آخرین اخبار از معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین
خبرگزاری میزان، سازمان راهداری و حملونقل جادهای مسئول معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین است و از سال ۹۲ سیاست ارتقای خدمات در مراکز معاینه فنی را دنبال میکند.
به گزارش گروه اقتصادی ٬ سازمان راهداری و حملونقل جادهای براساس آییننامه اجرایی صدور برگ معاینه فنی خودرو و ماده ۱۱ مصوبه ۲۰ مهر ۸۷ هیأت وزیران٬ مسئول انجام معاینه وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین است.
از سال ۹۲ با توجه به اینکه پوشش و گستره پراکندگی مراکز معاینه فنی در سراسر کشور انجام شد٬ سیاست سازمان راهداری بر ارتقای خدمات فنی این مراکز قرار گرفت و اولین گام در این زمینه پروژه برخطسازی (Online) مراکز بود که در تیرماه سال جاری به پایان رسید.
جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره مزایای برخطسازی مراکز صدور گواهی معاینه فنی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: با این اقدام امکان جعل و فروش برچسب معاینه فنی در خارج از مراکز٬ دخالت انسان در وارد کردن اطلاعات دستی و تغییر اطلاعات خودرویی منتفی شد و دستگاههای نظارتی مثل ادارات کل حملونقل استانها میتوانند کنترل مستمر بروی خودروها داشته باشند حال آنکه پیش از این نظارتها به صورت تصادفی و اتفاقی صورت میگرفت. ضمن آنکه اگر خودرویی به دلیل نقص موفق به دریافت گواهی معاینه فنی از یک مرکز نشود نمیتواند به مرکز دیگری مراجعه کند و معاینه فنی بگیرد.
گام بعدی متصل شدن گواهی معاینه فنی خودرو به کارت هوشمند راننده و صدور صورت وضعیت یا بارنامه بود، بر همین اساس اگر گواهی معاینه فنی خودرویی منقضی شود عملا یعنی کارت هوشمند راننده منقضی است و شرکت حملونقلی نمیتواند برای آن خودرو صورت وضعیت یا بارنامه صادر کند که این روال بدون دخالت انسان انجام میشود.
داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز درباره این موضوع به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در گذشته کافی بود فقط کارت معاینه فنی خودرو برای صدور صورت وضعیت یا بارنامه ملاحظه شود یعنی اگر خودرویی کارت معاینه فنی نداشت میشد برای آن صورت وضعیت یا بارنامه صادر کرد اما با لینک شدن گواهی معاینه فنی خودرو به کارت هوشمند راننده و صدور صورت وضعیت یا بارنامه دیگر چنین امکانی وجود ندارد.
مرحله سوم طرح ارتقای خدمات فنی مراکز معاینه فنی٬ به حداقل رساندن معاینههای با دخالت نیروی انسانی یا به اصطلاح چشمی و دستی در مراکز معاینه فنی است. بر همین اساس معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: هم اکنون امکان دارد خودرویی به یک مرکز معاینه فنی مراجعه کند مثلا سیستم ترمزش جواب ندهد و بقیه مراحل را تأیید بگیرد اما با اصرار و خواهش و وعده آنکه سریعا این نقص را بر طرف می کند گواهی معاینه فنی را بگیرد که برای رفع این مسئله نیز برنامههایی داریم.
در همین رابطه جواد هدایتی مدیرکل آمار٬ ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: در این بخش با شرکتهای بازرسی کنترل خودرو قراردادهایی منعقد و خودروهای خروجی از مراکز معاینه فنی به صورت تصادفی بازرسی میشوند.
وی با بیان اینکه تجدید نظر در آییننامه اجرایی صدور برگ معاینه فنی تدوین و به صورت طرحی در ۱۴ دیماه سال ۹۳ به هیأت دولت ارائه شد و به تصویب رسید٬ گفت: در مصوبه هیأت وزیران برای اولین بار نکتهای الزام آور دیده شد که اگر مرکز معاینه فنی به هرشکلی برچسب خلاف واقع صادر کند غیر از برخوردی که ستادهای معاینه فنی به عنوان بخشهای نظارتی اعمال خواهند کرد مرجع قضایی نیز به موضوع ورود و با این تخلف همتراز با تخلفات جعل اسناد برخورد میکند.
همچنین به گفته این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای٬ وزارت کشور طرح راهاندازی سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی خودروهای سنگین و سبک را در دستورکار دارد و در آیندهای نزدیک این سامانه عملیاتی میشود. اطلاعات این سامانه میتواند برای سازمان محیط زیست٬ نیروی انتظامی و دستگاه قضایی کمک حال باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *