صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

جایگاه بورس در انتخابات

۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹:۳۹
کد خبر: ۷۲۸۳۸۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: با عوض شدن دولت وضعیت بازار سرمایه عوض می‌شود و با معرفی بخشی از کابینه احتمالی توسط نامزد‌ها بهتر می‌توان در مورد آن‌ها تصمیم گیری کرد.

- باشگاه خبرنگاران نوشت: سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقش بورس در انتخابات بیان کرد: در زمان استمرار دولت‌ها معمولا بازار سرمایه نوساناتی را تجربه می‌کند، طبق گزارش‌ها معمولا بعد از پایان دولت‌ها بازار سرمایه صعودی بوده است، اما به طور معمول بازار سرمایه در زمان استمرار دولت‌ها بالا و پایین داشته است، گاهی در کشور‌های دیگر شاهد این هستیم که با عوض شدن دولت وضعیت بازار سرمایه عوض می‌شود، اما در ایران این همبستگی محکم وجود ندارد، به علت اینکه ساختار‌های سیاسی کشور ما حزب گرا نیست، به این معنی که نمی‌توانیم بگوییم فلان حزب رویکرد تقویت بازار سرمایه را دارد و حزب دیگر رویکرد تضعیف بازار سرمایه را دارد.

وی افزود: چهار رکن جوامع مدنی که شامل اصناف، نهادها، احزاب و رسانه‌ها می‌شوند، همه این‌ها در کشور ما به طور ساختار‌مند ضعیف هستند، احزاب شناسنامه دار و قوی در کشور نداریم، به همین علت شاهد تاثیر ضابطه‌مند و شفاف دولت‌ها در بازار سرمایه نیستیم.

وکیلی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه مقدار سهامدار داریم که برای آن‌ها وعده‌های نامزد‌ها در رابطه با بازار سرمایه مهم باشد؟ گفت: در سال ۹۹ شاهد افزایش سهامداران مخصوصا سهامداران حقیقی هستیم و با در نظر گرفتن ۶۰ میلیون سهام عدالتی‌ها می‌توانیم بگوییم بازار سرمایه ۹۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: به علت انتخابات، بازار سرمایه آلوده به درگیری‌های سیاسی شده و در سال ۹۹ شاهد وعده‌هایی که توسط دولت‌ها انجام شده، بودیم مثل صندوق پالایشی که افت قیمت بسیاری را تجربه کرد، که این ماجرا باعث آسیب زدن اعتماد مردم نسبت به دولت بود، اگر مردم به این باور برسند که هدف نامزد انتخابات استفاده ابزاری از بازار سرمایه است، ممکن است حتی نتیجه عکس دهد و به آن نامزد انتخابات رای ندهند.

وی افزود: در حال حاضر به کمک رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی اشراف اطلاعاتی مردم به بازار سرمایه بالا رفته است، ولی نکته قابل توجه این است که افراد در حال حاضر وسیله‌ای برای راستی آزمایی آینده ندارند، حتی اگر یک کاندید انتخابات خوب عمل کند، نهایت می‌تواند یک برنامه‌ی مناسب برای آینده ارائه دهد، که باز هم در مقطع ارائه برنامه صرفا یک ادعا یا برنامه است، حال ما خواهشمند هستیم که، نامزد‌های انتخابات بخشی از کابینه و مدیران کلیدی خود را به مردم معرفی کنند، تا در کنار برنامه‌های که ارائه می‌دهند، بتوانم به شناختی از آن‌ها دست پیدا کنیم، چون هر کدام از اعضای معرفی شده توسط نامزد‌ها دارای رزومه هستند، برای مثال فردی که وزیر اقتصاد خود را معرفی می‌کند اگر آن فرد رزومه کاری مناسبی نداشته باشد مردم آگاه‌تر در رابطه با آن نامزد انتخابات تصمیم می‌گیرند.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *