مرادخان مرادپور درگفتوگو با میزان، با اشاره به رشد بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: به نظر میرسد فارغالتحصیلان دانشگاهی باید خودشان تلاش کنند، کسی برای آنها کاری نمیکند، باید برای خودشان تشکلی(ان.جی.اوNGO = سمن» درست کنند تا سازماندهی شوند یعنی اطلاعات دقیق و مشخصات خود را را در آرشیو یا مرجعی ذخیره کنند، تا توجه به دانش و خلاقیتی که دارند بتوانند راه کارهای مناسب برای اشتغال پیدا کنند.
وی افزود: باید بین دانشِ فارغ التحصیلان و تجربیاتی که در بازار کسب کردهاند، همافزایی شود تا از نتیجه آن بهرهبرداری کنند؛ این بهترین اقدام از سوی خود دانشگاهیان برای ایجاد بستر اشتغالزایی است.
دبیر شورای راهبردی اشتغال و تأمین اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: همچنین باید نیاز شغلی مناطق مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه نیازسنجی شود تا فارغالتحصیلان را برای اشتغال به آن مناطق بفرستیم. در این صورت ضمن اشتغال به کار و شکوفا شدن استعداد، میتوان از اندوخته این قشر نیز استفاده کرد.
مراد پور گفت: برخی رشتهها دانشگاهی اصلاً زمینهای برای اشتغال ندارند؛ به عنوان مثال کسی که طراحی خودرو یا طراحی لباس یا هوافضا خوانده است در کشور زمینهای برای جذب او به بازار کار وجود ندارد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: درباره الزام دستگاهها به انجام یک سری وظایف در قبال دانشآموختهها خلأ قانونی داریم، به عبارتی در کشور اصلاً قوانینی مرتبط با این طیف نداریم. بنابراین باید قوانینی به تصویب برسد که بر اساسی آن دستگاهها مکلف شوند درصدی از ظرفیت جذب نیرو را به فارغالتحصیلان دانشگاهی اختصاصی دهند.
وی گفت: به دلیل توسعه نیافتن متوازن بخش خصوصی در کشور، دولت بزرگترین کارفرمای کشور بوده و قاعدتاً سرمایههای کشور در دست دولت است و حتی بیشترین شاغلان کشور در دولت هستند و همه آمارهای مرتبط با اشتغال به دولت منتهی میشود بنابراین باید قوانینی تصویب شود که دولت به عنوان متولی در قبال اشتغال دانش آموختگان نیز مکلف شود.
دبیر شورای راهبردی اشتغال و تأمین اجتماعی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با ناصحیح دانستن نظام آموزشی کشورمان گفت: باید همانند سایر کشورها از دوره ابتدایی، استعداد سنجی دانشآموزان آغاز شود تا صرفاً در دروسی که علاقهمند هستند ادامه تحصیل دهند و ضمن مهارتآموزی در همان رشته برای ورود به بازار کار آماده شوند.
وی ادامه داد: مورد دیگر اینکه باید ورودی دانشگاهها را متناسب با نیاز بازار کار کنترل کنیم و سعی کنیم مدیریت کنیم و بدانیم که در چه زمینههایی به چه رشتههایی نیاز داریم تا برای ۱۰ یا ۲۰ سال آینده برنامهریزی کنیم.
دبیر شورای راهبردی اشتغال و تامین اجتماعی مناطق آزاد و ویزه اقتصادی اظهار کرد: دستگهای دولتی می توانندطرح هایی اجرا کنند برای جذب فارغ التحصلان مثلا در دهه ۷۰ در رابطه با اشتغال مهندسین کشاورزی که بیشترین میزان فارغالتحصیلان را در آن زمان داشت یک طرحی مطرح بود در رابطه با اینکه تکلیف کنند به کشاورزان که در ازای هرچند هکتار اراضی کشاورزی که دارند یک مهندس کشاورزی به عنوان ناظر فنی معرفی کنند.
این کارشناس اقتصادی گفت: در واقع طرحهایی هست که دستگاه متولی ندارد مثلاً سازمان عریض و طویل ورزش و جوانان به نظر میرسد که باید معاونتی به عنوان معاونت دانشآموختگان داشته باشد، چرا که دانشآموختگان عموماً جوان هستند. بنابراین آنجا باید یک اتاق فکری برای برنامهریزی و تحقیق ایجاد شود تا معضل بیکاری این عزیزان را حل کنند.
مرادپوربیان کرد: خلأ بزرگ در کشور ما این است که هیچ دستگاهی کارمندان یا کارشناسان خود را نمیفرستد کشورهای توسعه یافته مدتی آموزش بینند دوره ببیند و اشتغال در فضای مجازی را یاد بگیرند و برگردند. ما همیشه فکر میکنیم فقط باید در کشور خودمان فسفر بسوزانیم و راهکار پیدا کنیم که نتیجه عموماً میشود آزمون و خطا و برای ما هزینه درست میکند.