صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

راهکارهایی برای یادگیری بهتر

۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۹:۰۲
کد خبر: ۷۳۸۴۲۴
یک کارشناس روانشناسی گفت: تا زمانی که آموخته‌های ما به عرصه عمل نیامده یادگیری موثر ایجاد نشده است.
کریم عباسی کارشناس روانشناسی تربیتی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در مورد تکنیک‌های یادگیری موثر گفت: اینکه یادگیری را به شکل مؤثری شروع کنید، باید بدانید که چگونه بیاموزید. در این صورت می‌دانید که چه چیزی به‌کارتان می‌آید و چه چیزی در یادگیری‌تان تأثیر چندانی ندارد.

روحیه پرسشگری داشته باشید
عباسی گفت:آنچه به عنوان یک دانش آموز، دانشجو و هر کسی در مقام یادگیرنده باید بدان آگاه باشید این موضوع است که در ابتدا از خود بپرسید برای چه می‌آموزید، هر چیزی که به دنبال یادگیری آن هستید چه تاثیری در فهم و دانش شما دارد.
وی افزود: نکته دیگر در این امر این است که در خلال آموزش از آموخته‌های خود سوال کنید، در حین آموزش بحث و گفت‌وگو کنید و به عنوان یک شرکت کننده فعال سوال بپرسید.چالش ایجاد کنید و از خلال آن آموخته های خود را محک بزنید.

یاد داشت برداری کنید
عباسی گفت: راه‌های مختلفی برای یادداشت برداشتن وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها میتوانند در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی یادداشت برداری یا نت برداشتن یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک مطالعه فعال و تعاملی می‌باشد. اگر ما درست نت برداری کنیم میزان یادگیری ما چندین برابر می‌شود. خلاصه نوشتن آن چیز‌هایی که آموختید تاثیر مثبتی در افزایش یادگیری شما در باب موضوع مورد نظر خواهد شد.


استفاده از تکنیک‌های موثر
این کارشناس روانشناسی گفت: همواره تکنیک های مورد آزمایش زیادی وجود دارد که به یادگیرنده کمک می کند با بهره بردن از آن ها میزان یادگیری و کیفیت آن را افزایش دهد.از دیگر تکنیک‌های موثر یادگیری موثر، چون رمز گذاری، استفاده از کلمات کلیدی و تکرار و مرور نیز از دیگر مواردی است که یادگیرنده با اتکا به آن‌ها می‌تواند، یادگیری خود را ارتقا بخشد.

تبدیل یادگیری به عملکرد
عباسی با اشاره به این موضوع که تا زمانی که آموخته‌های ما به عرصه عمل نیامده یادگیری موثر ایجاد نشده است، گفت:آنچه را که یاد می‌گیرید در رفتار خود به کار ببندید زمانی که یادگیری به عملکرد تبدیل شود فرایند یادگیری به طور کامل اتفاق افتاده است. در غیر اینصورت باید در موثر بودن آن شک کرد .

انتقال یادگیری
این کارشناس روانشناسی در مورد موثرین‌ترین گام برای تثبیت یادگیری گفت: و در نهایت مهترین  اصل یادگیری اثر گذاری در بخش انتقال خواهد بود، انتقال یادگیری را چه به عنوان فهم آن موضوع و استفاده از آن در بستر‌های مختلف و تجربه آن در مکان‌ها و زمان‌های مختلف بدانیم و چه به عنوان آموزش آموخته‌ها به دیگری گام مهمی برای تثبیت یادگیری می باشد.
 
بیشتر بخوانید:
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *