صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

تنش مسکو - واشنگتن؛ آغاز جنگ سرد؟

۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰:۰۱
کد خبر: ۷۱۸۷۱۲
دسته بندی‌: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تنش مسکو - واشنگتن نشان دهنده یک اختلاف عظیمی بین سیاست‌های اردوی غرب و شرق است؛ به نوعی می‌شود گفت آمریکایی‌ها به دنبال یارگیری علیه روسیه هستند.
میرقاسم مؤمنی در گفت‌وگو با میزان، درباره تنش‌ اخیر مسکو - واشنگتن، اظهار داشت: اخیراً شاهد تنش میان آمریکا و روسیه هستیم؛ از طرف دیگر هم همین تنش بین روسیه با چک و اوکراین هم وجود دارد که دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند و حدود ۱۵۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرز‌های اوکراین مستقر شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این نشان دهنده یک اختلاف عظیمی بین سیاست‌های اردوی غرب و شرق است. به نوعی می‌شود گفت آمریکایی‌ها به دنبال یارگیری علیه روسیه هستند.

وی با بیان اینکه آمریکا از اتحادیه اروپا خواسته است که علیه روسیه و شخص پوتین تحریم‌هایی را اعمال کنند، اضافه کرد: از سوی دیگر، کشور‌های همسود با آمریکا مانند چک و روسیه نیز مواضعی همسو با آمریکا گرفتند. این وضعیت می‌تواند روسیه را بیشتر به ایران نزدیک کند. چراکه روس‌ها به دنبال منافع ملی خود و ایجاد اتحادیه‌هایی هستند که با اتحادیه‌های اروپا مقابله کند.

مومنی با اشاره به اینکه اختلاف اروپا و آمریکا با روسیه وارد بحث جدیدی شده است، تصریح کرد: تحریم‌هایی که آقای بایدن به بهانه دخالت روسیه در انتخابات اخیر آمریکا اعمال کرد، در واقع می‌شود گفت که شروع جنگ سردی بین این دو کشور است.

به گفته وی با وجود به اینکه آقای بایدن، تقاضای ملاقات با آقای پوتین را داشته و به صورت تلفنی هم مذاکراتی صورت گرفته است، اما به نظر من عمق اختلاف منافع، عمیق‌تر از اینهاست؛ یعنی آقای بایدن به بهانه اینکه روسیه از دوره ۴ ساله آقای ترامپ، از او حمایت می‌کرده است، به نوعی با روسیه کینه ورزی می‌کند تا با این کار روسیه را تنبیه کند و در این راستا سعی می‌کند از ابزار متفاوتی استفاده کند.

مومنی در پایان افزود: به نظر من این مسئله با ملاقاتی که پوتین و بایدن می‌توانند برگزار کنند، تسهیل می‌شود. اما این به قدرت کشی و زورآزمایی که بین پوتین و بایدن وجود دارد، بستگی دارد.
 
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *