صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سرقت پیچ و مهره‌های خطوط ریلی/ تفاهم‌نامه با پلیس راه آهن و نصب دوربین در مسیرهای ریلی

۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۳:۴۷:۰۱
کد خبر: ۷۲۲۰۰
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - مدیرکل امنیتی و انتظامی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به سرقت پیچ ومهره‌های خطوط ریلی و مشکلات ناشی از این اقدام گفت: تدابیر پیشگیرانه در این خصوص از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه انجام شده است و به دنیال تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راه آهن در این خصوص هستیم.
«مجید اکبرپور» در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی میزان با اشاره به باز کردن پیچ‌های مسیر ریلی توسط سارقان درباره راهکاری‌ها و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص، اظهارکرد: سرقت در همه سیستم‌های حقوقی جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است. در کشور ما  نیز سرقت از 2 دیدگاه تعزیری و حدی پیگیری می‌شود؛ اما بیشتر آمار و اقدامات به سمت سرقت‌های تعزیری است و بیشتر به آن می‌پردازیم.
 
وی ادامه داد: در خصوص سرقت پیچ‌های خطوط ریلی گزارشاتی اعلام شده که جدید ترین آن گزارش مدیرعامل شرکت راه آهن استان گلستان است که سرقت حدود 600 پیچ و مهره خط آهن مسیر گرگان به «اینچه برون» را اعلام کرده که باعث خارج شدن قطار از مسیر اصلی شده و خساراتی هم به سیستم ریلی و قطار وارد شده است. 

اکبرپور افزود: سرقت علاوه  بر اینکه جرم انگاری شده و یک مقوله جرمی است و برای آن مجازات تعیین شده است، بستگی دارد که نسبت به چه اموالی اعمال شده باشد. سرقت اموال ملی و عمومی در مقابل سرقت‌های شخصی موضوع جدایی است؛ اما نکته مهم این است که این دو نوع سرقت هر کدام در جای خود جرم هستند و مورد پیگرد و رسیدگی  قرار می‌گیرند. 

مدیرکل امنیتی و انتظامی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: راه آهن به عنوان یک سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است. در قانون اساسی هم به نوعی به این موضوع اشاره شده و این موضوع نیاز به حساسیت بیشتر و تدابیر اقدامات پیشگیرانه دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه فرصت را باید از متهمین و افرادی که دست به سرقت یا اقدانات مجرمانه  گرفت، گفت: موضوعی که می‌تواند به پیشگیری از سرقت پیچ‌های ریلی کمک کند و سرقت‌ها را کاهش دهد و یا به صفر برساند حضور منظم و مستمر گشت‌های پلیس راه آهن در مسیرهای ریلی است.  

اکبرپور ادامه داد: باید اقدامات امنیتی را به سمتی ببریم که این افراد از در کمین بودن پلیس احساس خطر کنند و از ارتکاب جرم منصرف شوند.  

مدیرکل امنیتی و انتظامی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: در جرم سرقت مجرم باید انگیزه مجرمانه برای سرقت و  بردن مال غیر داشته باشد. بنابراین وقوع سرقت مترصد وجود ابزار، تجهیزات و فرصت است و اگر فرصت و ابزار را بین ببریم در دسترس متهم قرار ندهیم جرم رخ نخواهد داد. 

وی ادامه داد: وقتی پلیس مستقر باشد و گشت زنی‌ها منظم و مستمر شود. همچنین اگر دوربین‌های مداربسته را در خطوط ریلی نصب کنیم به این معنی است که فرصت و فضا برای وقوع جرم کاهش یافته یا از بین رفته است و در این شرایط متهمان احساس خطر می‌کنند و کمتر دست به عمل مجرمانه می‌زنند.

اکبرپور با بیان اینکه منظم کردن گشت‌های پلیسی و نصب دوربین‌های مدار بسته می‌تواند به عنوان دو موضوع پیشگیرانه جدی گرفته شود، گفت: در معاونت پیشگیری به دنبال طرحی هستیم که در استان‌هایی که مسیر میلی  دارند تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راه آهن داشته باشیم و در این خصوص هم معاونان پیشگیری از وقوع جرم این استان‌ها اقدامات پیشگرانه در خصوص سرقت‌های پیچ‌های خطوط ریلی را رصد کنند.

وی افزود: معمولا پیچ و مهره‌های که در خطوط  ریلی استفاده می‌شود شاید تنها  به مصرف ریخته گیری‌ها بیاید یا خریداران آهن قراضه‌ها آنها را بخرند و مصرف دیگری ندارد از این رو می‌توان با رصد متهمان مرتبط با این موضوع و یا مجرمانی در این خصوص تکرار جرم داشته‌اند بانک اطلاعات مجرین مختص این موضوع را تشکیل داد و زمانی که در یک مسیر ریلی سرقتی انجام می‌شود ابتدا به سراغ این مجریمن می رویم و در واقع شناسایی و اطلاعات بانک مجرمین می‌تواند در این خصوص کمک کند. 

مدیرکل امنیتی و انتظامی معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: بالا بردن آگاهی‌ کارکنان حوزه پلیس راه آهن، بالا بردن آگاهی‌های مسافران و مردم هم در این خصوص مهم است و گزارشات مردمی کمک بسیار زیادی در این زمینه دارد و طبیعتا نباید صرفا با دید پلیسی و امنیتی به موضوع نگاه کنیم.     
   
به گزارش میزان، سرقت پیچ‌های خطوط ریلی برای نخستین بار در راه‌آهن شرق کشور رخ داده است و در آخرین مورد سرقت ٦٠٠ پیچ و مهره از خط آهن مسیر گرگان به اینجه برون در طول ١٢٥ متر رخ داد. این در حالی است باز شدن پیچ ریل‌ها با دست امکان‌پذیر نیست و سارقان برای این منظور نیاز به زمان و ابزار و آچار مخصوص دارند. بنابراین موضوع نیازمند تمهیدات لازم جهت پیشگری و مقابله با این امر است.

انتهای پیام/    



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *