حمایت از تولید و راهکارهای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید
تولید ملی یا محصول ملی در علم اقتصاد به ارزش پولی همه کالاها و خدماتی که در دورهی معینی - معمولاً یک سال - در کشوری تولید شده است، گفته میشود.
- «متأسفانه ذهن مبتکر ایرانی وقتی در کارهای شیطنتآمیز فعال میشود، به روشهای عجیب و غریبی برای سوءاستفاده میرسد که قوای مجریه و مقننه و دستگاههای ناظر باید در این زمینه، کاملاً مراقب باشند»! این جملهای بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکم فرودین سال ۱۳۹۸ در حمایت از تولید ملی و انتخاب «رونق تولید» به عنوان شعار سال مطرح کردند و مقابله با سوءاستفادهکنندگان را از ضروریات رونق تولید دانستند.
ایشان همچنین تاکید کردند رونق تولید موجب ایجاد تحول در بخشهای مختلف از جمله افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجهای خواهد شد.
اما تولید ملی چیست؟ تولید ملی یا محصول ملی در علم اقتصاد به ارزش پولی همه کالاها و خدماتی که در دورهی معینی - معمولاً یک سال - در کشوری تولید شده است، گفته میشود. به این اعتبار تولید ملی یک جریان در واحد زمان است و معمولاً بر حسب دلار در سال، پوند در سال، ریال در سال و... مانند اینها بیان میشود.
از آنجایی که قدرت اقتصادی دولتها در عرصه بین المللی با توجه دو شاخص مطرح شده یعنی تولید نا خالص و خالص ملی تعریف میشود ارتقا تولید ملی بدون توجه به مشکلات موجود در رشد صنعت داخلی و رفع این مشکلات امکان پذیر نیست.
در این میان در کشور ما موانعی برای تولید ملی وجود دارد از جمله:
- موانع ناشی از قوانین و مقررات موجود: اصلیترین قوانین مربوط به بخش صنعت است که شامل قانون کار، قانون مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم است.
- موانع ناشی از ناهماهنگی نهادهای مالی و اعتباری: عملکرد کنونی مؤسسات بانکی موجب کشاندن اکثریت جامعه و فعالان اقتصادی خرد و کلان به سمت فعالیتهای مجازی اقتصادی با بازده آنی شده که این امر نه تنها خلاقیت و نوآوری را سرکوب کرده بلکه عرصه تولید را نیز از تسهیلات بازار سرمایه محروم کرده است.
- موانع ناشی از عدم امنیت سرمایه گذاری: بی ثباتی قوانین و روشهای اجرایی آنها و نیز برخوردهای چندگانه با فعلان اقتصادی که بدون در نظر گرفتن پیامدهای سو این گونه رفتارها به محیط نامنی برای سرمایه گذاری شکل داده است.
- موانع ناشی از قاچاق و واردات بی رویه: نبود نظارت دقیق بر ورود کالاهای قاچاق و رشد بی رویه واردات کالا های خارجی از راههای ورودی کشور و عدم توان رقابت سالم برای تولید کنندگان ایرانی، دست اندازهای زیادی را برای تولید ملی ایجاد کرده است.
- موانع صادرات تولید داخلی: رشد تولیدات درونی در صورت یافتن بازارهای فراملی پرتقاضا سرعت بیشتری میگیرد.
در حالی که غفلت مسئولان و دست کم گرفتن بازاریابی خارجی توسط متخصصان اقتصادی موانعی را ایجاد کرده است.
راهکارهای حمایت از تولید ملی:
اصلاح نظام بانکی، لازمه رونق و جهش تولید
یکی از اصلیترین موانع تولید، نظام بانکداری است بهطوریکه اگر فردی بخواهد سرمایهاش را در تولید هزینه کند، نرخ بازدهی آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است؛ اما همین فرد وقتی پولش را در بانک میگذارد سود بیشتری میبرد؛ بنابراین باید نرخ بهره بانکی کاهش یابد تا تولید رونق گیرد.
مبارزه با فساد برای روان شدن چرخهای تولید
با فساد باید بهگونهای برای فعالان اقتصادی محسوس باشد که امنیت سرمایهگذاری را تضمین کند و صاحبان سرمایههای پاک را به سرمایهگذاری بیشتر در امور تولیدی سوق دهد.
دیپلماسی اقتصادی و جذب بازارهای خارجی
یکی از راههایی که در جذب بازارهای بینالمللی برای صادرات کالاهای داخلی بسیار مفید میباشد، دیپلماسی اقتصادی و معرفی ظرفیت کشور به شرکتهای خارجی است.
به طورکلی میتوان راهکارهای کوتاه مدتی را برای حمایت و رونق تولید ملی برای دولت آتی پیشنهاد کرد: ایجاد تعرفهها و ضوابط گمرکی سنگین برای دشوار ساختن ورود کالاهای خارجی مشابه تولیدی در کشور، ارائهی وام و تسهیلات اقتصادی کم بهره به بنگاهها و مجموعههای تولیدی داخل کشور، بهرهگیری از نمادهای ملی و مذهبی برای ترویج الگوی مصرف داخلی، ایجاد جذابیت و تنوع در کالای داخلی، همسو با افزایش کیفیت، قراردادن یارانهی حمایتی در سبد خرید شهروندان برای مصرف کالای داخلی.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *