صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیا لینک‌های مهم در طول زمان از بین می‌روند؟

۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷:۲۰
کد خبر: ۷۲۶۷۸۴
لینک‌های مهم یا عمیق به لینک‌هایی گفته می‌شود که برای هدایت کاربر به سمت یک صفحه خاص و ویژه اضافه می‌شوند. طبق بررسی‌های انجام شده ۷۲ درصد از لینک‌ها در مقالات متعلق به ۱۹۹۸ از بین رفته است.
_ آی تی ایران نوشت: گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که حدود یک چهارم لینک‌های عمیق (Deep Links) موجود در مقالات نیویورک تایمز منقضی شده‌اند و  قابل دسترسی نیستند.
 
در این تحقیق که با کمک تیم دیجیتال نیویورک تایمز صورت گرفت، بیش از ۵۵۰ هزار مقاله حاوی ۲.۲ میلیون لینک به صفحات بیرونی بررسی شد. نتیجه نشان داد که ۷۲ درصد از این لینک‌ها از نوع لینک‌های عمیق (Deep) بوده‌اند و کاربر را به یک صفحه خاص و نه وب‌سایت عمومی‌هدایت می‌کردند.
 
لینک‌های عمیق به منظور هدایت کاربر به سمت یک صفحه خاص و ویژه اضافه می‌شوند و کاربر بدون آنکه نیازی به شروع مسیر از صفحه اصلی یک وب‌سایت و یا اجرای اپلیکیشن از ابتدا را داشته باشد، مستقیما به محتوای مورد نظر در آن وب‌سایت یا اپلیکیشن منتقل خواهد شد.
 
طبق یافته‌های محققان و مطابق با انتظارات، هرچه زمان می‌گذرد، احتمال منتضی شدن لینک‌ها نیز بیشتر می‌شود. این تحقیق نشان داد که ۶ درصد از لینک‌ها در مقالات سال ۲۰۱۸ منقضی شده بودند و این میزان در مقالات متعلق به سال ۱۹۹۸ برابر با ۷۲ درصد بود.
 
نیویورک تایمز در میان نشریات آمریکا، به آرشیو یا بایگانی کردن مطالب خود شهرت دارد و به همین دلیل، محققان این نشریه را انتخاب کردند. اما در این پژوهش مشخص شد که این روزنامه معتبر آمریکایی نیز از پدیده منقضی شدن و غیرقابل استفاده شدن لینک‌ها در امان نیست. پدیده‌ای که این روز‌ها در دنیای اینترنت به وضوح قابل رویت است.
 
در واقع، با گذشت زمان، وب‌سایت‌هایی که حاوی اطلاعات ارزشمندی بودند، فروخته و یا خریداری می‌شوند و یا بنا به دلایلی دیگر به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند. اینجاست که کلیک کردن روی این لینک‌ها، کاربر را به صفحات خالی هدایت خواهد کرد.
 
در سال ۲۰۱۹، وب‌سایت BuzzFeed با انتشار گزارشی نوشت که یک صنعت زیرزمینی در این حوزه وجود دارد که بر اساس آن، کاربران می‌توانند لینک‌های منقضی را در وب‌سایت‌ها و نشریات معتبر از جمله نیویورک تایمز یا بی‌بی‌سی شناسایی کرده و آن‌ها را به فروش برسانند.
 
با این کار، افراد می‌توانند دامنه‌ها را خریداری کرده و سپس از این لینک‌ها برای تبلیغ محصولات و یا اشاره به موضوعی برای زیر سوال بردن مقاله منتشرشده، استفاده کنند. منقضی شدن لینک‌ها تنها محدود به حوزه روزنامه‌نگاری نیست و بسیاری از ویدیو‌ها و یا توییت‌ها برای کاربرارن آینده قابل مشاهده و دسترسی نخواهد بود.
 
البته تلاش‌هایی نیز برای حفظ این لینک‌ها صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به درخواست ویکی‌پدیا از کاربران برای اضافه کردن لینک‌ها (با احتمال اینکه در آینده از بین می‌روند) به برخی وب‌سایت‌های بایگانی همانند Wayback Machine اشاره کرد.
 
همچنین پروژه‌ای به نام Perma.cc نیز راه‌اندازی شده که سعی دارد از طریق تهیه نسخه بایگانی از صفحات و لینک منابع اصلی، از منتضی شدن و از دسترس خارج شدن لینک‌ها جلوگیری کند. اما هنوز این راهکار‌ها به قدری توسعه و گسترش نیافته‌اند که بتوانند این معضل رابه طور کامل برطرف کنند. بنابراین، باید منظر ماند و دید که در آینده چه ابزار‌ها و تمهیداتی برای این منظور اندیشیده خواهد شد.

برچسب ها: فناوری آی تی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *