توسعه دولت الکترونیک در گرو حذف دیوانسالاری و اعتماد متقابل سازمانها به یکدیگر
یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به موانع کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: با توجه به اهمیت همکاری سازمانها با یکدیگر برای ارائه خدمات در یک بستر واحد، آنها از در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به یکدیگر پرهیز میکنند و این یعنی عدم اطمینان سازمانها به یکدیگر برای تبادل دیتاها که این موضوع باعث ایجاد شکاف و فاصله بین آنها میشود.
کیوان نقرهکار در گفتوگو با میزان، درباره موانع توسعه الکترونیک، گفت: در یک دهه اخیر، رتبه کشورمان در بحث توسعه دولت الکترونیک ۱۱۰ بوده و بعد به ۱۰۰ و در نهایت به ۸۰ رسیده است که در این یک دهه بخصوص در چهار سال اخیر شاهد رشد قابلتوجهی بودیم، ولی دلایلی برای برگشت به رتبههای پایینتر و سیر نزولی ما وجود دارد که در این میان میتوان به تلاش کشورهای دیگر برای کسب رتبههای بالاتر در این زمینه اشاره کرد.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات افزود: البته ما در زمینه ارائه خدمات الکترونیک شاهد اتفاقات خوبی بودهایم به عنوان مثال بانکداری الکترونیک و بانکداری در فضای مجازی که متولیان امر همواره در تلاش برای بهروز بودن آن هستند.
وی ادامه داد: در بحث زیرساختی، ارتباطاتی که باید بین دستگاههای مختلف از لحاظ سخت افزاری و امنیت و در لایهای بالاتر بحثهای کاربری و زیرساختهایی که باید در فضای فناورانه کشور وجود داشته باشد، متأسفانه برخی سازمانها با یکدیگر متحد نشدند.
وی تصریح کرد: مانع دیگری که بر سر راه توسعه دولت الکترونیک وجود دارد بحث عدم اعتماد سازمانها به یکدیگر است.
کیوان نقرهکار گفت: با توجه به اهمیت همکاری سازمانها با یکدیگر برای ارائه خدمات در یک بستر واحد، آنها از در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به یکدیگر پرهیز میکنند و این یعنی عدم اطمینان سازمانها به یکدیگر برای تبادل دیتاها که این موضوع باعث ایجاد شکاف و فاصله بین آنها میشود.
این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: حیات وزارتخانهها یا سازماهای دولتی به خدماتی است که به مخاطبان خود ارائه میدهند در نتیجه اگر بخواهند بخشی از خدمات خود را به سازمانهای دیگر واگذار کنند تصور میکنند قدرت خود را نزد مردم از دست دادهاند.
نقرهکار گفت: مورد بعدی توجه نکردن بعضی سازمانها به ارائه خدمات به شکل الکترونیک است، آنها معتقدند باید از همان بوروکراسیهای(دیوانسالاری) معمول اداری استفاده شود.
وی ادامه داد: یکی از سازمانهایی که باید نسبت به سازمانهای دیگر زودتر اقدام به ارائه خدمترسانی به مردم به شکل الکترونیک میکرد، سازمان تأمین اجتماعی است، متأسفانه این سازمان تا قبل از کرونا و نبود شرایط اجباری در زمینه خدمات الکترونیک ورود نکرد، ولی در حال حاضر خدمات این سازمان به شکل الکترونیک ارائه میشود.
وی افزود: علت دیگر مقاومت بعضی سازمانها در برابر شفافسازی، عملکرد آنهاست زیرا این فناوری نوع عملکرد آنها را مشخص میکند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *