صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فواید و فضایل اعمال روزهای پایانی شعبان و به پیشواز رفتن ماه مبارک رمضان

۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱:۲۳
کد خبر: ۷۱۴۱۱۷
یک کارشناش علوم قرآنی گفت: کسی که سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد ثواب روزه در تمام ماه‌های شعبان و رمضان را از آن خود کرده است لذا نباید فرصت را از دست داد تا زمینه برای ثواب فراهم است باید توشه‌ای فراهم کرد.

یدالله بهتاش در گفت‌وگو با پیرامون جایگاه و ارزش روزهای پایانی ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان گفت: کسی که سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد ثواب روزه در تمام ماه‌های شعبان و رمضان را از آن خود کرده است لذا نباید فرصت را از دست داد تا زمینه برای ثواب فراهم است باید توشه‌ای فراهم کرد.


بهتاش ماه مبارک رمضان را از نگاه «پیامبراکرم (ص)» توصیف کرد و افزود: در کتاب «شیخ صدوق مجلس دوم» بیان شده «پیامبر اکرم (ص)» در خطبه‌ای به توصیف ماه مبارک رمضان پرداخته و نکات قابل توجهی را در مورد این ماه بیان کرده‌اند. «نبی اکرم (ص)» فرمودند:‌ ای مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی کرده است. ماهی که نزد خدا برترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روز‌ها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست، لذا می‌توان دریافت که رمضان ماه خداست و از خصوصیات آن برکت مغفرت است، تنها ماهی است که اگر یک آیه از قرآن در آن بخوانید گویی کل قرآن را خوانده اید، ثواب ذکر و تسبیح آن بسیار است حتی نفس کشیدن و خوابیدن در این ماه فضیلت و ثواب برای مومنان و روزه داران دارد لذا شایسته است برای وارد شدن به این ماه به استقبال آن برویم و خود را آماده بخشش و رحمت خداوند کنیم.

وی پیرامون ارزش و جایگاه روزه از دیدگاه «ائمه معصومین (ع)» ابراز کرد: روزه به عنوان یکی از اعمال پر فضیلت محسوب می‌شود، اما جایگاه و ارزش این عمل بزرگ در ماه رمضان بسیار زیاد است، «امام صادق (ع)» در این مورد فرمودند: روزه سپری در برابر آفات دنیا و عذاب آخرت بوده که فضیلت بسیار دارد.

بهتاش به دیگر اعمال ارزشمند در ماه مبارک رمضان اشاره و بیان کرد: «پیامبراکرم (ص)» در خطبه خود علاوه بر تاکید پیرامون روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان اعمال دیگری را مطرح کردند که چنانچه به جا آورده شود می‌تواند فضیلت و ارزش فراوانی داشته باشد، اعمالی مانند بیدار شدن در سحرگاه حتی به اندازه خوردن یک جرعه آب همچنین ختم قرآن که باید بر آن توجه لازم را داشت.


وی به جوایز و پاداش روزه اشاره و اظهار کرد: روزه عملی ارزشمند است که در ماه شعبان و ماه رمضان مورد تاکید قرار گرفته البته به جا آوردن روزه در ماه رمضان چنانچه با آداب خاص برگزار شود پاداش فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نزدیک شدن بندگان به رحمت خداوند، دوری از خطا و حتی آمرزش والدین، پاکسازی بدن از حرام‌هایی که در بدن روییده، آسان جان دادن به وقت مرگ، دوری از خستگی تشنگی و گرسنگی در قیامت، بخشش آزادی از آتش جهنم و استفاده از میوه‌های بهشتی اشاره کرد.

بهتاش پیرامون اهمیت گرفتن روزه تصریح کرد: در کتاب «اصول کافی، جلد ۴، صفحه ۸۷» حدیثی نقل شده که در آن تنها گرفتن روزه و تحمل گرسنگی و تشنگی را عامل ثواب و پذیرش عمل نیکو ندانسته بلکه گرفتن‌روزه و پذیرش اعمال نیکو و بخشش گناهان را منوط به اجرای چند دستورالعمل دانسته است در این روایت نقل شده «پیامبر اکرم (ص)» به جابربن انصاری پیرامون ارزش و نحوه گرفتن روزه بیان کردند:‌ ای جابر هر کسی ۵ عمل را در ماه رمضان انجام دهد می‌تواند از همه گناهانش پاک شود، گرفتن روزه، اختصاص ساعاتی از شب‌های ماه مبارک رمضان به عبادت، داشتن عفت شکم یعنی دوری از خوردن مال حرام و نجس، پاکدامنی و در انتها نگاه داشتن زبان از دروغ و تهمت زخم زبان، جابر بعد از شنیدن این نکات خطاب به «پیامبر اکرم (ص)» گفت: چه حدیث خوب و ارزشمندی است، «پیامبر اکرم (ص)» ادامه دادند:‌ ای جابر درست است که شرط‌های بیان شده خوب و ارزشمند هستند، اما اجرای آن‌ها بسیار سخت است.

وی آماده شدن برای پیشواز به ماه مبارک رمضان رفتن را کاری بسیار مهم و با فضیلت دانست و تاکید کرد: گرفتن روزه برای آماده شدن و ورود به ماه مبارک رمضان بسیار مهم است و ثواب بسیار دارد و سبب می‌شود تا بتوانیم از بسیاری از گناهان فارغ شویم بنابراین همواره باید این مهم را در نظر داشته باشیم که به جا آوردن درست و صحیح اعمال بسیار مهم است لذا پیشواز رفتن نیز به اجرای درست اعمال کمک فراوانی می‌کند در عین حال باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که همانند دانش‌آموزانی که در ابتدای سال به مدرسه می‌روند و توسط یک معلم و دروس مشترکی آموختن را تجربه می‌کنند، در انتهای سال نتایج یکسانی را نمی‌گیرند و برخی از آنان قبول می‌شوند و برخی دیگر از این امتحان مردود می‌گردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *