صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گنجینه های مستند مثل شهرهای مهم اما دورافتاده اند

۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰:۰۲
کد خبر: ۷۳۵۷۶
خبرگزاری میزان - مستند ساز پیشکسوت کشورمان گفت: فیلم خوب و نوشته خوب به منزله گنجینه است. خیلی از این ها را ممکن است کسی نشناسد و مثل شهرهای مهم اما دورافتاده باشند.
به گارش گروه فرهنگی ، حسین ترابی مستندساز پیشکسوت با اشاره به ساخته معروفش «برای آزادی» گفت: زمانی که این مستند را می ساختم، برایم مثل روز روشن بود که از این کار استقبال می شود. این فیلم به یک بزنگاه تاریخی مهم می پردازد و ما آن را بی طرفانه به تصویر کشیده ایم. حتی در این کار گفتار متن هم وجود ندارد که نشانگر سمت و سوی ما باشد.

وی درباره تقدیر از گنجینه های سینمای مستند ایران و رونمایی از گنجینه های دهه 40 تا 60، اظهار کرد: معمولا گنجینه ها افرادی هستند که سنی از آنها گذشته و با سن و سالی که دارند، کارهای بسیار زیادی انجام داده اند. فیلم خوب و نوشته خوب نیز به منزله گنجینه است. خیلی از این ها را ممکن است کسی نشناسد. مثلا برخی روستاها معروف می شوند چون در مسیر راه هستند، اما برخی شهرهای مهم هستند که چون پرت و دورافتاده اند کسی آنها را نمی شناسد.

این مستندساز که نزدیک به پنج دهه در این عرصه فعالیت می کند، همچنین اقدامات اخیر شبکه مستند سیما در دوره جدید سازمان صداوسیما را شایسته تقدیر دانست. 

هنرمندان بیشتر دنبال احترام هستند تا پول

ترابی یادآور شد: البته جوان ها خیلی پرتوقع نیستند. کافی است با آنها برخورد خوبی شود تا آنها خوب کار می کنند. هنرمندان خیلی دنبال پول نیستند. من برای اینکه در اغلب جشنواره های مستند به عنوان داور یا هیأت انتخاب حضور دارم سعی می کنم از هنرمندان شهرستانی هم خبر داشته باشم. من از آن پیرمردهایی هستم که خودم را به روز نگه می دارم و سعی می کنم در کتاب خواندن، فیلم دیدن و نوشتن کوشا باشم.

وی در زمینه وضعیت فعلی مستندسازی در کشور بیان کرد: اوایل انقلاب همه چیز در زمینه مستند متوقف بود. اما اکنون همه چیز در دسترس است. زمان جوانی ما دستگاه ها بسیار بزرگ بود و مثلا یک چراغ را باید چند نفر می گرفتند تا آن را جابجا کنند. اما تولیدات جدید کیفیت همان آثار 35 میلی متری را دارند و همه چیز آسان تر شده است.

مستندسازی بیش از همه چیز فکر و خلاقیت می خواهد

این مستندساز پیشکسوت در پایان گفت: البته این موضوع آفتی هم دارد و باعث می شود هرکسی از این دوربین های دیجیتال دارد، فکر کند کارگردان است. اما برای علاقمندان و فعالان واقعی این حوزه همانطور که گفتم همه چیز راحت تر شده است و حتی می شود یک دوربین را به کلاه یا یقه مان وصل کنیم و به خیابان برویم تا مستند بسازیم. کافی است فکر و خلاقیت داشته باشیم.

«میم مثل مستند» شب نکوداشت بزرگان و رونمایی از گنجینه های سینمای مستند ایران، 16 شهریور توسط شبکه مستند سیما در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *