چرا هندوانه ۱۰ هزارتومانی شد؟
رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفت: در صنف ما هندوانه صرفا ده هزار تومان به فروش نمیرسد. ما بر حسب صورت حسابهای موجود این میوه را به فروش میرسانیم. هندوانه یک جور برند نیست که تصور شود یک کالای مستقل است و باید قیمت ثابتی داشته باشد.
اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران درباره اینکه در شرایط رسیدن قیمت هر کیلوگرم هندوانه در سطح شهر به رقم ده هزار تومان چه تمهیدی از سوی اتحادیه میوه و تره بار برای توزیع این میوه در نظر گرفته شده به میزان گفت: درحال حاضر هندوانه در بازارهای میوه و تره بار در حال توزیع شدن است. اما مساله بهای هندوانه موضوعی است که ورودی و خروجی اش در دست ما نیست. درواقع سود مصوبی که برای صنف ما در نظر گرفته شده لحاظ میشود و ما بر آن اساس مبادرت به فروش این میوه یا دیگر محصولات میکنیم. صرفا هم پوشش بازارهای میوه و تره بار سطح شهر در دست ماست.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار با بیان اینکه مساله کاهش قیمتها از اساس در حیطه کاری ما نیست افزود: این مساله به میدان مرکزی میوه و تره بار بر میگردد که عمده فروشهای آنجا چه حجمی از ورودی این کالا را به میدان داشته باشند. یا اینکه درباره صادرات این میوه به خارج چگونه عمل بکنند تا نیاز داخلی کشور را هم بتوانند تامین کنند.
کارگر درباره نحوه قیمت گذاری هندوانه در بازارهای میوه و تره بار و علت رسیدن بهای این میوه به ده هزار تومان گفت: در صنف ما هندوانه صرفا ده هزار تومان به فروش نمیرسد. ما بر حسب صورت حسابهای موجود این میوه را به فروش میرسانیم. هندوانه یک جور برند نیست که تصور شود یک کالای مستقل است و باید قیمت ثابتی داشته باشد. اتفاقی که میافتد این است که فروشندگان ما در بازارهای میوه و تره بار هندوانه را بر حسب قیمتی که در صورت حسابها آمده میخرند که ممکن است کسی نوع درجه یک آن را بخرد و کسی دیگر نوع درجه سه هندوانه را بخرد که قیمت همه این انواع هندوانهها باید بر حسب آنچه در صورت حسابها مصوب شده لحاظ شود و به فروش برسد.
بیشتر بخوانید:
وی درباره نگرانیها درباره احتمال افزایش قیمت دیگر محصولات در بازارهای میوه و تره بار گفت: هندوانه ارتباطی با دیگر میوهها ندارد. هندوانه کالای خاصی است و فکر نمیکنم افزایش قیمت این میوه تاثیر گذاری خاصی بر نرخ دیگر میوهها داشته باشد. آن چیزی که تجربه ما از سالهای گذشته نشان میدهد معمولا در ماه مبارک رمضان استقبال از هندوانه بیشتر میشود که این را باید یک تقاضای مقطعی بدانیم. اما برای یافتن علت افزایش قیمت هندوانه باید مبدا اصلی را پیدا کرد و علت این بالا رفتن قیمت را از آنجا پیگیری کرد.
کارگر درباره اقدامهای صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای مردم در ماه رمضان اظهار داشت: ما در اتحادیه میوه و تره بار یک پل ارتباطی محسوب میشویم و هر مقداری که میوه خریداری کنیم سود مصوب برای ما لحاظ خواهد شد. این درست است که ما در فرایند توزیع میوه برای بازار نقش داریم، اما بر اساس نرخهای مندرج در صورت حسابهای موجود روند خرید و فروش را انجام میدهیم. به تعبیر روشنتر ما یک خریدار بزرگتر و یک مصرف کننده بزرگتر داریم؛ بنابراین ما در تعیین قیمتها دخالتی نداریم. تعیین قیمت میوهها در میدان مرکزی اتفاق میافتد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران در پاسخ به اینکه درحال حاضر تقاضا برای چه میوههایی بالاست گفت: یکی از میوههایی که در حال حاضر مورد استقبال بیشتری قرار دارد همین هندوانه است که علتش هم این است که در ماه مبارک رمضان قرار داریم. غیر از این هم معمولا در روزهای ابتدایی ماه رمضان تقاضا برای صیفی جات و سبزی جات بالا میرود. اما به طور کلی برای بقیه محصولات میوه و تره بار در ماه رمضان تقاضا کاهش پیدا میکند. چون شهروندان به دلیل روزه داری فرصت زیادی برای مصرف این محصولات ندارند. به همین سبب تقاضا هم کمتر میشود. درواقع در ماه مبارک رمضان تقاضا برای محصولات میوه و تره بار با دیگر ایام سال متفاوت است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *