صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ترافیک و تصادفات پایتخت در صد سال اخیر / بلایی که خودرو‌ها بر سر شهر تهران آوردند

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲:۵۲
کد خبر: ۷۳۱۱۰۶
سردار محمد حسین حمیدی در خصوص وضعیت معابر در دهه‌های اخیر شهر تهران مطالبی بیان داشت.
- به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: نوع خودرو‌ها در دهه ۴۰ و ۵۰ و شبکه معابر و نوع ترافیک وضعیت تردد نوع انضباط و فرهنگ ترافیکی که در شهر وجود داشته می‌توان در خصوص فرهنگ ترافیک در آنزمان بیشتر صحبت کرد.

سردار حمیدی بیان داشت: در سال ۱۲۷۹ اولین خودرو وارد تهران می‌شود و در سال ۱۲۹۸ سیستم راهنمایی و رانندگی شکل می‌گیرد که جمعیت ۱۲۱۵۸۴ بوده است.

وی افزود: در سال ۱۲۸۴ تعداد خودرو شهر تهران ۲۱۴ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۵۵ هزار نفر بوده است.
سردار حمیدی گفت: این روند ادامه پیدا می‌کند و در سال ۱۳۰۰ که جمعیت خودرویی ۶۰۰ دستگاه بوده و جمعیت شهر تهران ۱۹۶ هزار نفر بوده است و این زمانی بوده است که از دو سال قبل راهنمای و رانندگی شکل گرفته است و خودرو‌ها شماره گذاری می‌شوند و ضوابط مربوط به تردد، تصادف و آیین نامه‌ها از این سال به بعد شکل منظمی به خود می‌گیرد.

وی افزود: جمعیت خودرویی و جمعیت شهری تهران تا سال ۱۳۳۵ یک شیب ملایمی را دارا بوده است و در سال ۱۳۳۵ یک انفجار جمعیتی در خودرو و جمعیت اتفاق می‌افتد که ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو در شهر تهران وجود داشته و جمعیت شهر تهران نیز حدود ۱۵۶۰۰۰۰ نفر بوده است.

سردار حمیدی گفت: تا پایان سال گذشته جمعیت تهران حدود ۱۳ میلیون نفر بوده و جمعیت به تناسب شناور بودن آن ترافیک سنگینی را ابتدای صبح و آخر وقت‌ها ایجاد می‌کنند. در سال گذشته و در پایان قرن تعداد جمعیت ۱۳ میلیون نفر و تعداد خودرو ۷ میلیون خودرو بوده است که این عدد در داخل شهر تهران است که این تعداد خودرو‌هایی که خارج و وارد می‌شوند شناور است که در این آمار نیست و تعداد تردد شناور نیز روزانه سه میلیون خودرو می‌باشد.

وی افزود: شرایط کرونایی این را نشان داد که تردد خودرو‌ها چقدر می‌تواند متفاوت باشد و محدودیت‌هایی که اعمال شد مشخص کرد که اگر آن تردد‌های شناور وجود نداشته باشد شهر از انضباط بیشتری برخوردار است.

وی بیان داشت: این آمار‌ها نشان می‌دهد جمعیت و تعداد خودرو‌ها از آنزمان تاکنون چقدر تغییر پیدا کرده است و یکی از همکاران بنده که در سال ۱۳۶۵ رییس پلیس راهور تهران بوده است در کتابی نوشته است که ساعت ۱۰ شب که برای استراحت می‌رفتیم تازه تقاطع بهبودی و آزادی قفل می‌شده است.
 
بیشتر بخوانید:

سردار حمیدی گفت: از آن زمان تا کنون شهر توسعه پیدا کرده است و اگر سامانه‌هایی مانند بی آرتی، مترو تونل‌ها و ... نبود واقعا اتفاقات بدی روی میداد و سفر‌هایی که در تهران به تعداد ۲۰ میلیون سفر اتفاق می‌افتد و همین انضباط به پلیس کمک کرده است و شبکه معابر و اصلاحات هندسی روی داد و راه‌ها و بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها توانست شهر را نجات دهد.

وی افزود:عمدتا توجه ما در این قرن به افزایش خودرو‌ها بوده است و ماحصل این نگاه آلودگی هواست و اگر این وضع ادامه بدهیم را دچار مشکل می‌شویم.

وی گفت: در ده سال گذشته مثلا در سال ۱۳۸۹ ما ۱۰۵۲ نفر در سال کشته داشتیم که سهم شهر تهران ۴ و نیم درصد بوده است که این آمار به مرور کاهش پیدا کرد و در سال گذشته به ۳ و نیم درصد رسید و همین تصادفات علیرغم جمعیت خودرویی و افزایش جمعیت می‌بینیم که تصادفات در سال گذشته کاهش داشته و در سال گذشته تعداد کشته‌ای تصادفات به ۵۸۴ نفر رسید یعنی به تناسب جمعیت و خودرو کاهش خیلی خوبی را از این نظر شاهد بودیم.

رییس پلیس راهور تهران ادامه داد: اولین کاری که می‌بایست در جهت بهبود اوضاع صورت پذیرد اصلاح نگاه مدیران و کارشناسان است و اگر بخواهیم شهر را به همین صورت به خودرو واگذار بکنیم نکه نمی‌شود و چقدر می‌خواهیم کمربندی و تونل راه بسازیم لذا اگر بخواهیم انضباط در ترافیک باشد و اگر بخواهیم تصادفات را کاهش دهیم شهر را از نگاه خودرو محوری باید به سمت انسان محوری ببریم و پیاده راه‌هایی بسازیم که شهروندان بتوانند در کنار منزل خود از آن استفاده نمایند و مسیر‌های دوچرخه بیشتر توجه داشته باشیم و سیستم حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

سردار حمیدی گفت: سازمان محیط زیست و بیمه شهرداری‌ها و دولت می‌توانند نقش بسزایی در این خصوص داشته باشند تا بتوانیم نظم بیشتری را در سطح شهر حاکم نماییم.

وی گفت: وقتی قانونی در مجلس وضع می‌شود تبعات آنرا در کف خیابان می‌بینیم که معلوم میشود انضباط حاکم می‌شود یا خیر اگر هزینه تخلف بالا و پایین برود شما اثر آنرا کف خیابان مبینید و این‌ها می‌تواند دست بدست هم دهد و بازدارندگی را بالا ببرد ومی بایست شهر را از خودرو محوری به سمت انسان محوری پیش ببریم تا بتوانیم در آینده در آن بهتر زندگی نماییم هدف ما در ابتدای قرن جدید با این نگاه تحولی را در سیستم ترافیک شهری و زندگی شهروندان ایجاد نماییم.

وی در خصوص محدودیت‌های ترافیکی در روز انتخابات نیز گفت: تبعا با انتخاب صندوق‌ها و جانمایی آن‌ها ما محدودیت‌های مقطعی را خواهیم داشت تا مردم و شهروندان بتوانند به سهولت برای رای دادن حضور یابند و همکاران بنده برای سهولت تردد در اطراف صندوق‌ها حضور دارند و به موقع اطلاع رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *