صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حاشيه تعطيلى تئاتر و باز بودن سينماها/ضروريات عرصه ادبيات در پساكرونا چيست؟

۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰:۰۱
کد خبر: ۷۳۷۷۸۱
هجدهمین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر همایون فربد پیرامون فعالیت و پویایی سینما‌ها اشاره کرد.

-هجدهمین روز از تیر ماه ۱۴۰۰ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهار نظر همایون فربد پیرامون فعالیت و پویایی سینما‌ها اشاره کرد.

همایون فربد: فروش سینماها متکی به «دینامیت» است/امیدوارم «درخت گردو» اکران شود

مدیر پردیس سینمایی معین مال گفت: آنقدر در این روز‌ها استقبال مردم از سینما زیاد بوده که قصد داریم تعداد نیروی بیشتری جذب کنیم. «دینامیت» همچنان می‌فروشد و بحثی در میزان استقبال مردم نیست. فیلم خوب مردم را به سینما می‌کشاند.

همایون فربد در گفتگو با پیرامون وضعیت سینما‌ها و میزان استقبال مردم در شرایط کرونایی گفت: وقتی با اکران فیلم «دینامیت» تنها در یک هفته بیش از ۵۵ هزار نفر آن را دیدند نشان دهنده این است که مردم از فیلم خوب استقبال می‌کنند و در این مدت هم دنبال فیلم خوب بودند. مردم می‌دانند که سینما‌ها جزو امن‌ترین مکان‌های سربسته است به این خاطر که پروتکل‌ها رعایت می‌شود و همه ماسک دارند و دستگاه‌های تهویه هوا هم مدام کار می‌کنند. سینما از رستوران‌ها، مترو، اتوبوس، هایپرمارکت‌ها و .. قطعا ایمن‌تر است و مردم این را به خوبی درک کرده‌اند.

وی در همین راستا افزود: با تمام احترام برای عزیزان همکار؛ از ابتدای عید نوروز تا هفته گذشته هیچ فیلمی که مردم را به سالن‌های سینما‌ها بکشد نداشتیم و خیلی‌ها ورشکست شدند و یا تعدیل نیرو داشتند. امیدوارم «درخت گردو» هم به جعع فیلم‌های اکران شده اضافه شود.على سرتیپی و دوستان ما در فیلمیران تصمیم گیرنده هستند و امید دارم با اکران فیلم موافقت کنند. با توجه به اینکه فیلم طنز تازه اکران شده، با اکران فیلم اجتماعی «درخت گردو» اتفاق جذابی می‌افتد. البته که لطف دوستانم در دفتر خانه فیلم برای اکران «دینامیت» در این شرایط بسیار اتفاق خوبی بود و لطفی بود که به چرخه سینمای ایران و سینماداران کردند.

وی با اشاره به تعدیل نیرو در شرایط تعطیلی سینما‌ها بیان کرد: نزدیک دو سال مدیر پردیس سینمایی هروی در پاسداران بودم و آنجا ۱۱ نیرو داشتم که متاسفانه به دلیل تعطیلی سینما‌ها مجبور شدیم با عزیزان خداحافظی کنیم و با باز شدن سینما‌ها با حداقل نیرو به کار ادامه دادیم. یک هفته‌ای است که پردیس سینمایی معین مال و مجتمع معین مال افتتاح شده که البته بهره‌بردار مجموعه سینماتیکت است و بنده مدیریت آن را بر عهده دارم.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

ضروريات عرصه ادبيات در پساكرونا چيست؟

یک نویسنده کتاب گفت: یکی از گزینه‌هایی که باید برای پسا کرونا مورد توجه واقع شود نشر آثار و تنوع در موضوع است، این نکته تاثیر عمیق بر جامعه هدف گذاشته و زمینه را برای گرایش آرام آرام مخاطبان به سوی مطالعه فراهم می‌کند.

حمیدرضا سهیلی در گفت‌و‌گو با ، پیرامون اقدامات ضرورتی در جهت توسعه نشر در پساکرونا گفت: بنظر می‌رسد یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر رکورد کرونایی حوزه نشر لزوم توجه به رویکرد‌هایی راهبردی است، در دوران پس از کرونا دست از شعار برداشتن و حمایت عملی از نویسندگان امری مهم و ضروری است، موضوعی که همواره با بی توجهی رو به رو شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از گزینه‌هایی که باید برای پسا کرونا مورد توجه واقع شود نشر آثار و تنوع در موضوع است، این نکته تاثیر عمیق بر جامعه هدف گذاشته و زمینه را برای گرایش آرام آرام مخاطبان به سوی مطالعه فراهم می‌کند، برخی از سوژه‌ها تکراری هستند و برخی دیگر دغدغه‌های جامعه را مطرح نمی‌کند، همین امر سبب می‌شود مخاطب علاقه‌ای به مطالعه نشان ندهد.

سهیلی نقش مخاطبان در تولید ارزنده کتاب و کاهش رکود در بازار نشر و تولید محتوا را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: علاقه مخاطبان به کتاب و خرید آن می‌تواند علاوه بر از بین بردن رکود عامل اثرگذار بر افزایش سود ناشران باشد، از سوی دیگر نباید فراموش کرد که با تعدد عناوین کتاب در موضوعات مختلف دست مخاطب برای انتخاب باز شده و موضوعاتی که بتواند جذب مخاطب کند نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی قیمت کتاب را گزینه مهم برای افزایش سرانه مطالعه دانست و تاکید کرد: با بالارفتن قیمت کاغذ و مواد اولیه قیمت کتاب نیز افزایش یافت، این افزایش قیمت سبب شد تا در شرایط اقتصادی امروز خانواده‌ها ترجیح دهند کتاب را از سبد خرید خانواده کنار بگذارند. لذا باید در نظر داشت که هرچه زمینه را برای کاهش قیمت کتاب فراهم کنیم میزان خرید کتاب بالا رفته و سرانه مطالعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت و افزایش سرانه مطالعه دو کفه ترازویی هستند که چنانچه در حالت توازن قرار بگیرند می‌توانند به رشد و توسعه فرهنگ هر جامعه کمک کنند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

وقتی صدای اهالی تئاتر شنیده نمی‌شود/عرصه نمايش در انتظار راهكار

وخامت اوضاع تئاتر به دلایلی، چون مدیریت ضعیف مسئولان فرهنگی، حمایت از نورچشمی‌ها و ... قبل از کرونا هم برهمه اهالی تئاتر آشکار بود و با شیوع پاندمی کرونا دومینوی فروپاشی گروه‌های مستقل تئاتر سرعت گرفت.

در دوران پیش ازاکرونا گروه‌های تئاتری مستقل و بازیگران و عواملی که تنها منبع درآمد آن‌ها از تئاتر تامین میشد با مشکلات ریز و درشتی اعم از نبود سالنی برای تمرین، کمبود بودجه، حمایت نشدن و به نمایش نرسیدن تئاتر‌ها پس از تمرین‌های زیاد و ... روبه‌رو بودند و، اما صدایشان به جایی نرسید و تنها با عشق و علاقه زیاد به هنر خود مشغول بودند. با شیوع ویروس کرونا عملا تئاتر مستقل نابود شده است. از ابتداى شيوع كرونا با تغییر رنگ‌بندی شهر‌ها هميشه سالن‌های تئاتری اولين گزينه تعطيلى و با بهتر شدن شرايط آخرين بخش هنرى بودند كه باز شدند.

این روند باز و بسته شدن‌های پى در پى بسیاری از علاقه‌مندان پیگیر تئاتر را هم دلسرد و دلزده کرد و در این روز‌ها برخی از گروه‌های نمایشی از ادام اجرا‌های خود حتی در شرایط عادی هم صرف نظر کردند. به طور مثال پوریا گلستانی کارگردان نمایش «او زیباست» که در تماشاخانه سپند روی صحنه بود و به دلیل تعطیلی فعالیت‌های تئاتری ادامه اجرایش متوقف شد، وضعیت تئاتر را اینگونه توصیف می‌کند: تنها حرفی که می‌توان زد این است که امیدوارم در آینده وضع بهتر شود. امروزه واقعاً تئاتر در ایران هیچ حرفی برای گفتن ندارد، چون هنرمندان تئاتر آنقدر از نظر مالی به حقشان نمی‌رسند که هر روز اوضاعشان بد و بدتر می‌شود و تئاتر نیز بدون هنرمندانش زنده نخواهد بود.

گلستانی از ادامه اجرای «او زیباست» منصرف شده و می‌گوید: به این دلیل تصمیم به لغو اجرای نمایش گرفتم که ادامه اجرا‌ها منطقی نیست. اگر قرار باشد یک نمایش به صورت حرفه‌ای روی صحنه برود نیازمند هزینه‌هایی است، بعضی‌ها روی صحنه بردن و نبردن تئاتر را با خاموش و روشن کردن یک اتومبیل اشتباه گرفته‌اند که به اعتقاد من به این سادگی‌ها نیست.

از آغاز همه‌گیری کرونا حدود یک سال و نیم می‌گذرد و با وضعیتی که در زمینه واکسیناسیون همگانی داریم، نمى توان اميد زيادى به آينده هنرهاى نمايشى داشت ضمن اینکه با تغییر دولت و کابینه كه به زودى رخ خواهد داد طبیعتا تا استقرار مدیران جدید، چند ماهی را از دست خواهیم داد و متاسفانه هنوز هیچ راهکار مناسبی برای اشتغال و کسب درآمد خانواده تئاتر نشده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *