صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اکران آثار جدید سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام/مواجهه سینمای ایران با انبوهی از فیلم‌های اکران نشده!

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۳۲۹۹۱
حالا با نزدیک شدن به دو ماه از بازگشایی مجدد سینما‌ها همچنان شاهد ادامه اکران آثاری هستیم که در ابتدای سال و برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بودند.

- سینمای ایران با شروع سال ۱۴۰۰ گویی با حجم زیادی از اما و اگر‌هایی مواجه شده که کلید حل آن به دست هیچ مسئول و هنرمندی باز نمی‌شود، شروع شوکه کننده سینمای ایران در ابتدای سال جدید و تعطیلی ناگهانی سالن‌ها تنها پس از چند روز از بازگشایی یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می‌توانست برای سینمای ایران و به ویژه سازندگان آثار اکران نوروزی بیفتد.

حالا با نزدیک شدن به دو ماه از بازگشایی مجدد سینما‌ها همچنان شاهد ادامه اکران آثاری هستیم که در ابتدای سال و برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بودند، اما سوال اینجاست در شرایطی که مخاطب با وجود فشار‌های روانی ناشی از کرونا دیگر رمق رفتن به سینما را ندارد و سینماداران و تهیه کنندگان مدام با ناامیدی از عدم استقبال مخاطبان از آثارشان سخن می‌گویند، پس چه اصراری به اکران طولانی مدت آثاری وجود دارد که اتفاقا در طول دوران اکران خود نشان داده‌اند که نمی‌توانند مخاطب را به سینما جذب کنند.

طی تماس‌های متعددی که خبرنگار با شورای صنفی نمایش داشته هنوز در جلسات این شورا صحبتی پیرامون انتخاب و شروع اکران آثار جدید نشده و این در حالی است که طی گفت‌وگو‌های زیادی که اهالی سینما در رسانه‌ای مختلف اخیرا داشته‌اند همگی معتقدند که سینمای ایران برای اولین بار است که با قطاری طولانی از فیلم‌های اکران نشده مواجه شده‌اند که می‌تواند در شرایط کنونی سینما که بر لبه پرتگاه سقوط اقتصادی قرار گرفته با اکران سریع این آثار راه نجاتی برای بالا آوردن میزان استقبال مخاطب از پرده نقره‌ای باشد.

اما در این میان نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد، همانطور که گفته شده عده‌ای از اهالی سینما تاکید بر اکران سریع آثار پشت صف اکران مانده دارند و عده زیاد دیگری از کارگردانان و تهیه کنندگان نمی‌خواهند در شرایط کنونی آثار خود را اکران کنند چراکه فکر می‌کنند با شکست اقتصادی اثر خود مواجه شده و از غافله بازگشت سرمایه خود عقب می‌مانند، اما دقیقا در این شرایط است که متوجه می‌شویم چه کسانی برای تولید اثری ماندگار و جلب نظر مخاطب به ساخت فیلم پرداخته و چه کسانی صرفا برای درآمدزایی پا به عرصه سینما گذاشته‌اند.

این مهم کاملا واضح است، آثاری که ساخته می‌شوند به ویژه آثاری که ژانر اجتماعی دارند وابسته به اتفاقات و شرایط و موقعیت زمانی خود ساخته شده و با عقب افتادن در اکران رفته رفته جذابیت‌های خود را در هر زمینه‌ای برای مخاطب به روز شده از دست می‌دهند، به جز آثاری که موضوع تاریخی داشته و تاریخ مصرف ندارند مگر چند فیلم با چنین ویژگی‌هایی در سینمای ایران تولید شده که بخواهد صبر کند و به آینده‌ای که مشخص نیست وضعیت کرونا چه می‌شود دل ببند.

با یک جمع‌بندی کلی به این جواب می‌رسیم که سینمای ایران در شرایط سختی به سر می‌برد که معلوم نیست چه فراز و نشیب‌های برایش به دنبال دارد چرا که بررسی‌های نشان می‌دهد امروز سینمای ایران دارای یک مدیریت صحیح و اتفاق نظر بین اهالی خود نیست تا در چنین شرایط همه دست به دست هم داده و به جای فکر کردن به موقعیت و سودآوری آثار خود، شرایط نجات سینمای ایران را فراهم کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *