دانش آموزان در دوره کرونا ضربه خوردند/ کرونا سیستم آموزش را فلج کرد؟
- استفاده از ماسک، رعایت سختگیرانه تمهیدات بهداشتی و برگزاری کلاس در فضای باز و با تعداد کم دانش آموزان، راهکار اغلب کشورهای دنیا در سال تحصیلی گذشته بود. اما سال تحصیلی سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در کشور ما با وجود تمام سعی و تلاشهای مسئولان آموزش و پرورش به صورت کاملا غیر حضوری در حال تمام شدن است. غیر حضوری برگزار شدن کلاسهای دانش آموزان مدارس تبعات بزرگی در اینده کشور دارد.
با وجود این که سلامت دانش آموزان در اولویت قرار دارد و همه مسئولان در کشور باید عزم جدی برای مقابله با بیماری کرونا داشته باشند، اما به نظر میآید با توجه به شرایط آموزشی موجود در کشورو بیماری منحوس کرونا، مسئولان باید چارهای برای بهتر شدن آموزش در کشور بیندیشند. آموزش غیر حضوری دانش آموزان شاید بتواند یک مسکن برای سیستم آموزشی باشد، اما قطعا در آینده دانش آموزان آسیبهای غیر قابل درمانی از این مدل آموزش خواهند خورد.
چالشهای بازشدن مدارس
بدترین حالت برای بسیاری از مدیران مدارس و مسئولان بهداشت عمومی این است که اگر پس از بازگشایی مدارس، جوامع با افزایش شیوع این بیماری مواجه شوند، چه باید کرد؟ مدیران و مربیان مدارس با این مشکل روبه رو هستند که در صورت ابتلای یک دانش آموز یا معلم به ویروس کرونا چه کاری باید انجام دهند؟ البته اکثر کشورهایی که در اوایل سال مدارس را بازگشایی کردند، تعداد نسبتاً کمی از بیماری را گزارش کردند. با این حال، باید دید که آیا مدارس میتوانند با خیال راحت در مکانهایی که شیوع گسترده این ویروس تهدیدی جدی است، بازگشایی شوند یا خیر؟
یکی دیگر از چالشهای مدارس این است که متخصصان بهداشت از مدارس خواسته اند تجهیزات لازم مانند، ماسک و محافظ صورت برای دانش آموزان و معلمان فراهم کنند. همه این وسایل باعث هزینههای بالایی برای مسئولان دارد و آن هم وقتی که کشور ما درگیر تحریم و فشارهای اقتصادی است، قطعا مسئولان نمیتوانند برای دانش آموزان تجهیزات پزشکی مانند، الکل، ماسک و ... فراهم کند. با همه شرایط موجود پس راه چاره چیست؟ در مجموع به نظر میرسد که مسئولان باید فعلا در همین شرایط کنونی سیستم آموزسشی کشور را مدیریت کنند و فقط زیر بناهای آموزش مجازی و اینترنت را در کشور بالا ببرند.
در همین رابطه، شیوا قاسمی پور نماینده مردم سروآباد و مریوان درباره حضور دانش آموزان در مدارس به میزان گفت: باید مساله آموزش در دوره کرونا مدیریت شود و کسانی که درباره حضور دانش آموزان در مدارس نظر میدهند، تاثیر گذاری و تجربه بالایی داشته باشند. چرا هرکسی که تخصص کافی ندارد، درباره حضور دانش آموزان در مدارس نظر میدهد. در اکثریت کشورهای جهان وقتی که بیماری کرونا در شرایط قرمز قرار میگیرد، جان دانش آموزان را به خطر نمیاندازند. کرونا یک روز، چند ماه نیست که در کشور ما شیوع پیدا کرده است. این بیماری بیش از ۱۴ ماه میشود که کشور ما را فراگرفته است و باید سیستم آموزشی کشور در این مدت برنامه ریزیهای آموزشی خود را برای بهتر شدن وضعیت تحصیلی دانش آموزان سرو سامان داده باشد. در این ۱۴ ماه گذشته مسئولان وقت کافی داشته اند که نقاط ضعف در مساله آموزش کشور را ترمیم کنند. بعضیها طوری صحبت میکنند که انگار در ماههای گذشته هیچ فعالیت مثبتی در حوزه آموزش رخ نداده است!
نماینده مردم مریوان درباره فعالیت مثبت مسئولان برای آموزش غیر حضوری دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: نرم افزار شاد در ماههای گذشته به شکل قابل توجهای مورد استقبال قرار گرفته و مشکلاتی که در حوزه اینترنت روستاها و مناطق محروم وجود داشته، کم کم در حال برطرف شدن است. مسئولان این تمهیدات را هم در نظر گرفته اند که اگر دانش آموزی بنا به هردلیل امکان استفاده از نرم افزار شاد و تلویزیون، اینترنت و ... را ندارد که به نظرمی آید تعداد اندکی هم هستند، میتوانند به صورت حضوری و یا این که بسته آموزشی در اختیار این دانش آموزان قرار میگیرد و راهنمای این عزیزان باشد. به این شکل برنامه ریزی شده که دانش آموزان یک بسته آموزشی را تحویل میگیرند و در هنگامی که آخر ماه تحویل میدهند، بسته دیگری را تحویل میگیرند.