روسیه سیاست متوازن خود را برای حل و فصل برنامه هستهای ایران ادامه میدهد
- با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جاییهایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.
یکی از جلوههای عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده میشود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.
«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکلگیری این سیاستها ارائه دهد. در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.
باید توجه داشت که روسیه در همین سند سال ۲۰۰۸، به اولویت منطقه خارج نزدیک همکاری استراتژیک با شرق (چین، هند و ویتنام) و ارتقاء همکاری چند جانبه با اندونزی مالزی تایلند، فیلیپین، سنگاپور و سایر کشورهای منطقه شرق آسیا نیز تأکید میکند.
در این سند، به نام جمهوری اسلامی ایران دو بار اشاره شده است. در ملطع بخش خاورمیانه ایران در کنار سایر کشورهای مهم این منطقه قرار گرفته و بر توسعه روابط با این کشورها در قالب سیاست چندجانبهگرایی مدودف تأکید شده است «روسیه قصد دارد روابط خود را ترکیه، مصر، الجزایر، ایران، عربستان سعودی، سوریه، لیبی و پاکستان و دیگر کشورهای پیشرو و منطقه در قالبهای دو جانبه و چند جانبه توسعه دهد.
پوتین چهارمین سند راهبردی سیاست خارجی روسیه را نیز در ۱۸ فوریه ۲۰۱۳ ابلاغ کرد، این اولین سند پس از روی کار آمدن مجدد پوتین در مقام ریاست جمهوری روسیه است و پیش از بحراین اوکراین، وضع ت حریمها عله روسیه توسط احتادیه اروپا و آمریکا و ورود به عرصه سوریه تنظیم شده است.
در این سند، ترتیب اولویتهای منطقهای سیاست خارجی روسیه نیز تغییر بنیادین نیافته و بر تشکیل و تقویت اتحادیه اوراسیایی به عنوان مدل جدید از الگوهای همگرایی تأکید شده است (بند ۴۴). همچنین به سازمان امنیت دسته جمعی به عنوان سازکاری برای مقاومت در برابر تهدیدات دنیای مدرن تأکید شده است. (بند ۴۷)
در این سند، سیاست همگرایی با اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی در دوره حوزه تجارت و اقتصاد روسیه دنبال شده (بند ۵۷). روسیه جزء ارگانیک و جدایی ناپذیر تمدن اروپایی معرفی شده و اروپا اصلیترین شریک روسیه برای ایجاد نظام یکپارچه اقتصادی در فضای اقیانوس اطلاس تا اقیانوس آرام تصویر شده است (بند ۵۶). از این رو، با اشاره به جایگاه ویژه روابط بین روسیه و اتحادیه اروپا وظیفه لغو ویزا برای سفرهای کوتاه مدت شهروندان تعیین شده است.
نکته قابل توجه اینکه در خصوص ایالات متحده، سیاست همکاری راهبردی اشاره شده در سند ۲۰۰۸ نفی شده و موضعی میانه بر پایه تعامل سازنده و تقویت روابط انتخاب شده است.
روسیه در این سند با اشاره به تغییر نقل اقتصادی جهان به منطقه آسیا-پاسیفیک خود را به توجه بیشتر به این منطقه مقید کرده و اتحاد راهبردی با چین، هند و ویتنام نیز در این سند تکرار شده است.
در خصوص ایران نیز بند مستقلی در آن گنجانده شده است که به لحاظ ماهوی تفاوتی با سند پیشین ندارد. این سند در جریان مذاکرات هستهای ایران با طرفهای غربی و روسیه و چین نگاشته شده است. روسیه در این مقطع با ارائه طرح گامبهگام به دنبال حل و فصل سیاسی و مسالمتآمیز پرونده هستهای ایران بود. در بند ۸۹ این سند آمده است:
«روسیه سیاست متوازن خود را برای حل و فصل جامع برنامه هستهای جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفتگو با موضوع منافع متقابل و سیاست گامبهگام و در انطباق کامل با الزامات رژیم عدم اشاعه تسلیحات هستهای ادامه خواهد داد.
همان گونه که گفته شد، تا پیش از ابلاغ آخرین سند مفهوم سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۶ نیز بارها موضوع ایران در این اسناد قید شده است؛ اما اصلیترین چرخش مربوط به سند نهایی است تا کنون هیچگاه بند مستقلی که دربرگیرنده محتوای توسعه همهجانبه روابط باشد. به ایران اختصاص داده نشده بود؛ اما در سند مفهوم سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۱۶ که در ۳۰ نوامبر با امضای پوتین ابلاغ شد.