بازگشایی مدارس: ابهام ها، تردیدها
عدم اجماع مسئولان در تصمیم گیری و اعلام زمان بندی و برنامه ریزی در مورد واکسیناسیون کادر آموزشی و همچنین شیوه آموزش در سال تحصیلی پیش رو ابهامات و تردیدهایی را پیش روی کادر اموزشی، دانش آموزان و اولیا قرار داده است.
-چندی پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد و خاطر نشان کرد که:هم اکنون ستادی در وزارتخانه تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در سال تحصیلی پیش رو به خدمت خواهد گرفت.
با توجه به اینکه دو ماه به آغاز سال تحصیلی مانده است، همچنان سوالات و ابهامات و تناقضات زیادی از جمله تعیین تکلیف واکسیناسیون معلمان در این حوزه وجود دارد. از سویی دیگر اظهار نظر برخی از مسئولین ذی ربط نشان از این است که همچنان اجماعی بر سر این موضوع وجود ندارد.
آموزش حضوری بدون واکسیناسیون امکان پذیر است
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با میزان گفت:با توجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس در برخی استانهای کشور و مناطق روستایی سال گذشته اختیاری بود. برخی مدارس در مناطق کم جمعیت روستایی بنابر رضایت و موافقت وزیر و همچنین رغبت معلمان و اولیاء دانش آموزان، به سمت آموزش حضوری قدم برداشته اند که تجربه موفقی هم بود. در برخی استانهای کشور و مناطقی که دسترسی محدود به پهنای باند و معضلات سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد، آموزش حضوری بهترین راه حل بود چرا که همین این مناطق در مناطق بحرانی کرونا نبود و هم پیشرفت آموزش به شکل حضوری موثرتر بود. مشکل در حال حاضر مناطق شهری و شلوغ است که با توجه به اینکه احتمال سرایت در این مناطق بیشتر است، رعایت موازین بهداشتی باید با شدت و دقت بیشتری اگر صورت گیرد بدون واکسیناسیون آموزش حضوری میتواند امکان پذیر باشد.
در نقد این دیدگاه میتوان گفت هر چند برگزاری کلاسهای حضوری با جمعیت کم در روستا هم امکان پذیری بالایی دارد و هم اثر بخشی آموزشی بالا، اما با توجه به این موضوع که جامعه هدف ما کودکان و دانش آموزان در سنین پایین را هم شامل میشود، امکان رعایت تمام و کمال شیوه نامهها از سوی آنان با مشکل مواجه است.
آموزش حضوری تنها با واکسیناسیون میسر است
عضو کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان گفت:با پیش بینیهای اتفاق افتاده میتوانیم در مهرماه شاهد آغاز آموزش حضوری باشیم؛ و در این صورت منعی برای آن وجود نخواهد داشت. اما اگر این پیش بینیها محقق نشود، با توجه به اینکه ممکن است دانش آموزان ناقل باشند این اتفاق باید به تاخیر بیفتد، در واقع بدون واکسیناسیون حضوری شدن آموزش تا زمانیکه بتوانیم اکثریت افرادی که با نظام آموزشی در ارتباط هستند را واکسینه کنیم امکان پذیر نیست. طبق وعدههای داده شده شرکتهای واکسن سازی و واردات کما فی السابق با در اختیار داشتن حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن میتوان به واکسینه شدن کادرآموزشی و دانشجویان و شروع آموزش به شیوه حضوری امیدوار بود.
واکسیناسیون معلمان همچنان در ابهام
حتی اگر از امروز که نیمه تیرهستیم، همه معلمان واکسینه شوند، شاید بشود تا پایان شهریورماه دوز دوم آن را دریافت کنند، اما بر اساس شنیدهها قرار است از مرداد ماه واکسیناسیون معلمان آغاز شود که با این حساب تا پایان شهریور همه معلمان نمیتوانند دوز دوم را دریافت کرده باشند.
در نقد این دیدگاه میتوان گفت هر چند برگزاری کلاسهای حضوری با جمعیت کم در روستا هم امکان پذیری بالایی دارد و هم اثر بخشی آموزشی بالا، اما با توجه به این موضوع که جامعه هدف ما کودکان و دانش آموزان در سنین پایین را هم شامل میشود، امکان رعایت تمام و کمال شیوه نامهها از سوی آنان با مشکل مواجه است.
آموزش حضوری تنها با واکسیناسیون میسر است
عضو کمیسیون سلامت مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان گفت:با پیش بینیهای اتفاق افتاده میتوانیم در مهرماه شاهد آغاز آموزش حضوری باشیم؛ و در این صورت منعی برای آن وجود نخواهد داشت. اما اگر این پیش بینیها محقق نشود، با توجه به اینکه ممکن است دانش آموزان ناقل باشند این اتفاق باید به تاخیر بیفتد، در واقع بدون واکسیناسیون حضوری شدن آموزش تا زمانیکه بتوانیم اکثریت افرادی که با نظام آموزشی در ارتباط هستند را واکسینه کنیم امکان پذیر نیست. طبق وعدههای داده شده شرکتهای واکسن سازی و واردات کما فی السابق با در اختیار داشتن حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن میتوان به واکسینه شدن کادرآموزشی و دانشجویان و شروع آموزش به شیوه حضوری امیدوار بود.
واکسیناسیون معلمان همچنان در ابهام
حتی اگر از امروز که نیمه تیرهستیم، همه معلمان واکسینه شوند، شاید بشود تا پایان شهریورماه دوز دوم آن را دریافت کنند، اما بر اساس شنیدهها قرار است از مرداد ماه واکسیناسیون معلمان آغاز شود که با این حساب تا پایان شهریور همه معلمان نمیتوانند دوز دوم را دریافت کرده باشند.
همه این احتمالات در صورتی است که هم واکسن به میزان نیاز موجود باشد و هم اراده و برنامه ریزی وجود داشته باشد. از طرفی با توجه به این موضوع که کودکان و نوجوانان ناقلان خاموش این ویروس هستند تمامی کسانی که از آغاز روز با آنها در ارتباط هستند از جمله از راننده سرویس گرفته تا خدمتکار مدرسه همه و همه به ایمنی نیاز دارند.
نگرانی اولیا از آموزش حضوری
موضوع مهم دیگر نگرانی و سردرگمی اولیا دانش آموزان میباشد. تجربه نزدیک به دوسال آموزش مجازی معضلاتی را هم برای دانش آموزان، خانوادهها و نظام آموزشی به وجود آورده است، از سویی دیگر حضوری شدن آموزش با وجود تداوم بحران کرونا و معضلات واکسیناسیون تردیدهایی در خانودهها ایجاد کرده است.
خانم اکرمی در گفتوگو با میزان در این باره گفت: آموزش مجازی و در اختیار داشتن وسایل ارتباطی مانع تحرک فرزندم شده است و نگرانی من از تداوم این وضعیت است. اگرچه در شرایط بحرانی چارهای جز آموزش مجازی نیست، اما این شیوه هم به اموزش و هم به پرورش فرزندان ضربه زده است. از طرفی دیگر اگر مدارس به صورت حضوری نیز فعالیت داشته باشد، موضوع انتقال بیماری مطرح میشود.
رجب نیا مادر یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس تهران در گفتوگو با میزان،گفت:آموزش مجازی محدودیتهایی برای من که کارمند هستم ایجاد کرده بود، چرا که باید دائما در کنار فرزندم برای وارسی انجام تکالیفش قرار میگرفتم، خوشحال هستم که از سال جدید آموزش حضوری شو داما با توجه به اینکه فرزندم کوچک هست و ممکن است دستورالعملهای لازم را رعایت نکند، نگرانیهایی را متوجه خود و خانوده ام کرده است. البته در صورت واکسیناسیون سراسری این مشکلات حل میشود.
در پایان باید اشاره کرد که سردرگمی نظام آموزشی و عدم اجماع بین مسولین مربوط در رابطه با شیوه آموزش در سال تحصیلی و از طرفی تعیین تکلیف و زمانبندی مشخص برای واکسیناسیون کادر آموزشی و تمامی افرادی که با دانش اموزان به واسطه مدرسه در ارتباط هستند میتواند حلال این مساله باشد. از این رو لزوم حصول موفقیت در این راه برنامه ریزی صحیح، زمانبندی و وفاداری به اجرای آن است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *