صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تجلی مردم‌محوری دستگاه قضا با سامانه سجام/ ثبت ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش مردمی در سامانه سجام قوه قضاییه

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱:۰۱
کد خبر: ۷۳۳۲۴۰
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مردم در سامانه سجام در سال گذشته، ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش را به ثبت رساندند که پیگیری شده است.

- به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانه‌ای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی) سیستم جامع اطلاعات مردمی به آدرس http://sajam.scpd.ir راه‌اندازی کرده است.

کارکرد سامانه سجام

این سامانه زیر نظر اداره کل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره می‌شود و کارکرد آن بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکت‌های مردم در ارسال گزارشات در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت.

فرآیند اجرایی سامانه سجام

فرآیند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضویت از طریق سامانه ثبت نام می‌کنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت، احراز هویت و استعلام‌های مورد نیاز در این رابطه صورت می‌گیرد. در مرحله بعد صلاحیت عضو تایید می‌شود و پس از احراز هویت کد عضویتی برای آن تعریف می‌شود، پس از آن متقاضیان تایید شده در سامانه سازماندهی می‌شوند.

گزارشاتی که از افراد دریافت می‌شود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت می‌شود و پس از ثبت و تایید مسئولین هسته‌ای و استانی برای دستگاه‌های دولتی ارسال و مطالبه‌گری خواهد شد تا دستگاه‌های دولتی نواقص را برطرف کنند.

احیای حقوق عامه، جزو اولویت‌های سامانه سجام است

ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضایی نیست بلکه اولین راهکار ارسال گزارشات تایید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد. یعنی گزارشات ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولویت‌های این سامانه است. مثلا در این سامانه مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نحوه کار هم طوری است که به محض این که اطلاعاتی در زمینه تعرض به اراضی ملی و یا تغییر کاربری توسط یک دیده‌بان پیشگیری توسط سیستم سجام ثبت شود بلافاصله در یک فرصت کوتاه و در یک ساز و کار دقیق و پیش‌بینی شده تمام مسئولان و ادارات ذی‌مدخل در امور منابع ملی و اراضی دولتی در جریان قرار خواهند گرفت تا به سرعت اقدامات قانونی در جلوگیری و پیشگیری از جرم زمین‌خواری در منطقه ذکر شده شروع شود. یا مثلا اگر یک دیده‌بان پیشگیری که ممکن است کارگر یا کارمند یک کارگاه و یا کارخانه بخش خصوصی یا حتی دولتی باشد، عدم رعایت هرگونه الزامات ایمنی، بهداشتی و حفاظتی را اطلاع دهد، ساز و کار رفع این مشکل در یک فرایند کاملاً دقیق دیده شده است.

ثبت ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش مردمی در سامانه سجام در سال گذشته

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری روز گذشته خود به ارائه گزارشی از عملکرد سامانه سجام پرداخت و گفت: از مهمترین ویژگی‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه این است که معاونتی مردم محور و در ارتباط با مردم و نهاد‌های مردمی است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: مردم در سامانه سجام در سال گذشته، ۶۱ هزار و ۷۲۲ گزارش را به ثبت رساندند که پیگیری شده است. از سوی دیگر این معاونت ۱۷۰۰ هسته تخصصی ارتباط مردمی را ساماندهی نموده است و ۳۷۵ نهاد مردمی و سمن برای همکاری با معاونت جذب شده‌اند. برای ۳۹ هزار و ۵۷۹ نفر از اعضای سمن‌ها بانک اطلاعاتی تشکیل شده است و ۱۲۷ هزار و ۱۴۱ نفر به عنوان دیده بان در حوزه پیشگیری در کشور جذب، شناسایی و ساماندهی گردیده‌اند تا اتکا به این بدنه مردمی ماموریت حوزه‌های پیشگیری از وقوع جرم، ارتقا یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *