان بر این باورند که وجود فالوور‌های زیاد برای برخی از هنرمندان و سلبریتی‌ها امکان خرید کتاب و بازگشت سرمایه برای ناشران را بسیار راحت‌تر فراهم می‌کند به همین منظور اقدام به چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها می‌کنند.

وی عواقب چاپ کتاب برخی از سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و افزود: البته هستند سلبریتی‌هایی که پتانسیل نگارش کتاب دارند و در این زمینه موفق عمل کردنده اند، اما تعداد دیگری از سلبریتی‌ها هستند که کتاب‌های با کیفیتی ندارند و کتاب‌های آنان به چاپ دوم و سوم هم رسیده است انتشار این کتاب‌ها در درازمدت تبعات بسیاری را به همراه دارد و سبب می‌شود که مخاطبان حتی به ناشران خوش نامی که دست به چاپ این اثر‌ها می‌زنند بدبین شوند.

عباسی فضای مجازی را مهم‌ترین عامل شکل گیری این نوع کتاب‌ها دانست و افزود: وجود فضای مجازی و طرفداران سلبریتی‌ها که هر روز به فالوور‌های آنان اضافه می‌شود زمینه را برای چاپ این نوع کتاب‌ها فراهم می‌کند.

وی پیرامون حوزه ادبیات ابراز کرد: ادبیات حوزه‌ای است بسیار جدی و در عین حال تخصصی همچنین تجربه تحصیلات و استعداد نویسند‌ها نیز از مهمترین عوامل و شاخص‌های اصلی یک نویسنده محسوب می‌شود طی طریقی که باید یک نویسنده بپیماید تا بتواند کتابی ارزشمند تولید و تهیه کنند بسیار طولانی است همچنین تخصص، تحصیلات و کسب تجربه همگی در درازمدت و با سعی و تلاش و کوشش فراوان یک فرد را به نویسنده تبدیل می‌کند، اما تعدادی از افراد سلبریتی که فکر می‌کنند نویسنده هستند از راه رسیده و اقدام به چاپ کتاب می‌کنند در حالی که حوزه ادبیات یک عرصه بسیار تخصصی محسوب می‌شود.

این نویسنده کتاب تاکید کرد: برخی از سلبریتی‌ها با پرداخت پول به ناشران کتاب‌های مورد نظر خود را منتشر کرده و به چاپ دوم و سوم نیز می‌رسانند البته این امر به خاطر فضایی به ظاهر ساکت و آرام به حوزه ادبیات شکل می‌گیرد و حوزه ادبیات به خاطر ویژگی خاص و در عین حال منحصر به فردش جذابیت ویژه‌ای برای سلبریتی‌ها با خود به همراه دارد.

عباسی ویژگی و خاصیت حوزه ادبیات را مورد بررسی قرار داد و افزود: حوزه ادبیات حوزه‌ه بسیار خاص و ویژه‌ای است از این رو هر کسی نمی‌تواند پا به عرصه ادبیات و چاپ‌کتاب ادبی بگذارد، اما از آنجا که ساز و کار‌های مشخص و لازم این عرصه هنوز پشتوانه محکمی برای انتخاب نویسند و چاپ کتاب مختص این حوزه به اجرا در نیامده است ناشران نیز بسیاری از قوانین نانوشته حوزه ادبیات را نادیده گرفته و برای درآمد کوتاه‌مدت اقدام به چاپ کتاب سلبریتی‌ها می‌کنند، از سوی دیگر ادبیات حوزه‌ای است که چنانچه در آن کتاب‌های نامناسب و بی کیفیت تولید شود خود را در دراز مدت نشان می‌دهد این رشته شغلی عواقب محتوا‌های بی کیفیت و آسیب‌های وارد شده را سریعا نشان نمی‌دهد لذا باید افراد متخصص دراین زمینه به فعالیت بپردازند.

وی اظهار کرد: به طور کلی؛ هنر گرایشی بسیار ساده به نظر می‌آید، اما بخش‌هایی مانند ادبیات کاملا پیچیده مشکل هستند و برای دست یافتن به رشد و تعالی در این حوزه‌ها نیاز به ممارست و تحصیل خصوصاً تحقیق بسیار ضروری هستیم البته چاپ کتاب‌های سلبریتی‌ها عموماً از سوی ناشران عمومی شکل می‌گیرد و ناشران خصوصی هرگز اقدام به چاپ و نشر چنین کتاب‌های نخواهند کرد، زیرا در آینده‌ای نه چندان دور باعث بدنامی و یا بدبینی مخاطبان خود می‌شود.

این نویسنده کتاب ابراز کرد: چاپ کتاب‌های بی محتوا مانند جنس‌های تقلبی است که به ناگهان در بازار عرضه می‌شود و با رنگ و لعابی جذاب زیبا خصوصاً با پشتیبانی نام برخی از سلبریتی‌ها وارد عرصه کتاب می‌شود، اما این کتاب‌ها عمر کوتاهی دارند و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

وی نقش شهرت را برای سلبریتی‌ها مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر می‌بینیم بسیاری از سلبریتی‌ها برای کسب شهرت بهتر و وجهه ادبی عمدتاً وارد عرصه ادبیات می‌شوند تلاش دارند خود را به یک حوزه و هنر مهم‌تر و اساسی‌تر گره بزنند لذا خود را نویسنده ادبیات معرفی می‌کنند این امر در درازمدت دلزدگی نویسنده مخاطب را به همراه دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: ناشران باید توجه داشته باشند که نویسندگانی که عمرشان را پای برخی از کتاب‌های ارزشمند گذاشته‌اند تا چه حد تلاش بی‌پایان داشته و در این زمینه تحقیق و پژوهش کردند و نباید جایگاه این فرزانگان عالم فرهنگ را با سلبریتی‌ها جابجا کرد این دو مقوله متفاوت هستند هنر جایگاه خود را دارد و ادبیات نیز جایگاه ویژه و خاص خود را پس نمی‌توان یک کتاب بی‌کیفیت صرف وجود فالوور‌های فراوان یک سلبریتی به چاپ رساند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *