صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خدمات کشتیرانی به بخش خصوصی سپرده می‌شود

۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰:۳۵
کد خبر: ۷۳۷۰۹۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۳ هزار موتور لنج داریم که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله باید با شناور‌های جدید، تولید داخل جایگزین شوند.

- طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، حسین عباس‌نژاد درباره اثرگذاری تحریم بر ناوگان کشتیرانی، وضعیت شناور‌ها و استاندارد‌های که در این حوزه باید رعایت شود، گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می‌آید:

در چند سال اخیر که صنعت حمل و نقل دریایی ایران مورد تحریم بوده، آیا از توان این صنعت کاسته شده است؟اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، ناوگان کشتیرانی ایرانی آماده است تا در آب‌های جهان حضور پیدا کند، زیرا دولت و بخش خصوصی در بحث ارائه خدمات دریایی سال‌ها است که فعالیت می‌کنند. بدین جهت برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۱ در حال تدوین است که بحث خدمات کشتیرانی بیشتر توسط بخش خصوصی انجام شود، از این‌رو در سه ماهه امسال؛ مستندات این برنامه تهیه شده و در چند ماه آینده هم نهایی و وارد فاز قرارداد می‌شود.

وضعیت ایمنی کشتی‌های ایران در آب‌های بین‌المللی چگونه است؟
در حال حاضر تفاهم‌نامه‌های متعددی مربوط به بازرسی کشتی‌ها، توسط آیمو منعقد شده و پرچم ایران جزو پرچم سفید به حساب می‌آید.

آمریکا مشکلی را برای کشتی‌های تجاری ایران به وجود آورده است؟
در برخی مواقع مسائل سیاسی منجر به اختلال در عملیات بازرگانی کشوری می‌شود و در زمان تحریم‌ها آمریکا قلدرانه با فشار به کشور‌های دیگر مشکلاتی را برای بحث تجاری کشور‌ها به وجود می‌آورد که سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت خارجه ایران با پیگیری‌های حقوقی در دعاوی بین‌المللی مانع بروز مشکل برای ناوگان ایران شده اند، به همین دلیل تاکنون مشکل توقیف و مصادره برای کشتی‌های ایرانی تحت پرچم ایران به وجود نیامده است.

بار‌ها از سوی رسانه‌های معاند ادعا شده که کشتی با محموله ایرانی توسط نیرو‌های آمریکایی متوقف شده است، آیا این ادعا‌ها واقعیت دارد؟
در برخی مواقع، آمریکایی‌ها در توقیف یک محموله ادعا کرده‌اند که کشتی متعلق به ایران است، اما ممکن است کشتی در بندر دیگری بارگیری شده باشد و تحت پرچم کشور دیگری در دریا تردد کند که اصلا مبدا و مقصد آن ربطی به ایران نداشته باشد. در چنین شرایطی هیچگاه ایران به مساله ورود نمی‌کند، چون به ایران ربطی ندارد. از آنجا که آمریکا از روش‌های مختلفی استفاده کرده تا بگوید تحریم‌ها علیه ایران اثرگذار بوده گاهی با فشار به افراد و دولت‌ها مسائل را وارونه نشان می‌دهد. واقعیت این است که تاکنون هیچ کشتی تحت پرچم ایران مورد تعرض آمریکایی‌ها قرار نگرفته است.

آیا شناور ناامین در ناوگان حمل و نقل دریایی ایران وجود دارد؟
شناور ناایمن نداریم؛ اما برخی شناور‌ها ایمنی حداقلی دارند.

چه تعداد موتور لنج در ایران فعالیت دارند؟
۳ هزار موتورلنج داریم که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله باید با شناور‌های جدید، تولید داخل جایگزین شوند.

چه استاندارد‌های برای تولید شناور در کشور در نظر گرفته می‌شود؟
در شرایط کنونی ۳۰ کنوانسیون بین‌المللی برای استاندارد شناور‌ها و همچنین آیین نامه‌های داخلی برای شناور‌های خاص، وجود دارد.

آیا امکان تولید انواع شناور در ایران وجود دارد؟
در شرایط کنونی امکان طراحی و ساخت انواع شناور در ایران وجود داد، اما مشکل اساسی کشتی سازی‌ها در ایران این است که ساخت یک کشتی را در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ ساله انجام می‌دهند در حالی که در کشور‌های دیگر یک کشتی غول پیکر، شش ماهه تا یک ساله ساخته می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *