صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین وضعیت بررسی صلاحیت کاندیداهای نظام مهندسی ساختمان

۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹:۰۲
کد خبر: ۷۳۲۹۳
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: رد صلاحیت شده‌ها سه روز فرصت دارند تا با مراجعه به هیئت نظارت اعتراض خود را به صورت مکتوب اعلام کنند و این فرصتی است که اگر از کسی حقی ضایع شده است، جبران شود.
به گزارش  گروه اقتصادی ، حامد مظاهریان در همایش توسعه مهندسی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای با اشاره به قطع برق در سالن گفت: اگر در هر جمع دیگری به غیر از جمع مهندسان این اتفاق می‌افتاد همهمه و ازدحام به وجود می‌آمد اما در این جمع فرهیخته چنین اتفاقی رخ نداد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مثال کوچکی است از انتظار مردم از جامعه مهندسی، ضمن اینکه در آستانه انتخابات نظام مهندسی ساختمان برگزاری اینگونه سمینارها ممکن است برداشت تبلیغاتی داشته باشد ولی اخلاق حرفه‌ای است که اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: اخلاق یک معیار مستقل در هر حرفه و کسب و کار است که در بسیاری از کشورها برای آن دپارتمان و مدارج دانشگاهی مستقل در نظر می‌گیرند ولی در کشور ما اینگونه نیست؛ برای پیشرفت در حوزه اخلاق حرفه‌ای راه درازی پیش رو داریم و در این زمینه از همتایان خود در نظام پزشکی و رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی عقب هستیم.

مظاهریان افزود: مهندسان در زمینه رعایت اخلاق حرفه‌ای و حتی ماهیت آن اتفاق نظر جمعی ندارند؛ وزیر راه و شهرسازی تلاش کرد در سخنرانی اخیر خود در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها بخشی از زمینه‌های اخلاق حرفه‌ای را تشریح کرد که مهم‌ترین مبحث آن تضاد منافع بود که از اجرای اخلاق حرفه‌ای جلوگیری می‌کند.

وی با ذکر این مثال که در نظام مهندسی، فردی که باید خودش تقسیم پروژه میان مهندسان انجام دهد خودش هم در همان کار منافعی دارد، اظهار کرد: در سازمان نظام مهندسی استان تهران در دو سال و نیم گذشته ۱۰ میلیون متر مربع کار عمرانی از ۷۵۰ پروژه ساختمانی میان تعدادی مهندس تقسیم شده که آن مهندسان انتخابی بودند. چرا در تقسیم کار و سیستم ارجاع نظارتی اعمال نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اینکه یک نفر در دو سوی یک میز بنشیند چگونه می‌توان انتظار نتیجه‌ای اخلاقی داشت. در خصوص بنگاه‌های معاملات املاک نیز چنین روندی وجود دارد؛ چرا مشاور املاک حرفه‌ای است که از سوی مردم تقدیس نمی‌شود و جامعه به آن سوء‌ظن دارد چون در این شغل نیز تضاد منافع وجود دارد و کسی تعیین تکلیف نکرده است که مشاور املاک برای کدام سوی معامله کار می‌کند.

وی به مثال دیگری اشاره و اظهار کرد: این تضاد منافع در شغل وکالت دیده نمی‌شود. وکیل با یک طرف دعوا قرارداد می‌بندد و به همان فرد نیز تا پایان وفادار است اگر وکیل از فردی هم که قتل عمد انجام داده و خودش هم به قتل اعتراف کرده دفاع کند، کسی معترض او نمی‌شود که چرا دفاع کرده است.

مظاهریان با اشاره به پایان بررسی صلاحیت کاندیداها تا پایان وقت اداری امروز در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ادامه داد: رد صلاحیت شده‌ها سه روز فرصت دارند تا با مراجعه به هیئت نظارت اعتراض خود را به صورت مکتوب اعلام کنند و این فرصتی است که اگر از کسی حقی ضایع شده است، جبران شود.

وی ادامه داد: چندی پیش وزیر راه و شهرسازی ابلاغیه‌ای صادر کرد که بر اثر آن کسانی از قبیل مهندسان کارمند شهرداری‌ها، شوراهای شهر و روستا و وزارت کشور که در فرآیند صدور پروانه و کنترل ساختمان نقش دارند از ورود به انتخابات نظام مهندسی استان‌ها منع شدند که این ابلاغیه در این مدت موافقان و مخالفانی داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: من فهرست کوچکی دارم از افرادی که شامل این ابلاغیه شده و از نامزدی در انتخابات حذف شده‌اند: معاون عمرانی استانداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲۰ تهران، معاون امور مناطق شهرداری تهران، معاون شهرسازی شهرداری باغستان، کارمند سازمان همیاری‌ شهرداری‌ البرز، رئیس اداره انجمنهای صنفی و تخصصی وزارت کشور، عضو شورای عالی ترافیک وزارت کشور، عضو شورای شهر،  رئیس نظارت عالی معاونت ترافیک شهرداری منطقه ۱۷، قائم مقام شهردار منطقه ۱۵، دفتر فنی شهرداری شهریار، شهردار سرعین، شهردار شهریار، شهردار ملارد، نماینده شهرداری تهران در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ...

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان در گذشته مقصر بودیم که اجازه می‌دادیم اینگونه اتفاق‌ها بیفتد و این خیلی بد است. اگر وزیر راه و شهرسازی این شجاعت را نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟ هر چند برخی در تلاش هستند تا این ابلاغیه لغو شود. اما این سیستم که اشکالات زیادی دارد باید اصلاح شود. ما در کشورمان قانون مبارزه با فساد را داریم و چه قانونی بالاتر از این است که با انحصار مبارزه کند. ما مهندسان باید خودمان مشکلاتمان را حل کنیم. ما باید در برابر جایی که به نهادهای صنفی می‌خواهد دست‌اندازی و دست‌درازی کند، متحد باشیم.


انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *