بیتدبیری در ساماندهی و فروش محصولات خانگی
یک کارشناس بازار کسبوکار گفت: درباره ساماندهی و فروش محصولات مشاغل خانگی تدبیری نشده است و افرادی که تولیدات خانگی دارند باید خودشان محصولاتشان را به بازار عرضه کنند.
مهدی کُماسی در گفتوگو با میزان، با اشاره به مقوله مشاغل خانگی اظهار کرد: مشاغل خانگی هم مزایا دارد و هم معایب که روی تولید و قیمتها در بازار تأثیرگذار است این مشاغل به لحاظ اینکه از نظر جا و مکان محدود هستند و هزینه تولید کمتری دارند اثر مستقیم روی کم شدن قیمتها و کم شدن تورم میگذارند.
وی افزود: متأسفانه در مورد ساماندهی و فروش محصولات این مشاغل هیچ اقدامی نشده است و صاحبان مشاغل که تولیدات خانگی دارند خودشان محصولات را در بازار عرضه میکنند.
این کارشناس کسبوکار معتقد است محصولات خانگی محدود هستند و چه در بحث خدمات و یا تولیدات معمولاً بازارهای کوچکی را پشتیبانی میکنند بنابراین معمولاً هر آن چه را که تولید میکنند خودشان بهدست مصرف کننده میرسانند مگر بعضی موارد که واسطهای در کار باشد.
کماسی افزود: البته در بعضی جشنوارها و یا امکانی که شهرداریها در اختیار آنها میگذارد میتوانند بازار داشته باشند که متأسفانه در دو سال اخیر با توجه به شیوع کرونا بهجز موارد خاص ارگان یا مکان مشخصی جهت عرضه تولیدات خود نداشتهاند.
وی در خصوص قرار گرفتن این افراد جزء جمعیت شاغل کشور گفت: اگر زیر مجموعه ارگان خاص مثل کار در صنف غذا، خدمات تولید پوشاک باشند و یا در زمینه کار خود ثبت نام کرده باشند میشود آنها را جزء جمعیت شاغل کشور قرارداد اما ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها خود مختاراند.
این کارشناس درباره آموزش تخصصی این فعالان اقتصادی افزود: در زمینههای صنایع دستی، قالی بافی، خیاطی و کارهای تولیدی که بیشتر مربوط به خانمها میشود آموزش به صورت تخصصی صورت میگیرد، اما در مورد کارهای خانگی که آقایان انجام میدهند آموزش خاصی نداریم.
کماسی توصیه کرد: این مشاغل باید حتماً مدیریت شوند در غیر این صورت مشاغل خانگی کوچک و زود بازده که چند نفر به صورت گروهی در آن کار میکنند با کوچکترین تغییری در منابع و هزینهها شکست خورده و تعطیل میشوند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *