نمایندگان از پاسخ های وزیرراه و شهرسازی قانع شدند
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از پاسخ وزیر راه و شهرسازی به سوالی درباره چرایی عدم اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت درجاده امام رضا (ع)،قانع شدند.
- سوال فرهاد بشیری از وزیر راه و شهرسازی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
متن سوال
این سوال درباره «علیرغم جلسات متعدد با جنابعالی و سایرمسوولان چرا نسبت به ادامه اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت درجاده امام رضا (ع) جهت رفع گرههای شدید ترافیکی مردم شرق کشور، دراین منطقه اقدام جدی صورت نمیگیرد؟» بود.
محمد اسلامی در پاسخ به این سوال گفت:کمربندی پاکدشت یکی از پروژههایی بود که در سفر استانی در دولت دهم به تصویب رسید و با توجه به فرآیندی که طی کرد فاقد ردیف بودجهای بود. در طی این سالها موضوع حائز اهمیتی که برای پروژه کمربندی پاکدشت مطرح بود بحث آزاد سازی و تملک اراضی بود و به دلیل عدم تامین اعتبار در دورهای که بنده مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفتم سعی کردیم با سازوکاری مشخص پروژه را تعیین تکلیف کرده و از رکود خارج کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا ردیف اعتباری برای پروژه فراهم کنیم. ابتدا به سراغ بند ۶ تبصره ۱۹ رفتیم تا سرمایه گذار جذب کرده و پروژه ۳۳ کیلومتری را که ۱۰ کیلومتر آن اجرایی شده است با استفاده از ظرفیت این بند تامین مالی کرده و تکمیل کنیم. بنده مذاکراتی با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتمالانبیاء و وزارت دفاع داشتم، اما متاسفانه استقبال نشد و هیچ کدام به نتیجه نرسید.
وی در ادامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا ردیف اعتباری برای پروژه فراهم کنیم. ابتدا به سراغ بند ۶ تبصره ۱۹ رفتیم تا سرمایه گذار جذب کرده و پروژه ۳۳ کیلومتری را که ۱۰ کیلومتر آن اجرایی شده است با استفاده از ظرفیت این بند تامین مالی کرده و تکمیل کنیم. بنده مذاکراتی با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتمالانبیاء و وزارت دفاع داشتم، اما متاسفانه استقبال نشد و هیچ کدام به نتیجه نرسید.
تلاش برای تکمیل پروژه
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: راهکار دوم نیز تامین مالی پروژه از محل تبصره ۵ و ۶ بود که حداقل بتوانیم بخشی از پروژه را که از پاکدشت عبور میکند به اتمام برسد. این امر اکنون در دستور کار ما است و آن را دنبال میکنیم. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است، اما اعتباری که در بودجه به آن اختصاص داده شده ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. طبیعتا با این رقم نمیتوان هیچ کاری را پیش برد.
اسلامی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای تامین مالی این پروژه از محل ماده ۵ و ۶ قانون به کار گرفتهایم و انشاءالله هرچه سریعتر بخش مربوط به پاکدشت را بتوان به نتیجه رساند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: راهکار دوم نیز تامین مالی پروژه از محل تبصره ۵ و ۶ بود که حداقل بتوانیم بخشی از پروژه را که از پاکدشت عبور میکند به اتمام برسد. این امر اکنون در دستور کار ما است و آن را دنبال میکنیم. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ۲۰۰۰ میلیارد تومان است، اما اعتباری که در بودجه به آن اختصاص داده شده ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. طبیعتا با این رقم نمیتوان هیچ کاری را پیش برد.
اسلامی تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را برای تامین مالی این پروژه از محل ماده ۵ و ۶ قانون به کار گرفتهایم و انشاءالله هرچه سریعتر بخش مربوط به پاکدشت را بتوان به نتیجه رساند.
فرهاد بشیری در جریان طرح سوال خود از وزیر راه و شهرسازی دربارهی علت عدم تداوم اجرای پروژه ملی کمربندی جنوبی پاکدشت در جاده امام رضا (ع) اظهارداشت:۲۰ درصد تردد کشور در استان تهران انجام میشود و دو کریدور بزرگ حمل و نقل شرق و غرب و شمال و جنوب از استان عبور میکند. پروژهای که تحت عنوان کمربندی پاکدشت از آن صحبت میشود ۱۲ سال است که آغاز شده، ولی راه به جایی نبرده و گرفتاریهای زیادی دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک استان تهران موجب بحران میشود، ادامه داد: تهران مادر تمام استانهای کشور است، اما هنوز طرح جامع حمل و نقل استان ندارد در حالی که راه یکی از مسائل توسعه و پیشرفت هر جامعهای است و باید طرح، برنامه و نقشه راه وجود داشته باشد، ولی ما در استان تهران از طرح جامع حمل و نقل بیبهره هستیم.
وی یادآور شد: ۸ درصد شبکه معابر موجود در شرایط بحرانی هستند و عزیزان راه و شهرسازی اذعان به این موضوع دارند اگر الان فکری به حال آن نکنیم در آینده با ۵۹ درصد مشکل مواجه میشود. همچنین کمربندی ملی شرق کشور در پاکدشت اجرا شده که ۱۱ درصد پیشرفت داشته آن هم به صورت لاک پشتی بوده و هماکنون متوقف شده است.
بشیری اضافه کرد: کاهش بار ترافیکی با انتقال ترافیک باید از این منطقه صورت گیرد وگرنه مردم گرفتار میشوند، چرا که حجم تردد روزانه در محورهای مواصلاتی تهران در محور پاکدشت به تهران، گرمسار، مشهد و ورامین ۱۸۹ هزار خودروی روزانه است و هرچه جلوتر برویم به حجم ترافیک اضافه میشود یعنی روزانه ۱۴ درصد به آن افزوده خواهد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرگونه اختلال در سیستم حمل و نقل و ترافیک استان تهران موجب بحران میشود، ادامه داد: تهران مادر تمام استانهای کشور است، اما هنوز طرح جامع حمل و نقل استان ندارد در حالی که راه یکی از مسائل توسعه و پیشرفت هر جامعهای است و باید طرح، برنامه و نقشه راه وجود داشته باشد، ولی ما در استان تهران از طرح جامع حمل و نقل بیبهره هستیم.
وی یادآور شد: ۸ درصد شبکه معابر موجود در شرایط بحرانی هستند و عزیزان راه و شهرسازی اذعان به این موضوع دارند اگر الان فکری به حال آن نکنیم در آینده با ۵۹ درصد مشکل مواجه میشود. همچنین کمربندی ملی شرق کشور در پاکدشت اجرا شده که ۱۱ درصد پیشرفت داشته آن هم به صورت لاک پشتی بوده و هماکنون متوقف شده است.
بشیری اضافه کرد: کاهش بار ترافیکی با انتقال ترافیک باید از این منطقه صورت گیرد وگرنه مردم گرفتار میشوند، چرا که حجم تردد روزانه در محورهای مواصلاتی تهران در محور پاکدشت به تهران، گرمسار، مشهد و ورامین ۱۸۹ هزار خودروی روزانه است و هرچه جلوتر برویم به حجم ترافیک اضافه میشود یعنی روزانه ۱۴ درصد به آن افزوده خواهد شد.
نهایتا نمایندگان از پاسخهای وزیر راه و شهرسازی پیرو سوال مطرح شده، قانع شدند.
سوال دوم
در ادامه این جلسه الهویردی دهقانی سوال خود را از وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس مطرح کرد.
این سوال درباره «علت عدم توجه و نگاه یکسان و اجرای تبعیض آمیز طراحها و اجرای پروژههای بزرگ زیر ساختی از جمله راه آهن و بزرگراهها در سراسر کشور چیست؟ علت تصمیم به تغییر مرکز شهرستان ورزقان از شهر ورزقان به یک روستا در این شهرستان چیست؟» بود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال در صحن علنی مجلس گفت:امروز در شرایطی هستیم که از ۱۲۰ کیلومتر این پروژه ۶۰ کیلومتر در قالب ۵ قطعه، قطعات یک تا ۴ حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، قطعه ۵ که کنارگذر ورزقان محسوب میشود حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و مسیر طی شده قطعات یک تا ۴ به آسفالت و بهره برداری برسد و قطعه ۵ نیز با رفع موانع تکمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالتهایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم،
اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریعتر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور میکند را تکمیل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالتهایی است که در این مسیر شده لذا ما تیم کارشناسی در این زمینه گذاشتیم و مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم،
اسلامی ادامه داد: برهمین اساس اطمینان حاصل شد که مسیر پروژه براساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است بنابراین امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام تامین اعتبار کنیم و هرچه سریعتر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور میکند را تکمیل کنیم.
نهایتان نمایندگان از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی به سوال دهقانی قانع شدند.
تکمیل می شود ...
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *