صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مصونیت کرونایی چه مدت دوام دارد؟

۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵:۰۵
کد خبر: ۷۲۵۹۰۴
مصونیت کرونایی، راه حل مقابله با بحران بهداشتی جهان، همچنان با تردیدها و پرسش هایی مواجه است.
- واکسیناسیون کرونایی در حالی ادامه دارد که پرسش‌های زیادی پیرامون دوره مصونیت طبیعی یا ناشی از واکسیناسیون این بیماری وجود دارد.
 
دوره مصونیت واکسیناسیون کرونایی چقدر است؟ آیا باید هر سال واکسن کرونا دریافت کرد؟ دوره مصونیت طبیعی کرونا چقدر است؟ چه مدت پس از دریافت واکسن کرونا، مصونیت به دست می‌آید؟
 
به گزارش «goodrx»، پرسش‌های زیادی در مورد مصونیت طبیعی و واکسیناسیونی کرونایی وجود دارد که به دلیل تازه بودن این بیماری و دوره نسبتا کوتاه از زمان پدیدار شدن آن در جهان، پاسخ‌های قطعی ندارند.
 
مصونیت واژه‌ای است که برای توصیف چگونگی ساخت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به آنتی بادی استفاده می‌شود؛ این امر از ۲ طریق ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون ایجاد می‌شود.
 
مصونیت‌های ناشی از واکسن ها، عمر متفاوتی دارند؛ برخلاف واکسن کزاز، دیفتری و سیاه سرفه که هر چند سال یک بار باید تزریق شوند، واکسن‌های سرخک، سرخجه و اوریون مصونیت مادام العمر می‌دهند و واکسن آنفلوآنزا هرسال باید تزریق شود.
 
اما آنچه که تاکنون مشخص شده، افراد مبتلا به کرونا، احتمالا از مصونیت بلندمدت چند ماهه برخوردار خواهند بود که دستکم ۸ ماه به طول می‌انجامد.
 
این مصونیت چند هفته پس از ابتلا از طریق آنتی بادی‌ها ایجاد می‌شود.
 
برخی پژوهش‌ها نیز مصونیت ناشی از ابتلا به کرونا را مشابه ابتلا به بیماری «سارس» ارزیابی کرده و از تداوم چند ساله آن خبر دادند.
 
توجه به این نکته ضروری است که ابتلای عمدی به بیماری، راهی مناسب برای مصونیت نیست.
 
اما مصونیت ناشی از واکسیناسیون کرونایی براساس بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده، دستکم ۶ ماهه خواهد بود. مصونیت واکسنی کرونا ۲ هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن‌های دو دوزی و ۲ هفته پس از دریافت واکسن‌های تک دوزی در بدن ایجاد می‌شود.
اما پرسش مهم‌تر این که آیا امکان ابتلای مجدد به بیماری کرونا پس از مصونیت طبیعی و کرونایی وجود دارد؟ پاسخ به این سوال مثبت است؛ زیرا مصونیت‌های توضیح داده شده، ۱۰۰ درصد نیستند.
 
از آنجا که واکسن‌های کرونا نسبتا جدید هستند، هنوز نادانسته‌ها در مورد آن‌ها بیشتر از دانسته هاست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *