بیگاری AFC از کاربران ایرانی؛ از جذب فالور تا لایک و کامنت
- روزنامه خراسان نوشت: مدت هاست که سایت و صفحات رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در فضای مجازی اهمیت ویژهای به دنبالکنندگان ایرانی خود میدهند و بارها با موضوعات مختلف به سراغ آنها میآیند.
یک روز با گذاشتن یک نظرسنجی، روز دیگر با طرح یک سوال و مرتبه بعدی با تبریک تولد و.... ادمینهای این صفحات متوجه شده اند که ایجاد فضای رقابتی بین هواداران تیمهای پرطرفدار ایرانی، استقبال آنها را از صفحه AFC در شبکههای مجازی مختلف تا چندین برابر افزایش میدهد به همین دلیل چند وقتی میشود که شاهد پافشاری آنها بر این کار هستیم.
احتمالا هنوز نظرسنجی AFC برای تعیین اسطوره ایرانی لیگ قهرمانان آسیا را به یاد دارید که بین فرهاد مجیدی، سیدجلال حسینی، سید مهدی رحمتی، قاسم حدادیفر و احسان حاج صفی برگزار کرد تا جایی که بین هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس هم در فضای مجازی کری خوانی به راه افتاد. کنفدراسیون فوتبال آسیا با همان رای گیری توانست بیش از ۶ میلیون نفر را برای شرکت در رای گیری به صفحه اینستاگرامش بکشاند.
این موضوع درباره تیمهای خارجی هم صدق میکند به طور مثال پستهای صفحه اینستاگرام تیم پورتو که مهدی طارمی را به خدمت گرفته نسبت به قبل از آن بیش از ۱۰۰ هزار لایک تفاوت دارد یا این روزها که گلهای بازیکنان ایرانی حاضر در مسابقات آسیایی به نظر سنجی گذاشته میشود. جالب این که اقبال به بازیکنان ایرانی نسبت به بازیکنان خارجی که در فهرست هستند بسیار زیاد است.
مثلا در حالی که نفر اول یک نظر سنجی یک بازیکن ایرانی با ۴۵ درصد آرا میشود، نفر سوم یا چهارم یک بازیکن شرق آسیا یا یک تیم عرب حاشیه خلیج فارس با چند صدم درصد آراست! که این نشان میدهد یکه تاز عرصه این نظر سنجیها فقط کاربران ایرانی هستند. به همین دلیل امروز میخواهیم بدانیم دلیل این که ادمین صفحات کنفدراسیون فوتبال آسیا و برخی تیمهای خارجی به دنبال استفاده از لایک و کامنت طرفداران فوتبال ایرانی هستند چیست و چه سودهایی از لایک و کامنت ایرانیها میبرند.
راههای جذب مخاطب AFC
از حدود سه سال پیش، وقتی مسئولان سایت رسمی AFC پی به حساسیت بازی تمامی نمایندههای ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای طرفدارانشان بردند در حرکتی هوشمندانه سعی کردند آنها را با انتشار خبرهایی مبنی بر بازی داخلی و خارجی تیمهای ایرانی و همین طور وضعیت لژیونرهای ایرانی به سوی صفحات و سایت خود بکشانند، اما با وجود این که بازدید پستها و مطالبی که درباره تیمها و بازیکنان ایرانی بود نسبت به دیگر پستها به مقدار قابل ملاحظهای بالاتر بود، طولی نکشید که ایدهای دیگر به میدان آمد تا مکمل اخبار مربوط به فوتبال ایران شود آن هم نظرسنجیهای ریز و درشت از بازیهای مهم تا تورنمنتهای بی اهمیت که کمی بعد و با حضور کاربران ایرانی جدیتر شد، در این نظرسنجیها عملکرد بازیکنان و مقایسه آن ها، زیبا بودن گلهای به ثمر رسیده، لژیونرهای آسیایی حاضر در کشورهای دیگر و مقایسه آنها با لژیونرهای ایرانی و ... از دیگر آیتمهایی بود که میتوانست حضور هواداران ایرانی در سایت و صفحات مجازی AFC را بیمه کند و همین اتفاق افتاد و حالا در تمامی نظرسنجیها این ایرانیها (بازیکنان، گل ها، لژیونرها و ...) هستند که بیشتر از نامهای دیگر رای میآورند و صدرنشین میشوند و همین هم باعث میشود تا سایت و صفحات کنفدراسیون فوتبال آسیا از رونق نیفتد این ادعا را با مقایسه پستها و نظرسنجیهای دیگری که بدون ایرانیها در سایت و صفحات مجازی AFC وجود دارد میشود به خوبی دید.
شاید این نکته هم جالب باشد که بدانید صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای این که بیشتر بتواند طرفدار جمع کند در اقدامی برای فینال لیگ قهرمانان فصل قبل که بین تیمهای پرسپولیس ایران و اولسان هیوندای کره جنوبی برگزار میشد از فردوسی پور برای گزارش آن بازی دعوت کرد تا به صورت لایو اینستاگرام پخش کند. همین کار باعث شد هواداران اینستاگرام ایافسی فارسی به ۲.۹ برسد که البته هم اکنون ۲.۴ میلیون دنبال کننده دارد. این در حالی است که صفحه اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها ۱.۳ میلیون دنبال کننده دارد.
سوءاستفاده AFC از کاربران ایرانی
همان طور که خواندید AFC و حتی برخی از صفحات مجازی باشگاههای خارجی به دنبال کشاندن ایرانیها به صفحات مجازی شان هستند تا استقبال از صفحه شان را بالا ببرند و از این استقبال استفاده و سودهای خود را ببرند که در بخش دیگری از این سودها نوشته ایم.
این در حالی است که مسئولان AFC در مسائل کلان به کامنتهای همین علاقه مندانی که در نظرسنجیهای آنها شرکت میکنند اهمیت نمیدهند. به طور مثال در همین مسئله میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا که حق میزبانی در دور رفت از چهار تیم ایرانی گرفته شد و فوتبالدوستان ایرانی کمترین اهمیتی برای AFC نداشتند و هزاران کامنت ایرانیها بدون یک پاسخ کوچک ماند.
از طرف دیگر در حالی که سال هاست بازیکنان ایرانی در نظرسنجیهای AFC اول هستند، اما در واقعیت چند سال است که فوتبالیستهای ایرانی نتوانستهاند یک جایزه در مراسم سالیانه برترین بازیکن آسیا دریافت کنند.
پس با توجه به آن چه گفتیم AFC فقط از فوتبال دوستان ایرانی برای گرم کردن تنور صفحاتش استفاده میکند و از حضور آنها سود میبرد بدون این که کمترین توجهی به درخواستهای آنها داشته باشد و با گذاشتن شواهد کنار هم این طور به نظر میآید که AFC به دنبال بیگاری کشیدن از کاربران ایرانی در فضای مجازی است بدون این که کوچکترین اهمیتی به نظرات مخاطبانش بدهد.
سودهای صفحات مجازی از کاربران ایرانی
قطعا داشتن رسانهای با مخاطب بالا که باعث ضریب نفوذ شما در جوامع مختلف میشود برای هر کنفدراسیونی دارای اهمیت است و با خود قدرت رسانهای به همراه خواهد داشت. این موضوع را هم نباید فراموش کرد که تعداد بالای لایک و کامنت و حضور میلیونی در نظرسنجیها باعث اعتبار سایت و صفحات مجازی هم میشود. جدا از آن چه نوشتیم حضور تعداد دبنال کننده بالا آوردههای مالی خوبی را هم میتواند برای صاحبان صفحات داشته باشد به طوری که میتوانند از تبلیغات درآمدهای بالایی داشته باشند.
هرچند این اتفاق در صفحه اینستاگرام AFC به صورت مستقیم رخ نمیدهد، اما غیر مستقیم با نشان دادن برند خاص لباس ورزشکاران یا زوم کردن روی تبلیغاتی خاص از تبلیغهای دور میدان به تبلیغ و گرفتن پول اقدام میکنند که هر چه تعداد بازدیدها بیشتر باشد در نتیجه سود بیشتری هم به همراه خواهد داشت. به جز این بالارفتن ارزش سهام صفحات مجازی را هم باید در نظر گرفت.
چندی قبل نشریه «رکورد» یکی از نشریات قدیمی و معتبر پرتغال درباره تاثیر حضور مهدی طارمی روی میزان مخاطبان شبکههای اجتماعی باشگاه پورتو و بالارفتن ارزش سهام اینستاگرام این باشگاه نوشت: «هواداران مهدی طارمی مهاجم ایرانی مدنظر پورتو که ۲.۳ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد به صفحه باشگاه پورتو آمدند و هر روز بر تعداد دنبال کنندههای پورتو افزوده میشود که باعث بالارفتن ارزش سهام اینستاگرام این باشگاه هم شده است.»
با نظرسنجیها چه کنیم؟
خب با توجه به آن چه نوشتیم حال این سوال به وجود میآید که باید در نظرسنجیهایی که بازیکن تیم مان در آن است شرکت کنیم یا نه؟ قطعا تصمیم این کار با خود شماست، ولی این نکته را هم مد نظر داشته باشید که هیچ ضمانتی بر صحت این نظرسنجیها نیست و بیشتر برای استفاده و سود ادمینها و صفحاتی است که آن را منتشر میکنند تا با استفاده از احساسات شما هدف خود را پیش ببرند و همان طور که نوشتیم هیچ تاثیری در تصمیماتی که ممکن است به نفع تیم محبوب مان باشد ندارد. پس به شما پیشنهاد میکنیم مثل همان کودک سبزواری که مورد آزار قرار گرفت، اما حاضر نشد به تیم محبوبش توهین کند طرفدار تیم تان باشید و نگذارید عدهای با سوء استفاده از احساس شما جیب هایشان را پر کنند.