صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

استقبال بی‌نظیر مخاطبان از تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰

۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰:۰۱
کد خبر: ۷۱۳۵۷۶
نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد تلویزیون توانسته در نوروز ۱۴۰۰ با پخش برنامه‌های مختلف از جمله سریال‌های نوروزی و مسابقه‌های ورزشی مخاطب فراوانی جذب کند.
_ روزنامه وطن‌امروز نوشت: شبکه نمایش خانگی برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای نوروز ۱۴۰۰ انجام داده بود، اما کیفیت پایین تولیدات «وی‌او‌دی» ها، انتقادات فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت. اگر چه مقایسه میزان مخاطبان تلویزیون با میزان مخاطبان شبکه نمایش خانگی از اساس اشتباه است، اما برخی در تلاشند مخاطب حداقلی این شبکه‌ها را در مقابل مخاطبان گسترده تلویزیون بگذارند.
 
این در حالی است که حتی در نظرسنجی‌های کانال‌هایی که با vod‌ها مرتبط هستند و از طریق امکانات مالی آن‌ها تغذیه می‌شوند هم فاصله معناداری میان میزان رضایت از سریال‌های تلویزیون با سریال‌های شبکه نمایش خانگی وجود دارد. به عنوان مثال، هیچ کدام از پروژه‌های گران‌قیمت این روز‌های شبکه نمایش خانگی مانند «دراکولا»‌ی مهران مدیری و «مردم معمولی» رامبد جوان در قسمت‌های ابتدایی نتوانستند رضایت‌بخش ظاهر شوند و بشدت کیفیت نازلی داشتند. آنچنان که می‌توان گفت ضعیف‌ترین قسمت «نون‌خ» از این سریال‌ها قوی‌تر بود.  
 

* شبکه نمایش خانگی؛ پر سر و صدا و ضعیف

شبکه نمایش خانگی برای نخستین‌بار همانند صداوسیما برای نوروز ۱۴۰۰ ویژه‌برنامه‌های مختلفی تدارک دیده بود تا بتواند جدی‌تر از همیشه با یکی از مهم‌ترین فصل‌های پخش مجموعه‌های تلویزیونی رقابت کند. پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۰ علاوه بر ادامه پخش سریال‌های سال گذشته خود و دوبله صد‌ها فیلم و انیمیشن روز سینمای دنیا چندین ویژه‌برنامه برای نوروز ۱۴۰۰ تدارک دیده بودند که اواخر اسفندماه سال گذشته با اطلاع‌رسانی این ویژه‌برنامه‌ها پیش‌بینی می‌شد این آثار بتوانند مخاطبان بسیاری را جذب کنند که بر اساس آمار‌های اعلام شده این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد. پخش فصل جدید «شب‌های مافیا» ویژه ایام نوروز ۱۴۰۰ به صورت پخش ۲ روز در هفته در جدول برنامه‌ها قرار گرفت.
 
شب‌های مافیا در سری جدید خود میزبان هنرمندان و چهره‌های سرشناسی بود که در چند گروه به رقابت پرداختند، اما این برنامه آنطور که باید نتوانست انتظارات را برآورده کند. آثار ویژه‌برنامه نوروز ۱۴۰۰ شبکه نمایش خانگی مربوط به ۲ سریال به کارگردانی ۲ چهره مطرح تلویزیون بود؛ فصل دوم «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری و سریال کمدی «مردم معمولی» به کارگردانی رامبد جوان. مردم معمولی نخستین تجربه کارگردانی رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است که یک کمدی موقعیت و یک مجموعه دنباله‌دار کمدی است که در ۱۰۰ قسمت با میانگین زمان هر قسمت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه تولید می‌شود. همچنین سریال دراکولا (هیولای ۲) به کارگردانی مهران مدیری سریال کمدی دیگری است که در ایام نوروز پخش شد. این سریال که در ادامه سریال هیولا ساخته شده، جدیدترین تجربه مهران مدیری در مقام کارگردان است. اما به واقع این ۲ سریال به‌رغم تبلیغات فراوان در قسمت‌های ابتدایی‌شان که در نوروز پخش شد به هیچ عنوان نتوانستند انتظارات مخاطبان را برآورده کنند و آنچنان که باید مورد اقبال قرار نگرفتند.   
 
شبکه نمایش خانگی برای نوروز ۱۴۰۰ یک مسابقه جدید شبیه سابقه «برنده باش» که چندی پیش به دلیل برخی مسائل از آنتن شبکه ۳ کنار رفت، تدارک دیده بود و این بار با اجرای محمدرضا گلزار مسابقه «هفت‌خوان» را پخش کرد به امید آنکه همانند «برنده‌باش» به برنامه‌ای پرمخاطب بدل شود، اما تا به اینجای کار به یک درصد موفقیت «برنده باش» در دیده شدن هم دست پیدا نکرده است و خبری از مخاطبان میلیونی نیست که مسلما این مساله ناشی از قدرت نابرابر رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی در تعداد مخاطبان است.  
 

* استقبال کم‌نظیر از تلویزیون در نوروز ۱۴۰۰

رسانه ملی همانند رسم هر ساله ویژه‌برنامه‌های مختلفی برای نوروز ۱۴۰۰ تدارک دید و به‌رغم سختی‌ها و محدودیت‌های کرونایی که برنامه‌سازان را با مشکلات زیادی مواجه کرد، اما در میان این ویژه‌برنامه‌ها تنوع قابل قبولی دیده شد. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۶/۸۲ درصد مردم در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ بیننده برنامه‌های مختلف سیما اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، برنامه‌های ورزشی و اخبار بوده‌اند و نصاب بیننده و رضایت از سریال‌های هفته اول نوروز و برنامه‌های ویژه تحویل سال تلویزیون در سال جدید را فصل سوم «نون خ» شبکه یک و «عصر جدید» شبکه ۳ سیما جابه‌جا کردند.  
بر اساس این نظرسنجی، در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ نصاب بیننده و رضایت از سریال‌ها و ویژه‌برنامه‌های تحویل سال در سال‌های گذشته شکسته شد و فصل سوم سریال «نون خ» شبکه یک سیما با ۶/۷۹ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد ۳/۸۹ درصد و ویژه‌برنامه تحویل سال «عصر جدید» شبکه ۳ با ۵/۷۰ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد ۸۷ درصد، در صدر سریال‌های هفته اول نوروز و ویژه برنامه‌های تحویل سال قرار گرفتند.  
 

* افزایش مخاطبان سریال‌ها

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، بعد از فصل سوم سریال «نون خ» شبکه یک سیما، سریال «گاندو ۲» از شبکه ۳ سیما با ۸/۵۵ درصد مخاطب و رضایت ۶/۸۷ درصدی در حد زیاد در رتبه دوم سریال‌های هفته اول نوروز ۱۴۰۰ قرار گرفت.  
 
در هفته اول نوروز ۱۳۹۹ فصل ششم سریال پایتخت ۹/۷۴ درصد مخاطب داشت که فصل سوم «نون خ» با حدود ۵ درصد افزایش مخاطب، نصاب آن را در نوروز ۱۴۰۰ جابه‌جا کرد.  
 
فصل سوم سریال «نون خ» تا اینجا پرمخاطب‌ترین سریال نوروز این سال‌ها بوده و در هفته اول نوروز از پرمخاطب‌ترین فصل پایتخت نیز پیشی گرفته است، در حالی که به جهت هزینه و استفاده از چهره‌ها اصلا با پایتخت قابل مقایسه نیست و با استفاده از تیم حرفه‌ای، اما نه‌چندان آشنای خود توانست به موفقیتی کم‌نظیر برای تلویزیون تبدیل شود.  
 
فصل دوم گاندو نیز که هر شب از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود، نخستین تجربه سیما در سریال‌های نوروز به حساب می‌آید که در قالب امنیتی ساخته شده و در کنار سریال‌های طنز و عاشقانه دیگر شبکه‌ها دارای مخاطب بالای ۵۰ درصد است و تاکنون بالاترین نصاب بیننده و رضایت در سریال‌های پلیسی و امنیتی را به نام خود ثبت کرده است. گاندو ۲ از شبکه ۳ با ۸/۵۵ درصد مخاطب در هفته اول نوروز امسال، مخاطب ۴۲ درصدی سریال طنز دوپینگ در هفته اول نوروز ۹۹ را حدود ۱۴ درصد افزایش داد.  
 
گاندو البته پرحرف و حدیث‌ترین سریال نوروز این سال‌ها نیز بوده است. گفتگو‌های فراوانی درباره محتوای این سریال در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است تا آنجا که حتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سخنگوی دولت، مشاوران رئیس‌جمهور و برخی وزرای سابق و فعلی حسن روحانی نسبت به محتوای این سریال واکنش نشان داده‌اند؛ محتوایی که البته با استقبال مردم مواجه شده و موجب رضایت نزدیک به ۹۰ درصدی آنان شده است، چنانکه به عقیده برخی ناظران، تحلیل فضای این سریال می‌تواند چشم‌اندازی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز باشد.  
 
شبکه یک سیما در هفته اول نوروز سال ۹۸، ۹/۲۲ درصد مخاطب برای فصل اول «نون خ» و در هفته اول نوروز سال ۹۷، ۷/۷۵ درصد مخاطب برای فصل پنجم پایتخت را تجربه کرده است. شبکه ۳ سیما نیز در هفته اول نوروز سال ۹۸، ۶/۲۵ درصد مخاطب را برای سریال «زوج و فرد» و در هفته اول نوروز سال ۹۷، ۸/۳۵ درصد مخاطب را برای فصل دوم «دیوار به دیوار» در کارنامه کاری خود دارد.
 
بر اساس این نظرسنجی، سریال «هم‌بازی» شبکه ۲ سیما هم در هفته اول نوروز امسال ۲/۲۸ درصد مخاطب با رضایت ۷۵ درصدی در حد زیاد داشته است که در مقایسه با هفته اول نوروز سال ۱۳۹۹ نسبت به سریال طنز «کامیون» بیش از یک درصد افزایش مخاطب داشته است. «نوروز رنگی»، سریال طنز شبکه ۵ سیما هم در هفته اول نوروز ۱۴۰۰، ۴/۱۸ درصد مخاطب را پای خود نشاند که ۶/۸۲ درصد از آن‌ها در حد زیاد از این سریال رضایت داشتند. «نوروز رنگی» با این درصد از مخاطب، نصاب سریال‌های نوروزی شبکه ۵ سیما از سال ۹۷ تاکنون را شکسته است؛ سریال «هیات‌مدیره» در سال ۹۷، ۵/۱۳ درصد مخاطب، «شش قهرمان و نصفی» در سال ۹۸، ۴/۶ درصد مخاطب و «میانبر» در سال ۹۹، ۳/۹ درصد مخاطب در هفته اول نوروز داشتند.  
 
در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ سریال طنز آیتمی «دست انداز» از شبکه نسیم هم با ۵/۱۷ درصد مخاطب، رضایت ۹/۷۶ درصدی مخاطبان خود را در حد زیاد به دست آورده است.  
 

* عصر جدید بدون سلبریتی رکورد مخاطب را زد

نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی درباره ویژه‌برنامه‌های تحویل سال ۱۴۰۰ حکایت از رشد بیش از ۲ برابری مخاطبان ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه ۳ سیما نسبت به سال ۱۳۹۹ دارد که آن را در صدر ویژه‌برنامه‌های تحویل سال جدید قرار داد.  
 
برنامه تحویل سال «عصر جدید» در نوروز ۱۴۰۰ برنامه متفاوتی بود که بدون استفاده معمول برنامه‌های عیدانه از سلبریتی‌ها و تنها با استفاده از چهره‌هایی که در عصر جدید شناخته شده بودند، توانست توجه مخاطبان را جلب کند. حضور علی نصیریان در لحظه تحویل سال نیز ابتکار و اقدام قابل تحسین این برنامه در شبکه ۳ بود.  
 
ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه ۳ در سال ۹۹ با عنوان (اتفاق‌۹۹) ۲/۳۱ درصد مخاطب و ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه ۳ در سال ۹۸ نیز با اجرای احسان علیخانی ۲/۳۳ درصد مخاطب را پای خود نشاند.  
 
بعد از ویژه‌برنامه «عصر جدید» شبکه ۳، «فرمول یک» شبکه یک سیما با ۴/۳۰ درصد مخاطب و رضایت ۱/۷۴ درصد در حد زیاد در رتبه دوم ویژه‌های تحویل سال ۱۴۰۰ قرار گرفت. «فرمول یک» ۱۴۰۰ نصاب برنامه‌های ویژه تحویل سال شبکه یک سیما در ۴ سال گذشته را شکست؛ ویژه‌برنامه‌های تحویل سال شبکه یک از سال ۹۷ تا ۹۹ به ترتیب ۱۹، ۳/۱۱ و ۳/۲۸ درصد مخاطب را به خود اختصاص داده بود که ویژه‌برنامه تحویل امسال با ۴/۳۰ درصد مخاطب، بهترین برنامه ویژه تحویل سال شبکه یک در سالیان اخیر شد. ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان «سلام» هم بعد از «فرمول یک» شبکه یک سیما با ۱/۱۸ درصد مخاطب و رضایت ۲/۸۶ درصد در حد زیاد در رتبه سوم ویژه‌برنامه‌های تحویل سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.  
 
ویژه برنامه‌های تحویل سال شبکه قرآن و معارف سیما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با عناوین «نگاه خورشید» و «سین هشتم» به ترتیب ۱/۴ و ۵ درصد مخاطب را پای خود نشانده بود. با نگاهی به این آمار می‌توان گفت این شبکه توانست بهترین ویژه‌برنامه تحویل سال خود را نسبت به سال‌های گذشته به مخاطبان ارائه دهد.  
 
«نوروزترین نوروز» عنوان ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه پنج سیما در سال جدید بود که توانست ۴/۱۷ درصد مخاطب را پای خود بنشاند و رضایت ۹/۷۴ درصد از آن‌ها را در حد زیاد به‌دست آورد.  
 
در مقایسه با ویژه‌برنامه‌های تحویل سال شبکه ۵ سیما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با عنوان «بهار جان» که به ترتیب ۳/۶ و ۲/۱۱ درصد مخاطب جذب کرده بود، «نوروزترین نوروز» با ۴/۱۷ درصد مخاطب توانست رشدی قابل توجه از خود نشان دهد.  
 
بعد از «نوروزترین نوروز» شبکه ۵ سیما، «حول حالنا» ویژه برنامه تحویل سال شبکه سلامت هم با ۴/۱۶ درصد مخاطب توانست رضایت ۷/۸۰ درصدی مخاطبان را در حد زیاد کسب کند و در رتبه پنجم در میان شبکه‌های مختلف قرار گیرد.  
 
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، در میان ویژه‌برنامه‌های تحویل سال ۱۴۰۰، سین هشتم شبکه افق با ۷/۱۲ درصد و رشد ۴ برابری مخاطب نسبت به سال قبل، «صبح فروردین» شبکه ۲ با ۵/۱۲ درصد و رشد تقریبا ۶ درصدی مخاطب نسبت به سال ۹۹، «گل بارون» شبکه ورزش با ۸/۱۱ درصد مخاطب، «بهار در بهار» شبکه امید با ۶/۱۱ درصد مخاطب و رشد بیش از ۳ برابری مخاطب، «رادیو هفت» شبکه آموزش با ۱۱ درصد مخاطب و «عطر نرگس رقص باد» شبکه ۴ سیما با ۳/۸ درصد مخاطب در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار گرفتند.  
 
براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۴/۴۲ درصد مردم در هفته اول نوروز ۱۴۰۰ فیلم‌های سینمایی تلویزیون را دیده‌اند، ۳۹ درصد هم پای برنامه‌های شبکه‌های استانی نشسته و ۶/۱۸ درصد هم شنونده برنامه‌های متنوع رادیو بوده‌اند.  


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *