صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گران‌فروشی اینترنت به مردم/ نحوه محاسبه تعرفه اینترنت شفاف نیست

۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹:۲۳
کد خبر: ۷۲۱۶۳۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
کارشناس حوزه فناوری گفت: بارها از سوی مسئولان ذی‌ربط بر ارزان بودن قیمت خدمات اینترنت تاکید شده است، اما قیمت گذاری اینترنت در کشور نسبت به سرعت، کیفیت و تنوع خدمات دهی گران و غیرمنصفانه است.
کیوان نقره‌کار در گفت‌وگو با میزان، با اشاره ابهامات در خصوص نحوه محاسبه تعرفه اینترنت در کشور اظهار کرد: از گذشته ابهاماتی در خصوص نحوه محاسبه ترافیک مصرفی مشترکان مخصوصاً کاربران اینترنت همراه مطرح بوده است که این موضوع به دلیل عدم ایجاد سازوکار شفاف برای محاسبه مصرف اینترنت از سوی مشترکان به وجود آمده است.
 
این کارشناس حوزه فناوری بیان کرد: البته اپراتورها در میز کاربری مشترکان، امکاناتی را برای محاسبه مصرف فراهم کرده‌اند، اما کاربران اینترنت اعتمادی به نحوه محاسبه و ارزیابی مصرف از سوی اپراتورها ندارند.
 
وی افزود: برای جلب اعتماد کاربران، باید محاسبه مصرف از طریق یک سازمان بالاتر مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اختیار کاربر قرار گیرد، این نقطه ضعف با مطالبه گری مردم از سازمان تنظیم مقررات در قالب یک نرم افزار و یا کد هوشمند می‌تواند ارائه شود.
 

 

نقره کار با بیان اینکه انحصار در هر شکل از خدمات و فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند منافع مصرف کننده را تضییع کند، بیان کرد: تجربه خدمات انحصاری اینترنت را می‌توان در کیفیت پایین سرویس‌های اینترنتی و سرعت شبکه مشاهده کرد، نبود شرایط رقابت در بازار اینترنتی کشور باعث بسیاری از مشکلات شده است.
 
به گفته وی؛ برای جلوگیری از انحصار و افزایش رقابت می‌توان از طریق شرکت‌های محلی برای ارائه خدمات اینترنتی استفاده کرد.
 
این کارشناس حوزه فناوری ادامه داد: بارها از سوی مسئولان ذی‌ربط بر ارزان بودن قیمت خدمات اینترنت تاکید شده است، اما قیمت گذاری اینترنت در کشور نسبت به سرعت، کیفیت و تنوع خدمات دهی گران‌تر و غیرمنصفانه است.

وی با اشاره توسعه نسل شبکه‌های مخابرات بیان کرد: با توجه به نحوه خدمات دهی به نظر می‌رسد شبکه فناوری از اسم نسل‌های مخابراتی مانند ۳G, ۴G تنها از لوگو و اسم آن‌ها استفاده می‌کنیم و خدمات ارائه شده متناسب این شبکه‌های جدید نیست و سازمان تنظیم مقررات باید توضیحاتی را در خصوص نحوه ارائه این خدمات تببین کند.
 
نقره کار ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از کشورهای درگیر این بیماری به منظور تشویق مردم برای حضور در منزل و ارائه خدمات بهینه در فضای مجازی اقدام به ارائه تخفیف برای بسته‌های اینترنتی در کشور کردند که این الگوی یک‌بار توسط وزارت ارتباطات اجرا شد، اما به دلیل ترافیک سنگین و ضعف در شبکه‌های ارتباطی خدمات دهی با کُندی مواجه شده است.
 
این کارشناس حوزه فناوری بیان کرد: تعرفه نیم بها برای استفاده از سایت‌های داخلی توانسته بخشی از هزینه خرید بسته اینترنت را از سبد خانوار کاهش دهد اما با اندازه گیری میزان مصرف مردم از شبکه‌های مجازی و مرورگرها نشان از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی مردم دارد و سود اپراتورها نیز از این بخش است.
 
وی افزود: سیاست گذاران در خصوص حمایت از از شبکه‌های خارجی و یا داخلی هنوز به جمع بندی برای نرسیده‌اند و تنها به تخفیف ۵۰ درصدی برای استفاده کاربران از شبکه داخلی اکتفا کردند.

نقره کار ادامه داد: قیمت گذاری جدید اینترنت در ازای افزایش کیفیت خدمات و صرف بخشی از درآمدهای اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات به منظور توسعه زیرساخت شبکه‌های ارتباطی و اینترنتی در مناطق محروم می‌تواند بخشی از سیاست گذاری فضای مجازی باشد که در دولت آینده نیز دنبال شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *