در سیاستهای کلان روابط خارجی همه کشورها افرادی فراتر از وزارت خارجه تصمیمگیر هستند
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: در همه کشورها معمول است که برای بحثهای اساسی به خصوص موضوعاتی که مربوط به سیاستهای کلان روابط خارجی میشود، افرادی فراتر از سطح وزارت امور خارجه تصمیم گیرنده هستند.
رامین مهمانپرست در گفتوگو با میزان، درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه دستگاه سیاست خارجی، اظهار داشت: این در همه کشورها معمول است که برای بحثهای اساسی به خصوص موضوعاتی که مربوط به سیاستهای کلان روابط خارجی میشود، افرادی فراتر از سطح وزارت امور خارجه تصمیم گیرنده هستند. البته در این دستگاههایی که به عنوان دستگاههای بالادستی محسوب میشوند، اعضای مختلفی از جمله وزارت امور خارجه حضور دارند و میتوانند دیدگاههای خود را مطرح کنند.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه در واقع سیاست خارجی در دو سطح دنبال میشود، تصریح کرد: یک سطح این است که هنوز تصمیمی گرفته نشده است و همه اعضا میتوانند در شکلگیری آن تصمیم نهایی، مشارکت داشته باشند و نظرات کارشناسی بدهند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه همه اعضا نظرات کارشناسی خود را ارائه کردند، آن چیزی که به تصویب دستگاههای فراتر از وزارت خارجه میرسد، همه دستگاهها موظف به اجرای آن سیاستها هستند.
سفیر پیشین ایران در لهستان اضافه کرد: سطح دومی که باید به آن اشاره کنیم این است که زمانی یک سیاست کلی تصویب و ابلاغ میشود وزارت امور خارجه مسئول اجرای آن قرار میگیرد؛ این که آن سیاست را به چه شکلی اجرا کند، کامل و یا ناقص اجرا کند و یا در عمل تخطی کند، به دستگاه مجری برمیگردد.
مهمانپرست با بیان اینکه خیلی وقتها سیاستهای کلی ابلاغ میشود، ولی در عمل ممکن است نوع اجرا مشکل ایجاد کند، افزود: برای مثال فرض کنید بحث خصوصیسازی کشور میتواند به عنوان اصلی که در قانون اساسی آمده است، تاکیدات رهبری و مسئولین ارشد بر این قرار گرفته است که خصوصیسازی انجام گیرد.
وی ادامه داد: حال آن کسی که مجری این سیاست است، زمانی که میخواهد شرکتها را به او خصوصی واگذار کند، ممکن است آنقدر بد عمل کند که مانند داستان هفته تپه و دشت مغان، اعتراضاتی را به دنبال داشته باشد.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: اینکه در اجرا خوب عمل کنند و در انجام آن ماموریت، تخطی نکنند، باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه در واقع سیاست خارجی در دو سطح دنبال میشود، تصریح کرد: یک سطح این است که هنوز تصمیمی گرفته نشده است و همه اعضا میتوانند در شکلگیری آن تصمیم نهایی، مشارکت داشته باشند و نظرات کارشناسی بدهند.
وی ادامه داد: بعد از اینکه همه اعضا نظرات کارشناسی خود را ارائه کردند، آن چیزی که به تصویب دستگاههای فراتر از وزارت خارجه میرسد، همه دستگاهها موظف به اجرای آن سیاستها هستند.
سفیر پیشین ایران در لهستان اضافه کرد: سطح دومی که باید به آن اشاره کنیم این است که زمانی یک سیاست کلی تصویب و ابلاغ میشود وزارت امور خارجه مسئول اجرای آن قرار میگیرد؛ این که آن سیاست را به چه شکلی اجرا کند، کامل و یا ناقص اجرا کند و یا در عمل تخطی کند، به دستگاه مجری برمیگردد.
مهمانپرست با بیان اینکه خیلی وقتها سیاستهای کلی ابلاغ میشود، ولی در عمل ممکن است نوع اجرا مشکل ایجاد کند، افزود: برای مثال فرض کنید بحث خصوصیسازی کشور میتواند به عنوان اصلی که در قانون اساسی آمده است، تاکیدات رهبری و مسئولین ارشد بر این قرار گرفته است که خصوصیسازی انجام گیرد.
وی ادامه داد: حال آن کسی که مجری این سیاست است، زمانی که میخواهد شرکتها را به او خصوصی واگذار کند، ممکن است آنقدر بد عمل کند که مانند داستان هفته تپه و دشت مغان، اعتراضاتی را به دنبال داشته باشد.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: اینکه در اجرا خوب عمل کنند و در انجام آن ماموریت، تخطی نکنند، باید حتما مورد توجه قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *