رتبه اول مرگهای غیرطبیعی در ایران چیست؟
_سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در وبینار «خیابانهایی برای زندگی» درباره صدمات مالی، جانی و روانی شهروندان در تصادفات و سوانح رانندگی گفت: بدون آنکه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را در نظر بگیریم، مرگ و میر ناشی از تصادفات بعد از بیماریهای قلبی و عروقی، دومین علت مرگ ایرانیها است که مرگ و میر ناشی از آن، رتبه اول مرگهای غیرطبیعی و رتبه دوم کل مرگها است.
وی افزود: از آنجا که متوسط خسارت مالی هر فوتی در تصادفات رانندگی در ایران بیش از ۵ میلیارد تومان برآورد شده است، تصادفات به طور متوسط خسارتی معادل ۳ درصد تولید ناخالص ملی به اقتصاد کشورمان وارد میکند.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: از نظر ما پویشهای مردمی در حوزه ایمنی حمل و نقل باید به عنوان یک الزام پایدار در نظر گرفته شوند که میتوانند اهدافی از قبیل آگاه سازی در مورد خطرات تصادفات و آسیب پذیری کاربران خاص (کودکان، سالمندان، معلولان و ...)، آموزش شهروندان در مورد آنچه که جزو رفتار ایمن یا غیر ایمن در حوزه حمل و نقل محسوب میشود، تغییر نگرشها و باورها به سمت رویکرد مثبتتر در زمینه ایمنی خیابان ها، اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص تغییر شرایط بهره برداری از مکانهای تردد عمومی و ... را پوشش دهند.
وی گفت: بنابراین، پویشهای ایمنی حمل و نقل باید به عنوان بخش جدایی ناپذیر هر راهبرد ایمنی راه و حمل و نقل مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: پویش «خیابانهایی برای زندگی» که با هدف اصلی ترویج رانندگی در سرعت پایینتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت برای خیابانهای محلی، از سوی سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شده است، اقدام خوبی است و با اهداف آموزشی و ترویجی ما در جهت ایمن سازی معابر محلی تطابق دارد.
هاشمی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه شهرداری تهران بر این اساس است که محیطهای عمومی شهری از جمله خیابانها در کنار محیط خانه و محیط کار، محیط سومی برای «زندگی» شهروندان باشد نه فقط محل عبوری از خانه تا محل کار. بر همین اساس، امیدوارم با مشارکت همکارانم در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بتوانیم زمینه ساز مشارکت گسترده شهروندان در این پویش باشیم. به امید روزی که تمام خیابانهای ما «خیابانهایی برای زندگی» باشند.
در ادامه سعید معیدفر جامعه شناس و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران اظهار داشت: کمتر از نیمی از وسایل نقلیه در جهان در اختیار شهروندان کشورهای در حال توسعه است، اما بیش از ۹۰ درصد تصادفات در این کشورها به وقوع میپیوندد که این خود نشاندهنده آن است که میزان توسعه یافتگی کشورها یک عامل اساسی در وقوع و نیز کنترل این مساله است.
وی افزود: پویش خیابانهای زندگی به ما یادآور میشود که اساسا کل شهر باید مکانی برای زندگی باشد. جایی که افراد به آن تعلق خاطر داشته باشند و خود را در برابر آن مسئول بدانند؛ در این صورت است که زیست شهری خود عامل ایجاد انسجام اجتماعی خواهد شد.
در ادامه فاطمه صادق نژاد صاحبنظر حوزه آموزش و ارتقای سلامت و مدیر انجمن زنان علیه سوانح ترافیکی به بیان تاریخچهای از راه اندازی پویشهای ایمنی حمل و نقل در سازمان ملل پرداخت و در رابطه با پویش خیابانهایی برای زندگی اظهار کرد: امروزه سرعت بالای رانندگی در معابر شهری، ترافیک سنگین، آلودگیهای صوتی، مصرف بالای منابع انرژی فسیلی، تولید و انتشار آلودگیهای زیست محیطی که به ویژه به آلودگی هوا منجر میشوند، یکی از چالشهای اصلی شهرهای بزرگ است.
وی افزود: اگر رانندگی با سرعت کمتر از ۳۰ کیلومتر در ساعت در خیابانهای محلی انجام شود، خیابانها برای گروههای مختلف سنی از کودکان گرفته تا سالمندان ایمن خواهد بود، پیاده روی و دوچرخه سواری بهتر در خیابانها انجام خواهد شد. علاوه بر اینها آلایندههای سوختی کمتری وارد هوا خواهد شد و بنابراین شرایط بهتری برای گیاهان، درختان و به طور کلی محیط زیست ایجاد خواهد شد.
بیشتر بخوانید:آخرین اخبار شهری را اینجا بخوانید