صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تعلل دستگاه‌های ذیربط در پاسخگویی به استعلامات قضایی از عوامل اصلی اطاله دادرسی

۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵:۵۴
کد خبر: ۷۲۷۱۸۲
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اول دادستان تهران گفت: برای پاسخگویی به استعلامات زمانی مشخصی تعیین شده که در مکاتبات اعلام می‌شود و اگر دستگاه مسئول با وجود پیگیری‌های انجام شده به موقع پاسخ نداد؛ نمی‌توان حقوق مردم را معطل نگه داشت و باید از راهکار‌های کیفری استفاده کرد.

- در آیین تکریم و معارفه در دادسرای ناحیه ۲۶ تهران با ابلاغ احکام صادره از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران، المیرا نقی زاده به عنوان معاون دادستان و سرپرست دادسرا معرفی و از خدمات میران اسماعیلی تشکر و قدردانی گردید.

در این مراسم، معاون اول دادستان تهران طی سخنانی با اشاره به نقش دادسرای ناحیه ۲۶ در تأمین امنیت و سلامت در جامعه، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم دادسرای ناحیه ۲۶ سر و کار داشتن آن با حوزه سلامت و امنیت مردم است که هر دو در حوزه صلاحیت‌های اصلی دادستانی است، هر چند در حوزه سلامت بار مستقیم برعهده کادر و مراکز درمانی است.

رحمانیان با اشاره به اینکه این دادسرا اقدامات بسیار ارزنده‌ای در بحث دارو‌های قاچاق و قصورات پزشکی انجام داده است؛ افزود: در حوزه تأمین سلامت و امنیت غذایی مردم با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و سوءاستفاده سودجویان و فرصت طلبان اقداماتی انجام داده که می‌تواند برای سایر دادسرا‌ها رویه سازی کند و فعالیت‌های تأثیرگذارش در حوزه سلامت و جرایم پزشکی قابلیت برندسازی داشته که مجامع علمی و دانشگاهی می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون دادستان تهران با اشاره به مشکل اطاله دادرسی به عنوان زخم کهنه مراجع قضایی کشور اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای کاهش فرایند دادرسی صورت گرفته و امیدواریم که با برنامه ریزی و مدیریت بهتر، طعم شیرین اجرای عدالت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ذائقه ارباب رجوع بچشانیم.

وی با بیان این که طبق بررسی‌های کمیته رفع اطاله دادرسی، یکی از علل ماندگاری پرونده‌ها در دادسرای جرایم پزشکی تأخیر کمیسیون‌های تخصصی پزشکی قانونی، سازمان نظام پزشکی، گمرک و سایر مراجع ذیربط در پاسخگویی به استعلامات قضایی است، گفت: برای پاسخگویی به استعلامات زمانی مشخصی تعیین شده که در مکاتبات اعلام می‌شود و اگر دستگاه مسئول با وجود پیگیری‌های انجام شده به موقع پاسخ نداد؛ نمی‌توان حقوق مردم را معطل نگه داشت و باید از راهکار‌های کیفری استفاده کرد.

رحمانیان با تأکید بر این که تحول با شعار ایجاد نمی‌شود، داشتن برنامه ریزی را لازمه ایجاد تحول دانست و افزود: در این حوزه نیاز به خلاقیت همکاران و ترسیم یک چشم انداز روشن و قابل اجرا برای رفع مشکلات و نارسایی‌های موجود است.

معاون دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بخش مهمی از وظایف قوه قضائیه از جمله پیشگیری از وقوع جرم، احیاء حقوق عامه، برقراری نظم و امنیت، نظارت بر حسن اجرای امور و تامین آزادی‌های مشروع در دادسرا‌ها از طریق مراجع و مقامات قضائی دادستانی متبلور می‌شود؛ اظهار داشت: بنابراین قضات دادسرا مسئولیت خطیری را بر عهده دارند که لازمه انجام این مسئولیت مهم تهذیب نفس، سلامت مالی و اخلاقی، ارتقاء دانش قضایی، به روز بودن، دوری از روزمرگی، تکریم ارباب رجوع، برنامه ریزی با افق‌های روشن، نظارت، مدیریت و انجام فعالیت‌های جهادی است.

معاون دادستان تهران در بخشی از سخنان خود با تجلیل از خدمات ۳۰ ساله میران اسماعیلی در دستگاه قضایی، از عملکرد وی در ۵ سال اخیر در دادسرای ناحیه ۲۶ که منجر به ختم دادرسی پرونده‌های مانده و مثبت شدن آمار شده، تقدیر کرد و در معرفی سرپرست جدید داسرا اظهار داشت: خانم نقی زاده یک چهره علمی و از معاونان قوی دادستانی و نیرویی بسیار پرتلاش است که در مسند قبلی خود هم خوش درخشیده است.

در ابتدای این مراسم میران اسماعیلی، با ارائه گزارش عملکرد ۵ ساله خود در دادسرای ناحیه ۲۶، با ابراز خرسندی از اینکه درخواست بازنشستگی او مورد موافقت دستگاه قضایی قرار گرفته است، برای سرپرست جدید دادسرا آرزوی موفقیت کرد.

لازم به ذکر است المیرا نقی زاده پیش از این معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۲۹ (دادسرای اطفال و نوجوانان) بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *