جزییاتی از مشکلات و نارساییهای سامانه املاک و اسکان
رییس کمیسیون اصل ۹۰ درباره مشکلات و نارساییهای سامانه املاک و اسکان گفت: در حال حاضر این سامانه به صورت آفلاین فعالیت میکند؛ این یعنی امکان تقاطعگیری در آن وجود ندارد.
_ روزنامه وطن امروز نوشت: نصرالله پژمانفر درباره مشکلات و نارساییهای سامانه املاک و اسکان گفت: همواره از ایجاد سامانههای شفافیتزا در کمیسیون استقبال کردهایم، سامانه مذکور هم پس از چند سال تلاش ایجاد شده و میتواند موثر باشد، اما انتقاداتی نیز به آن وارد است.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ افزود: هماکنون یکی از بازارهایی که پولشویی در سطح بالا در آن رخ میدهد، مسکن است. بسیاری از افراد با سرمایههای سرگردان، با خریداری ملک و احتکار مسکن مشکلات عمدهای را در این حوزه ایجاد میکنند ایضا این افراد مالیاتی هم پرداخت نمیکنند، از این رو وجود چنین سامانهای اتفاق بزرگی است.
پژمانفر اظهار کرد: در حال حاضر سامانه املاک و اسکان به صورت آفلاین فعالیت میکند؛ این یعنی امکان تقاطعگیری در آن وجود ندارد. به عبارت دیگر شهروندان صرفا اطلاعات خود را در یک درگاه وارد میکنند و هیچ اعتبارسنجی در این باره انجام نمیشود. رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: سامانه در حال حاضر به صورت خوداظهاری تکمیل میشود که در این شرایط احتمال وارد کردن اطلاعات غلط بسیار بالاست.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیریهای لازم در مجلس شورای اسلامی، مصوب شد اداره پست کمکهای لازم را برای ارائه کدهای پستی و اطلاعات مورد نیاز به وزارت راهوشهرسازی انجام دهد. سازمان ثبت اسناد، ثبت احوال و دیگر دستگاهها نیز موظفند برای ارائه اطلاعات همکاریهای لازم را برای پیشبرد سامانه املاک و اسکان انجام دهند. همچنین وزارت امور خارجه موظف شد اطلاعات مورد نیاز اتباع خارجی را در اختیار سامانه قرار دهد.
وی گفت: یکی از مشکلات موجود این است که سازمانها بر اساس هماهنگی و پیوستگی اطلاعات خود را در سامانهها ثبت نکردهاند و همه اطلاعات، متمرکز در یک محل قرار ندارد. بهتر بود پیش از این تجمیع اطلاعات انجام میشد.
پژمانفر ادامه داد: امیدواریم با اقدامات انجام شده این سامانه بتواند به کاهش قیمت مسکن کمک کند. البته باید زمان لازم به آن داده شود. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس برای ارتقای این سامانه چه اقداماتی میخواهد انجام دهد، اظهار داشت: دستور به سازمانهای مختلف مبنی بر همکاری با این سامانه نخستین اقدامی بود که انجام شد و در همین راستا قرار است هر ماه ۲ بار میزبان دستگاههای دخیل در این سامانه در کمیسیون اصل ۹۰ باشیم تا اگر مشکلی به وجود آمد، به سرعت حل شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تصمیم گرفتیم کارگروه اطلاعرسانی در این باره ایجاد کنیم، به این ترتیب که مردم دچار سردرگمی در این رابطه نشوند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *