سایه بحران نبود مخاطب بر سر سینما
آمار فروش هفتگی سینمای ایران نشان میدهد سینما در سال جاری همچون سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در بحران نبود مخاطب به سر میبرد.
_ روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نزدیک به یک سال است که رسانهها گزارش تفصیلی از وضعیت فروش فیلمها در سینماها منتشر نکردهاند. تعطیلیهای گسترده، کاهش استقبال از سینماها و همچنین ترکیب نه چندان چشمگیر و رقابتی فیلمهای روی پرده درمجموع باعث شده است تا بازار اکران جذابیت چندانی برای رسانهها نداشته باشد. با این همه گویا در سالجاری مدیران و مسوولان سینمایی کشور تصمیم دارند تا رونق بازار سینما را بیشتر کنند.
کاهش دورههای تعطیلی، صدور پروانه نمایش برای فیلمها، تبلیغات عمومی برای حضور دوباره در سینماها و همچنین برگزاری جشنوارههای بینالمللی فیلم فجر و جشنواره سینماحقیقت و... از جمله تلاشها برای بازگشت شرایط سینماها به شرایط عادی است. با این همه هنوز فروش سینماها چنگی به دل نمیزند. مردم کمتر از فیلمهای روی پرده استقبال میکنند و صاحبان آثار سینمایی نیز رغبتی برای اکران فیلمهایشان در این روزها ندارند.
سال گذشته مجموع فروش فیلمها تا پایان سال ۱۳۹۹ علاوه بر ۳۸ فیلم که به صورت آنلاین اکران شدند ۲۴ فیلم نیز رنگ پرده نقرهای را به خود دیدند. اما فروش فیلمها ناامیدکننده بود. مجموع همه فیلمهای اکرانشده در سینماها کمتر از ۱۰ میلیارد تومان فروش داشت. این درحالی بود که فروش فیلمها در سالهای ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۲۹۹میلیارد تومان و ۲۴۰میلیارد تومان بود. کاهش ۲۹۰میلیارد تومانی فروش ۹۹ سینماها در مقایسه با سال ۹۸ و به تعبیری کاهش ۹۸درصدی فروش، بسیاری از فعالان بازار اکران را به زانو درآورد. این در حالی بود که تقریبا در یک دهه اخیر (از ۹۰ تا ۹۸) سیر فروش سینماها همواره صعودی بود و در فاصله سالهای ۹۳ تا ۹۶، هر سال فروش سینماها تقریبا دو برابر میشد. این موضوع باعث شده بود تا پای بسیاری از سرمایهگذاران جدید به سینما باز شود و بازار فیلم رونق قابلتوجهی بگیرد.
آیا سینماها در سال پیش رو به وضعیت عادی خود بازمیگردند؟ به هر روی روز گذشته جدول فروش هفتگی سینمای ایران منتشر شد. سینمای سال ۱۴۰۰ با اکران پنج فیلم در قالب اکران نوروزی همراه بود، آثاری همچون «خون شد»، «لاله»، «تکخال»، «هفتهای یکبار آدم باش» و «خورشید» که میزان فروش آنها نشان میدهد، سینما سال ۱۴۰۰ همچون سال گذشته همچنان در بحران نبود مخاطب بهسر میبرد.
مجموع این فیلمها در طول دوره اکرانشان یکمیلیارد و ۴۵۴ میلیون تومان فروختهاند. اگرچه این رکورد، امیدبخش نیست، اما انتظار میرود با کاهش شیوع بیماری در هفتههای آینده و عادیسازی نسبی شرایط، تابستان امسال فروش سینماها جهش نسبی قابلتوجهی داشته باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *