صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حاجی میرزایی: بیشترین سهم در ساختن آینده جامعه، از آنِ «زنان» است

۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱:۱۷
کد خبر: ۷۲۸۵۶۲
وزیر آموزش و پرورش، در آئین امضای موافقت نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این که اگر از پرورش زنان خلّاق، توانمند و کارساز غفلت کنیم، از آینده جامعه غفلت کرده ایم، گفت: بیشترین سهم در ساختن آینده جامعه، از آنِ زنان است.

- طبق اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، محسن حاجی میرزایی، در آئین امضای موافقت نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش، که با حضور خانم معصومه ابتکار در ساختمان معاونت مذکور، برگزار شد، اظهار کرد: «توسعه» و «پیشرفت» یکی از دغدغه‌های اصلی اغلب کشور‌های دنیاست و همه جوامع برای رفع این دغدغه به دنبال یافتن الگوی مؤثر و پایدار هستند.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه جامعه شناسی، مدیریت، اقتصادی و ...، تصریح کرد: در سده‌های اخیر، یکی از موضوعات مهم حوزه اجتماعی، پرداختن به الگو‌های پیشرفت و توسعه است، بنابراین یکی از چالش‌هایی که جوامع با آن روبرو هستند، فهم نادرست از الگوی مؤثر پیشرفت است.

حاجی میرزایی افزود: جابجا شدن اولویت ها، تغییر اندازه‌ها و ارزش‌ها و این که چه کاری مهم‌تر و اساسی‌تر است، این که چه کاری بیشتر مطالبه می‌شود بنابراین معتقدم دایره‌ای وجود دارد که نیاز‌ها را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: هیچ پیشرفتی بدون «توسعه فرهنگی» اتفاق نمی‌افتد و هیچ شاخص معتبری برای پیشرفت و توسعه به اندازه، «توسعه فرهنگی»، نمی‌توان پیدا کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ارائه گزارش‌ها در خصوص پیشرفت‌ها و دستاوردها، به مواردی نظیر صنعت، کشاورزی، ریلی و ... پرداخته می‌شود که البته مهم و معتبر نیز هستند، اما این که تا چه میزان فرهنگ یک جامعه را متحوّل کردیم، مهم‌تر از همه این هاست.

وی اضافه کرد: «فرهنگ یک جامعه» متأثر از نظام یادگیری است، و اتفاق اصلی در حوزه پیشرفت باید در بخش یادگیری انجام شود، تا فرهنگ استوار شود، و اگر فرهنگ غنی شد، می‌تواند از پیشرفت حمایت کند، همه مظاهر و تجلیات پیشرفت، اگر متکی به یک نظام یادگیری کارساز و مؤثر نباشد، منتج به نتایج پایدار نخواهد شد، ممکن است در دوره‌هایی موجب افزایش درآمد‌های کشور شود و به اقتصاد آن سامان دهد، اما برای پایداری و رشد مستمر و دائمی نیازمند کار اساسی در حوزه فرهنگ و یادگیری هستیم.

عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به موضوع انتخابات، اظهار کرد: کاندیدا‌ها باید بگویند؛ چه فهمی از حوزه «یادگیری» و «فرهنگ» دارند، و چه برنامه‌های فرهنگی را ارائه می‌دهند و با نظام یادگیری به عنوان مهم‌ترین ظرفیت آینده سازی و تحول جامعه، چگونه ارتباط و تعامل برقرار خواهند کرد.

وی ادامه داد: هنگامی سخن از نظام یادگیری می‌شود، مرد و زن، هر دو اهمیت پیدا می‌کنند، اما اهمیت «زنان» به دلایل متعدد، بسیار بالاتر و عمیق‌تر می‌شود، یکی به جهت این که خانواده اولین مدرسه است و اولین جای شکل گرفتن شخصیت انسان هاست، و مادران کار تربیت فرزندان در خانواده را بر عهده دارند، هرچند مسئولیت بین والدین مشترک است، و دوم این که؛ در دوره ابتدایی نقش مادران پررنگ‌تر است، زیرا بیش از ۷۰درصد آموزگاران را بانوان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین دوران طلایی و ابتدایی زندگی انسان‌ها در اختیار زنان جامعه است. از آن جا که این دوران در تربیت افراد بسیار تأثیر گذار است، لذا سهم زنان، در اهتمام به این دوره طلایی بیش از مردان است.

حاجی میرزایی، بیشترین سهم در ساختن آینده جامعه را از آن زنان دانست و عنوان کرد: برای تشخیص آینده جامعه باید به «نقش زنان جامعه» توجه کرد تا دید که زنان چگونه می‌اندیشند و چه برنامه‌هایی دارند، اگر از پرورش زنان توانمند، کارساز و خلاق غفلت کنیم، آینده را از دست خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ مسیری برای آینده مطمئن‌تر از تربیت مادران دارای صلاحیت و شایستگی نیست، بنابراین آن چه در این موافقت نامه آمده است، این هدف را دنبال می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر جامعه نحوه تعامل را نیاموزد و نتواند مسائل را اولویت بندی کند و نگرش خلاقانه‌ای نداشته باشد، پیشرفت نخواهد کرد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: تعامل و همکاری با یکدیگر، امری ذاتی نیست بلکه یادگرفتنی است؛ لذا این آموزش‌ها را باید در جامعه ارائه کنیم، مادری که درک روشنی از حقوق خود داشته باشد، بهتر می‌تواند فرزندانی را تربیت کند که مدافع حقوق، ارزش‌ها و شخصیت خود باشند.

وی افزود: هنگامی که اولویت‌ها تغییر می‌کند و جابجا می‌شود، وقتی فضای عمومی جامعه چیزی را بیشتر مطالبه می‌کند و مورد دیگری را کمتر مورد توجه قرار می‌دهد، «گوهر اصلی تحول و پیشرفت جامعه»، در این مناسبات شکل می‌گیرد؛ لذا توافق امروز بین دو نهاد، بسیار مهم‌تر از یک توافق اقتصادی است، زیرا این یک تفاهم برای «ساختن آینده» است.

حاجی میرزایی از بارگذاری کتاب «بانوی اول» در شبکه شاد خبر داد و افزود: «الگوها» تأثیر مهمی در شکل گیری شخصیت ان سان‌ها دارند، لذا «حضرت خدیجه» سلام الله علی‌ها به عنوان الگوی اولین بانوی اسلام، می‌تواند الهام بخش زندگی، همه دختران جامعه ما باشد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم حتی یک دختر را آموزش «کودک یاری» بدهیم تا بتواند در آینده مادری خوب باشد، بالاتر از همه ارزش هاست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت تدبیر و امید رویکرد خوبی نسبت به مسائل مربوط به بانوان وجود داشته است و توجه جدی به ظرفیت‌های زنان شده است. در این زمینه خدمتی به جامعه انسانی می‌شود که جزو بالاترین و با ارزش‌ترین خدمت هاست.

در پایان این نشست، توافق نامه همکاری بین دو نهاد به امضای طرفین رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *