افزایش ۲۶ درصدی صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹
صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۹ به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و ارزشی ۱۴ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان میدهد.
- بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود بصیری گفت: سال گذشته ۸.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار از کشور صادر شد.
سرپرست دفتر صادرات معاونت توسعه بازرگانی بیان کرد: میزان صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۸ را ۷ میلیون تن و به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار عنوان کرد.
وی با بیان این که تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شود، اظهار داشت: صادرات کالاهای کشاورزی به میزان زیادی با تنظیم بازار داخلی کالاها گره خورده و در نتیجه به رغم برنامه ها، قابلیتها و مزیتهای صادراتی در بخش کشاورزی، بیشتر به سفره خانوارها و بازار داخلی از نظر تامین کالا، کمیت مناسب و قیمت تمرکز شده و اگر تامین کالا در بازار داخلی مناسب بود شاید فکری برای صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از آن میشود.
وی درباره خشکسالی و تاثیر کمبود آب بر صادرات محصولات کشاورزی اذعان داشت: ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر بارش با مشکل مواجه است، اما با روشهای علمی و تکنولوژیهای نوین میتوان کشاورزان را به نحوی هدایت کرد که بهره وری تولید با آب کمتر داشته باشند.
سرپرست دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان که با کم آبی و خشکسالی مواجه هستند، توانسته اند از طریق شیرین کردن آب دریا، باغات زیتون وسیعی داشته باشند و یا با بهره گیری از انرژی خورشیدی، بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی گفت: بنابراین با مدیریت آب فعلی، امکانات موجود و برنامه ریزی میتوان تولیدات صادرات محور داشت به شرط آن که کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور پذیرش برنامهها و روشهای جدید را داشته باشند.
بصیری افزود: معاونتهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی هر سال برنامههای کشت و تولید را تدوین و به استانهای کشور ابلاغ میکنند، اما با این حال میبینیم در برخی استانها یا شهرها با انباشت تولید و در برخی نقاط با کاهش تولید مواجه میشویم که بر بازار داخلی و صادرات و قیمتها تاثیر میگذارد.
سرپرست دفتر صادرات معاونت توسعه بازرگانی بیان کرد: میزان صادرات بخش کشاورزی در سال ۹۸ را ۷ میلیون تن و به ارزش ۵.۷ میلیارد دلار عنوان کرد.
وی با بیان این که تولیدات کشاورزی باید صادرات محور شود، اظهار داشت: صادرات کالاهای کشاورزی به میزان زیادی با تنظیم بازار داخلی کالاها گره خورده و در نتیجه به رغم برنامه ها، قابلیتها و مزیتهای صادراتی در بخش کشاورزی، بیشتر به سفره خانوارها و بازار داخلی از نظر تامین کالا، کمیت مناسب و قیمت تمرکز شده و اگر تامین کالا در بازار داخلی مناسب بود شاید فکری برای صادرات محصولات کشاورزی و حمایت از آن میشود.
وی درباره خشکسالی و تاثیر کمبود آب بر صادرات محصولات کشاورزی اذعان داشت: ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته و از نظر بارش با مشکل مواجه است، اما با روشهای علمی و تکنولوژیهای نوین میتوان کشاورزان را به نحوی هدایت کرد که بهره وری تولید با آب کمتر داشته باشند.
سرپرست دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشورهایی مانند عربستان که با کم آبی و خشکسالی مواجه هستند، توانسته اند از طریق شیرین کردن آب دریا، باغات زیتون وسیعی داشته باشند و یا با بهره گیری از انرژی خورشیدی، بخشی از برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی گفت: بنابراین با مدیریت آب فعلی، امکانات موجود و برنامه ریزی میتوان تولیدات صادرات محور داشت به شرط آن که کشاورزان و تولیدکنندگان دام و طیور پذیرش برنامهها و روشهای جدید را داشته باشند.
بصیری افزود: معاونتهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی هر سال برنامههای کشت و تولید را تدوین و به استانهای کشور ابلاغ میکنند، اما با این حال میبینیم در برخی استانها یا شهرها با انباشت تولید و در برخی نقاط با کاهش تولید مواجه میشویم که بر بازار داخلی و صادرات و قیمتها تاثیر میگذارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *