صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تقویم تاریخ؛ از خودکشی نرون تا پایان کنگره وین

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵:۰۱
کد خبر: ۷۳۱۴۰۶
امروز چهارشنبه نوزدهم خرداد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با ۲۸ شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با نهم ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی است.
_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (نوزدهم خرداد سال ۱۴۰۰) به شرح زیر است:
 

خودکشی نرون، امپراتور بی رحم و خونریز روم

۱۹۵۳ سال پیش، در روز نهم ژوئن سال ۶۸ میلادی «نرون» امپراتور بی رحم و خونریز روم، پس از ۳۱ سال زندگی و ۱۴ سال امپراتوری، خودکشی کرد.
 
شایان ذکر است که کلودیوس اول امپراتور روم، نرون را به فرزندی پذیرفت، اما نرون امپراتور را مسموم کرد و کشت و خود به جای او نشست. نرون در طول حکومت جابرانه خود بسیاری از نزدیکانش، از جمله مادر، همسر و برادر خود و جمعی دیگر از درباریان را کشت. این امپراتور سنگدل، همچنین کشتار‌های وسیعی از مردم انجام داد که قتل عام مسیحیان و به آتش کشیدن رم از آن جمله بود. به همین دلیل شورش‌هایی علیه نرون به وقوع پیوست که در هنگام پیروزی آخرین شورش، وی به زندگی کوتاه و ستمگرانه خود خاتمه داد.
 
 
 

تولد سنایی غزنوی، عارف و شاعر بزرگ

۹۶۹ سال پیش در چنین روزی، بیست و هشتم شوال (به روایت دیگر ۱۲ ذیحجه) سال ۴۷۳ هجری قمری «مجدود بن آدم» معروف به «سنایی غزنوی»، عارف و شاعر بزرگ ایران در غزنین ـ یکی از شهر‌های ایران قدیم و از شهر‌های مرکزی افغانستان کنونی ـ متولد شد.
 
او در جوانی چندی به مدح سلاطین پرداخت، ولی دیری نگذشت که این شیوه را رها کرد و به عرفان روی آورد. سنایی، آزادگی و خدمتگزاری به مردم را پیشه ساخت و در اشعار خود به انتقاد از حاکمان ظالم و متجاوز پرداخت. سنایی از جمله شاعرانی است که در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و نوآوری در آن موثر بود. مهمترین اثر سنایی غزنوی کتاب «حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه» یا الهی نامه است که به صورت شعر در قالب مثنوی سروده شده و در بر گیرنده افکار اخلاقی و عرفانی این شاعر بزرگ است. «سیر العباد الی المعاد»، «کارنامه بلخ» و «طریق التحقیق» از دیگر آثار سنایی است.
 
 

پایان کنگره وین

۲۰۶ سال پیش، در روز نهم ژوئن سال ۱۸۱۵ میلادی کنگره وین که پس از شکست ناپلئون بناپارت از دولت‌های اروپایی، با شرکت پادشاهان و وزیران این کشور‌ها تشکیل شده بود، پایان یافت.
 
در این کنگره، که از سپتامبر ۱۸۱۴ آغاز شده بود، شرکت کنندگان علاوه بر به قدرت رساندن مجدد سلسله‌های پادشاهی پیشین دربرخی از متصرفات امپراتوری ناپلئون، نقشه جدید اروپا را ترسیم کردند. از جمله، بلژیک به هلند و نروژ به سوئد ضمیمه و لهستان نیز میان روسیه، پروس و اتریش تقسیم شد. پروس همچنین چند ایالت آلمان را به خاک خود ضمیمه کرد و ایتالیا به چند ایالت کوچک تقسیم شد. براساس تصمیمات کنگره وین، بسیاری از مستعمرات فرانسه به انگلیس واگذار شد. پس از این کنگره، جمهوریخواهان در اروپا بشدت سرکوب شدند.
 
 

درگذشت چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی و خالق دیوید کاپرفیلد

۱۵۱ سال پیش در چنین روزی، نهم ژوئن سال ۱۸۷۰ میلادی «چارلز دیکنز» (Charles Dickens)، نویسنده و رمان نویس انگلیسی درگذشت.
 
او در سال ۱۸۱۲ متولد شد و بنیانگذار سبک رئالیسم یا واقع گرایی در ادبیات قرن نوزدهم انگلیس است. دیکنز ابتدا جذب حرفه روزنامه نگاری شد، اما بعد‌ها به داستان نویسی گرایش یافت و رمان‌هایی همچون «الیور تویست» و «دیوید کاپِرفیلد» را نوشت که برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. از دیگر آثار این نویسنده انگلیسی می‌توان به کتاب‌های «آرزو‌های بزرگ»، «قصه‌ای از دو شهر» و «دوست مشترک ما» اشاره کرد.
 
 
 

اشغال توگو در غرب آفریقا

۱۳۶ سال پیش، در روز نهم ژوئن سال ۱۸۸۵ میلادی نیرو‌های آلمان، سرزمین توگو را در غرب قاره آفریقا، اشغال کردند.
 
در این زمان، سواحل این کشور به مکان مناسبی برای اروپائیان تبدیل شده بود تا از آنجا به تجارت برده بپردازند. به همین دلیل به توگو سواحل برده می‌گفتند. استعمارگران آلمانی تا جنگ جهانی اول توگو را در اختیار داشتند و در این زمان، فرانسه و انگلیس این کشور آفریقایی را اشغال کردند. توگو سرانجام در سال ۱۹۶۰ به استقلال دست یافت. کشور توگو در ساحل اقیانوس اطلس، ۵۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و با کشور‌های بنین، غنا و بورکینافاسو همسایه است.
 
 

درگذشت مقبول فدا حسین، نقاش مسلمان هندی

۱۰ سال پیش، در روز نهم ژوئن سال ۲۰۱۱ میلادی «مقبول فدا حسین» نقاش مسلمان هندی درگذشت.
 
وی در سال ۱۹۱۵ متولد شد و پس از مدرسه، به هنرستان رفت و استعداد سرشار خود را در نقاشی نشان داد. این نقاش هندی، از اوایل جوانی کشیدن نقاشی به صورت حرفه‌ای را آغاز کرد و پیوسته بر شهرت وی در هند و سپس در سطح بین المللی افزوده می‌شد، به طوری که چندین جایزه ملی و جهانی را به دست آورد. با این حال، ترسیم خدایان هندو‌ها توسط فدا حسین، خشم آنان را به دنبال داشت و پس از تهدیدات مکرر، سرانجام وی در سال ۲۰۰۶ مجبور به ترک هند و اقامت در قطر شد. فدا حسین نقاش بسیار پرکاری بود و هزاران اثر از وی برجای مانده است. او همچنین تاثیر مهمی بر نقاشی معاصر هند و معرفی آن به جهان داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *