در تولید پیام رسانهای پای چه کسانی در میان است؟
_ مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی نوشت: در دنیای امروز تولید و انتشار لحظهای خبر و پیام به حدی است که میتوان گفت دنیای اطرافمان در حال اشباع شدن است. پیامهای بسیاری که آنها را روزانه دریافت میکنیم همانند هر فرآیندی نیازمند افراد و تخصصهای مختلفی است که از تولید تا انتشار و رسیدنشان به ما مشارکت دارند.
یک پیام تبلیغاتی قبل از بازی آنلاین را در نظر بگیرید. افراد مختلفی مانند عکاس، نویسنده، تصویربردار، کارگردان، طراح بصری و گوینده در ساخت این ویدئوی تبلیغاتی با هم همکاری کردهاند. توافقی هم میان مدیران دو مجموعه برای شیوه و تعداد نمایش انجام شده است. سؤال مهم این است که کدامیک از افراد، نقش مهم و تأثیرگذاری در تولید و انتشار یک پیام دارند؟ به عبارت دیگر در تحلیل پیامهای رسانهای کدام نقش را باید بهصورت جدیتر موردتوجه قرار داد؟
شناسایی این افراد و جهانبینی آنها بخش مهمی از سواد رسانهای و تفکر انتقادی است که دانستن آن برای فعالان فضای مجازی بسیار مهم است.