برنامههای آموزشوپرورش استثنایی برای اوقات فراغت دانش آموزان تشریح شد
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مجله خبری شبکه امید به تشریح برنامههای آموزشوپرورش استثنایی در خصوص اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
- به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی در خصوص برنامه اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: اوقات فراغت در کشف استعدادها، کیفیتبخشی به زندگی، آموزشهای اجتماعی و تربیتی و مهارتآموزی تأثیرگذار است و برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جهاتی مهمتر است.
وی افزود: معمولاً اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلایل شرایط خاص آنان در فضای خانواده انجام میشود و باید زمینه فضای مفرح و شاد را برای این دانش آموزان فراهم نمود.
حسینی بابیان اینکه فعالیت پایگاههای اوقات فراغت از ۱۰تیر در قالب ۴۰۰پایگاه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: فعالیتهای اوقات فراغت در سال جاری با شعار «هر دانشآموز یک مهارت» و با تأکید بر «خانواده محوری»، ۸هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه را پوشش خواهد داد.
وی افزود: فعالیت پایگاههای اوقات فراغت در زمینههای ورزشی، هنری، مهارتی، دینی، اجتماعی و ادبی با تأکید بر کسب مهارتهای خودآگاهی، همدلی، ارتباط، توانایی حل مسئله و مدیریت خود، خواهد بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی برای آمادهسازی دانشآموزان جهت شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانشآموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز استفاده میشود.
وی با اشاره به رشتههای ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در ایام تابستان، گفت: بخش از آموزشهای پایگاههای اوقات فراغت به دانش آموزان استثنایی در رشتههای ورزشی فوتسال، گلبال، بوچیا، تنیس روی میز، شطرنج و آمادگی جسمانی است.
حسینی، اوقات فراغت را یکی از مؤلفه جدی نظام برنامهریزی درسی دانست و گفت: فعالیتهای اوقات فراغت، فعالیتهای تکلیفی و اجباری نیستند و دانش آموزان آنها را باعلاقه و اختیار انتخاب میکند لذا دررسیدن به اهداف تربیتی مؤثرتر میباشند.
وی مسابقات ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی را گامی برای خودباوری و هویتبخشی این دانشآموزان دانست و افزود: یکی از چالشهای جدی جامعه گسستها و تعارضات نسلی است که موجب بحران هویت، بیاعتمادی و کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی میشود و فعالیتهای ورزشی، علمی و هنری ازجمله فعالیتهای انسجام بخش و هویت آفرین است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: پویش کتابخوانی خانوادگی که ازجمله برنامههای سال جاری حوزه پرورشی و تربیتبدنی سازمان است، یک برنامه انسجام بخش و هویت آفرین است که موجب انسجام بیشتر خانوادهها و ارتباطات بیشتر میشود
وی افزود: جشنواره بازیهای بومی محلی و برگزاری جشنوارههای نشاط ازجمله برنامههای هویت آفرین سال جاری سازمان آموزشوپرورش استثنایی است.
حسینی بابیان اینکه تربیتبدنی و تجهیزات ورزشی جزء ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: بر اساس بررسی آمایش سرزمینی، دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹قلم مربوط به تجهیزات وزرشی است و در سال جاری ردیف اعتبار ۵۰میلیاردی برای تجهیزات توانبخشی و ورزشی دیدهشده است.
وی گفت: در حال حاضر ۴۱سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: با توجه به مشکلات رفتوآمد دانشآموزان با نیازهای ویژه به سالنهای ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسهای برای این دانشآموزان وجود دارد که ساخت این سالنها نیز شروعشده است.
وی افزود: معمولاً اوقات فراغت دانش آموزان با نیازهای ویژه به دلایل شرایط خاص آنان در فضای خانواده انجام میشود و باید زمینه فضای مفرح و شاد را برای این دانش آموزان فراهم نمود.
حسینی بابیان اینکه فعالیت پایگاههای اوقات فراغت از ۱۰تیر در قالب ۴۰۰پایگاه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: فعالیتهای اوقات فراغت در سال جاری با شعار «هر دانشآموز یک مهارت» و با تأکید بر «خانواده محوری»، ۸هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه را پوشش خواهد داد.
وی افزود: فعالیت پایگاههای اوقات فراغت در زمینههای ورزشی، هنری، مهارتی، دینی، اجتماعی و ادبی با تأکید بر کسب مهارتهای خودآگاهی، همدلی، ارتباط، توانایی حل مسئله و مدیریت خود، خواهد بود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: از ایام تابستان و اوقات فراغت تابستانی برای آمادهسازی دانشآموزان جهت شرکت در سی و نهمین دوره مسابقات قرآن دانشآموزان عادی و شانزدهمین دوره مسابقات قرآن و مسابقات هنرهای آوایی و نمایشی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز استفاده میشود.
وی با اشاره به رشتههای ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در ایام تابستان، گفت: بخش از آموزشهای پایگاههای اوقات فراغت به دانش آموزان استثنایی در رشتههای ورزشی فوتسال، گلبال، بوچیا، تنیس روی میز، شطرنج و آمادگی جسمانی است.
حسینی، اوقات فراغت را یکی از مؤلفه جدی نظام برنامهریزی درسی دانست و گفت: فعالیتهای اوقات فراغت، فعالیتهای تکلیفی و اجباری نیستند و دانش آموزان آنها را باعلاقه و اختیار انتخاب میکند لذا دررسیدن به اهداف تربیتی مؤثرتر میباشند.
وی مسابقات ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی را گامی برای خودباوری و هویتبخشی این دانشآموزان دانست و افزود: یکی از چالشهای جدی جامعه گسستها و تعارضات نسلی است که موجب بحران هویت، بیاعتمادی و کاهش سرمایه و سلامت اجتماعی میشود و فعالیتهای ورزشی، علمی و هنری ازجمله فعالیتهای انسجام بخش و هویت آفرین است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی خاطرنشان کرد: پویش کتابخوانی خانوادگی که ازجمله برنامههای سال جاری حوزه پرورشی و تربیتبدنی سازمان است، یک برنامه انسجام بخش و هویت آفرین است که موجب انسجام بیشتر خانوادهها و ارتباطات بیشتر میشود
وی افزود: جشنواره بازیهای بومی محلی و برگزاری جشنوارههای نشاط ازجمله برنامههای هویت آفرین سال جاری سازمان آموزشوپرورش استثنایی است.
حسینی بابیان اینکه تربیتبدنی و تجهیزات ورزشی جزء ضروریات تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است، گفت: بر اساس بررسی آمایش سرزمینی، دانش آموزان با نیازهای ویژه به ۱۰۵قلم تجهیزات توانبخشی، آموزشی، پرورشی و تربیتبدنی نیاز دارند که از این تعداد ۱۹قلم مربوط به تجهیزات وزرشی است و در سال جاری ردیف اعتبار ۵۰میلیاردی برای تجهیزات توانبخشی و ورزشی دیدهشده است.
وی گفت: در حال حاضر ۴۱سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی در کشور وجود دارد و ۱۸سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: با توجه به مشکلات رفتوآمد دانشآموزان با نیازهای ویژه به سالنهای ورزشی امکان ساخت ۳۷۵سالن ورزشی ۲۰۰متری درون مدرسهای برای این دانشآموزان وجود دارد که ساخت این سالنها نیز شروعشده است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *