صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نمایندگان از توضیحات غلامی قانع نشدند/آقامیرسلیم: علاقه به آموزش عالی تنها به اخذ مدرک منتهی شده است

۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶:۵۷
کد خبر: ۷۲۷۲۸۷
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دو سوال قانع نشدند.

- سوال‌های آقایان روح‌الله عباس‌پور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج و مصطفی آقا میر سلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعدادی از نمایندگان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

متن سوال

متن این سوال درباره « چرا مواد ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ برنامه ششم توسعه مربوط به وزارت علوم اجرایی نشده است؟ چرا به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، دانشگاهه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در غیر از مراکز استانها، تضعیف و ناکارآمد شده است به طوری که موجب کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی شده است؟» بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال در صحن مجلس گفت:در بحث دانشگاه‌های مهارتی ما ظرفیت جدی در پذیرش دانشجو داریم . امیدواریم بتوانیم از ظرفیت مجلس برای تدابیر ورود به این دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش ما این بوده که مواد برنامه ششم را به خوبی در کشور اجرایی کنیم.

عباس‌پور، نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در صحن مجلس تاکید کرد: آقای وزیر شما نابودی دانشگاه‌های شهرستان‌ها را در پیش گرفتید و این دانشگاه‌ها را پیش پای دانشگاه‌های مراکز استان قربانی کردید. این رویکرد براساس کدام یک از بند‌های فوق در برناه ششم توسعه است که دست به نابودی آن‌ها می‌زنید.

وی تاکید کرد: شما(آقا وزیر) مراکز علمی دانشگاه‌ها را تضعیف می‌کنید.  

این نماینده مجلس اظهارداشت: آقای وزیر مگر مسیر حرکت دستگاه اجرایی کشور بر اساس نقشه راه شما نیست، مگر در ماده ۲۸ برنامه ششم توسعه تکلیف نشده هرگونه انهلال و ادغام موسسات صرفا باید با تصوبیب مجلس صورت گیرد؟ آقای وزیر شما چه زمانی این مسئله را به مجلس آوردید و با نظر مجلس انجام دادید که امروز دست به نابودی این دانشگاه‌ها زدید.

وی تصریح کرد: مگر رئیس مجلس به شما نامه ننوشتند و از شما درخواست نکردند که دست به این کار نزدنید؟ مگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از شما دعوت نکردند و نفرمودند که امروز مصلحت کشور این نیست که شما به تضعیف دانشگاه‌ها نپردازید به ویژه که برخی از این دانشگاه‌ها تک جنسیتی است.

عباس پور اظهارداشت: آقای وزیر شما نامه‌ای برای شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتید و گفتید که درخواست ادغام برخی از دانشگاه‌ها را دارید.
 
نمایندگان در ادامه از پاسخ‌های وزیر علوم به سوال  مطرح شده،ا قانع نشدند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام عدم قانع شدن عباس پور از سخنان وزیر علوم خطاب به غلامی، گفت: به صورت شفاهی و کتبی درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی و موسسات با شما صحبت کرده بودم و قرار بود این ساماندهی با مشورت صورت گیرد که انجام نشده است.
 
متن سوال دوم
 
در ادامه بررسی سؤال آقای سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده محترم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار مجلس قرار گرفت.
 
این سوال درباره «از سرمایه عظیم علمی متشکل از هشتاد هزار عضو هیئت علمی و بیش از سه و نیم میلیون دانشجو، چگونه برای ارایه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است؟» بود.
 
منصور غلامی در پاسخ به این سوال گفت: ما در سطح جهان، نیروی برتر علمی تربیت می‌کنیم. سرمایه نیروی انسانی دانشگاه‌های ما سرمایه بی بدیلی است.  

وی تصریح کرد: برای اینکه دستاورد علمی منجر به توسعه شود، قطعا باید این دستاورد‌ها به روز باشد لذا عملکرد علمی به روز، موجب ایجاد فناوری جدید می‌شود بنابراین در بستر رشد علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده ما موفق شدیم گروه‌های توانمندی از جوانانمان را به سمت توسعه فناوری‌ها ببریم لذا شگل گیری ۴۶ پارک علم و فناوری، ۶ هزار شرکت دانش بنیان از جمله این تلاش‌ها قلمداد می‌شود.

غلامی اظهارداشت:ما یکی از همکارن قدیم صنایع دفاع در کشور بودیم و یکی از دلایل آن هم این است که متقاضی پای کار بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: از سال ۹۷ به بعد ما پایش مهارت و اشتغال پذیری دانش آموختگان را داشتیم و دانشجویان را با نیاز‌های حین تحصیل آشنا کردیم که بازخورد‌های زیادی داشته است.

وی بیان داشت: همچنین ما بین ۴ تا ۱۰ واحد درسی را در دوره کارشناسی تعریف کردیم. همچنین در رابطه با ایجاد مراکز هدایت شغلی ۳۹ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها را شکل دادیم. همچنین سال گذشته ۶ هزار دانشجو دوره مهارت آموزی را در دانشگاه‌ها طی کردند.
 
سید مصطفی آقامیرسلیم در صحن مجلس گفت: آیا وزرات علوم اعتقاد به این دارد که مهمترین سرمایه ما نفت نیست و بلکه نیروی انسانی ماست و گل این نیروی انسانی هم در مراکز علمی است.

وی تاکید کرد: تعداد کسانی که در ۴۲ سال گذشته فارغ التحصیل شده‌اند قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. چگونه از این سرمایه عظیمی که نزدیک به ۴ میلون نفر است، استفاده شده است. نکاتی که وزیر فرمودند پاسخگوی سوال من نبود. ایشان تنها گفتند که ما رتبه‌هایی را به دست آروده‌ایم.

آقامیرسلیم اظهارداشت: دانش آموختگان ما باید قبل از فارغ التحصیلی شان بدانند در کجا مشغول خواهند شد نه اینکه در صحنه بیکار بمانند. علاقه به آموزش عالی تنها به اخذ مدرک منتهی شده است لذا  این افتخاری برای وزارت علوم نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما رتبه اول خروج نیروی متخصص به خارج از کشور را داریم.
 
نهایتا نمایندگان از پاسخ‌های غلامی به این سوال قانع نشدند.
 
تکمیل می‌شود...


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *