کافی نبودن ساعت ورزش دانشآموزان در مدارس
به گزارش خبرنگار اجتمای میزان، علیاصغر فانی در شورای عالی تشکیلاتی دومین المپیاد ورزشی درون مدرسهای با اشاره به سند تحول نظام آموزش و پرورش گفت: این سند توسط رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به عنوان مهمترین سند برای آموزش و پرورش معرفی شده است و در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه این سند به عنوان مبنای اصلی در تنظیم برنامههای آموزش و پرورش معرفی شده است.
فانی با بیان این مطلب که در سند تحول آموزش و پرورش 6 ساحت تربیتی را معرفی میکنیم، تصریح کرد: یکی از ساحتهای تربیتی، ساحت تربیت بدنی و تندرستی است و در واقع در این سند تحول به عنوان تربیت همه بعدی دانشآموزان از آن یاد میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه درسی مدارس دو ساعت به تربیت بدنی در هفته اختصاص داده شده است که این ساعت کافی نیست، خاطرنشان کرد: برنامه درسی محدودیتهایی دارد اما اقدام المپیادهای درون مدرسهای که شروع شده است عملاً فعالیتهای بدنی دانشآموزان را افزایش داده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 3.5 میلیون دانشآموز در این فعالیتها حضور داشتند، گفت: حضور دانشآموزان در این عرصه زمینههایی را برای ورزش همگانی فراهم خواهد کرد.
فانی به یک تجریه موفق که در تیم ملی والیبال اتفاق افتاده است، اشاره و عنوان کرد: دانشآموزان با تلاش به تیم ملی والیبال ورود پیدا کردند و تواناییهای خود را نشان دادند که در این بین وزارت ورزش و جوانان میتواند از این پتانسیل نهایت بهرهبرداری را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاستهای آموزش و پرورش جلب مشارکت سایر نهادها است، اظهار کرد: نخستین تفاهمنامهای که آموزش و پرورش با سایر دستگاهها امضا کرد، تفاهمنامه با وزارت ورزش و جوانان بود که بابهای فراوانی برای همکاری دیده شد و بخشی از آنها هم عملیاتی شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان در المپیادهای علمی هم توفیقاتی داشتند، خاطرنشان کرد: تیم دانشآموزی ایران در رشته اختر فیزیک و نجوم توانست رتبه نخست جهان را کسب کند.
وی تصریح کرد: گزارشات نشان میدهد در مدارس روستایی، چند پایه و حتی مدارسی که با یک معلم اداره میشوند المپیاد درون مدرسهای توفیقاتی داشته است و توانستهایم فقر حرکتی را در بین دانشآموزان تا حدودی جبران کنیم و این تجربه قابل عرضه به دنیاست.
فانی با اشاره به اینکه معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش میتواند این تجربه را در سطح جهانی مطرح کند، گفت: سازمان یونسکو آمادگی دارد این قبیل فعالیتها را گسترش دهد تا در دیپلماسی آموزشی، دیگران را بهرهمند کنیم.
وی در خاتمه با بیان اینکه آموزش و پرورش در حوزه بینالملل به دنبال دیپلماسی آموزشی است از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات به سایر ملل و کشورها خبر داد.