صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چه عواملی موجب افزایش قیمت پشت جلد کتاب می‌شود؟

۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۳۶۹۲۵
مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی گفت: هزینه‌های کاغذ در کنار صحافی و لمینت همچنین طراحی جلد کتاب‌ها افزایش چند برابری را تجربه کرده است قیمت صحافی به علت چسب گران که در آن بکار می‌رود به زیاد شدن هزینه‌ها دامن زده و باعث بالا رفتن قیمت پشت جلد کتاب می‌شود.

محسن عمادی در گفت‌وگو با پیرامون شرایط نشر در طی دو سال اخیر گفت: شرایط اقتصادی اخیر تاثیرات بسیاری را بر انتشار کتاب‌ها داشته لذا بسیاری از کتاب‌های ارزشی و معرفتی امکان چاپ پیدا نکردند. قیمت بالای کاغذ در کنار عدم بازگشت سرمایه شرایط را برای ادامه فعالیت ناشران دشوار کرده است.

***نبود کاغذ دولتی و کاهش تولید کتاب

وی در همین راستا ادامه داد: تعداد کتاب‌هایی که در نوبت انتشار هستند زیاد است، اما قیمت بالای کاغذ باعث شده ناشران تا ورود کاغذ دولتی دست به اقدام مشخصی نزنند، زیرا در طی دو سال اخیر دل گرمی ناشران به کاغذ دولتی بوده، اما با قطع توزیع کاغذ دولتی از ابتدای زمستان سال ۹۹ تعداد کتاب‌هایی که منتشر شده نیز به تدریج کاهش یافته است. انتشارات شهید  ابراهیم هادی نیز پس از قطع کاغذ دولتی اقدام خرید ۴ مرحله کاغذ آزاد کرد، اما هزینه‌های بالا کاغذ آزاد که حدودا ۶۰ درصد قیمت یک کتاب را تشکیل می‌دهد سبب شد تا اقدام به کاهش تولیدات خود کند. این در حالی بود که انتشارات ابراهیم هادی در شش ماه نخست سال ۹۹ حدود ۵۰ عنوان کتاب را به بازار ارائه کره است.

عمادی پیرامون فعالیت انتشارات شهید ابراهیم هادی بیان کرد: انتشارات شهید ابراهیم هادی با ۱۲ سال سابقه فعالیت در حوزه نشر و انتشار بیش ۱۰۰ عنوان کتاب که برخی از آن‌ها به چاپ‌های بیستم به بالا هم رسیده تا سال ۹۸ فعالیت خوبی را در عرصه تولید کتاب‌های با کیفیت از آن خود کرد، اما در دو سال اخیر با اوج گیری بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی؛ چاپ کتاب توجیه اقتصادی نداشت و تنها وجود کاغذ دولتی بهانه‌ای برای تولید کتاب فراهم کرده بود با این همه فعالیت ناشران خصوصی با دشواری‌های فراوانی روبرو بود.

*** بالا رفتن قیمت پشت جلد کتاب

وی اشاره‌ای به هزینه‌های تولید کتاب داشت و ابراز کرد: هزینه‌های کاغذ در کنار صحافی و لمینت همچنین طراحی جلد کتاب‌ها افزایش چند برابری را تجربه کرده است قیمت صحافی به علت چسب گران که در آن بکار می‌رود به زیاد شدن هزینه‌ها دامن زده و باعث بالا رفتن قیمت پشت جلد کتاب می‌شود این عناصر زمینه را برای بی رغبتی مخاطب جهت خرید کتاب افزایش می‌دهد و بدین ترتیب کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی از سبد خانوار خارج شده است.

مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی اظهار کرد: محتوا‌های ارزشی بسیار خوبی تولید شده، اما امکان چاپ آن با قیمت‌های موجود وجود ندارد. یکی از نویسندگان اقدام به جمع‌آوری و تدوین کتاب پیرامون یکی از شهدا کرده بود، ولی چون هزنیه‌های تولید کتاب بسیار بالا بود ترجیح داد کتاب خود را به صورت محتوا «پی دی اف» و صرفا برای افزایش اطلاعات جامعه از فرهنگ ایثار و شهدا در گروه‌ها و کانال‌ها فضای مجازی ارائه کند، متاسفانه سرنوشت برخی از کتاب‌ها و محتوا‌های تولید شده در طی ما‌های اخیر اینگونه رقم خورد که زیبنده فرهنگ و ادبیات ما نیست.

***غیب شدن اسپانسر‌ها

عمادی به انتشار برخی کتاب‌ها با کمک اسپانسر‌ها اشاره و بیان کرد: در گذشته سازمان‌ها و نهادیی بودند که به عنوان اسپانسر برای حمایت و همکاری بودجه‌های فرهنگی خود را به خرید کتاب‌های ارزشی اختصاص می‌دادند، اما با افزایش مشکلات متعدد اقتصادی شرایط برای ادامه فعالیت بسیار سخت شده و اسپانسر‌ها نیز تعدادشان کاهش چشم گیری پیدا کرده است.

***ارتباط مستقیم قیمت با خرید

مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی به عملکرد مردم در مقابل افزایش قیمت کتاب اشاره و تاکید کرد: بسیاری از افراد به قیمت کتاب‌ها توجه فراوانی دارند این‌ امر بخاطر دشوار‌ی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی شکل جدی‌تر و متداول‌تری به خود گرفته آن‌ها پیش از اینکه محتوای کتاب را بررسی کنند به قیمت کتاب نگاه می‌کنند این مهم نشان می‌دهد قیمت کتاب‌ها با میزان خرید و مطالعه کتاب تاثیر مستقیمی دارد و نمی‌توان اهمیت قیمت کتاب را انکار کرد.

***سرنوشت نگران کننده اهالی فرهنگ

عمادی به رکود در بازار کتاب پرداخت و اظهار کرد: رکود در طی دو سال اخیر افزایش فراوانی داشته است. انتشارات شهید ابراهیم هادی در طی سال‌های ۹۸ تا ۹۹ حدود یک و نیم میلیون نسخه کتاب منتشر کرده در حالی که در سال ۱۴۰۰ و طی سه ماه اخیر تعداد کمی کتاب منتشر شده است در این شرایط فروشگاه‌های کتاب در شرایط بدتری هستند چرخش سرمایه در حوزه نشر بسیار کاهش داشته است برخی از ناشران از دور فعالیت حذف شده‌اند یکی از همین انتشاراتی‌ها اکنون به عنوان راننده فعالیت می‌کند و کتاب‌های خود را به ناشر دیگری داد تا به فروش برساند و کتاب فروشی خود را نیز، چون اجاره‌ای بود کاملا بسته است این سرنوشت نگران کننده برخی از اهالی فرهنگ است.

***فشار بر بخش خصوصی

وی چالش پیش روی ناشران خصوصی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: فعالیت برای ناشران خصوصی بسیار سخت و دشوار است، زیرا ناشران دولتی و نیمه دولتی همواره کمک‌هایی برای ادامه حیات دریافت می‌کنند، اما ناشران خصوصی عملا هیچ پشتیبانی نمی‌شوند و در نتیجه با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *