صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پیراستن از زشتی‌ها و آراستن به نیکی‌ها وظیفه منتظران در دوران غیبت است

۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰:۳۹
کد خبر: ۷۱۲۹۰۵
تولیت آستان قدس رضوی وظیفه مهم منتظران در دوران غیبت را پیراستن خویش از زشتی‌ها و کجی‌ها و آراستن خود به حسنات و نیکی‌ها دانست.

- طبق اعلام آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم اهدای احکام خدام حرم مطهر رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت بقیه الله الاعظم حضرت مهدی (عج) به آیه شریفه «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَدینِ الحَقِّ لِیظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» اشاره و اظهار کرد: این آیه شریفه در سوره‌های توبه، صفّ و با اندکی تغییرات در سوره مبارکه فتح آمده است، در این آیه خداوند متعال وعده‌ی بهره‌مندی تمام انسان‌ها و حاکمیت کلی اسلام بر سرتاسر عالم را می‌دهد که بر اساس روایات بسیاری این آیه به ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره دارد.

وی بابیان اینکه ما وظیفه داریم خود را در صف منتظران حقیقی حضرت قرار دهیم، به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون انتظار اشاره و ابراز کرد: معظم له در جلسه‌ای فرمودند از خود بپرسیم اگر امروز در دوران فرج حضرت مهدی (عج) بودیم چه می‎کردیم؟ دین داری، پاکیزگی، تهذیب نفس، روابط انسانی، کسب و کار، اخلاق، آداب و رسوم و تمام شئون زندگی ما منطبق با آئین و دستورات اسلام بود؟ حال فرض کنیم در دوران ظهور هستیم و همان سبک زندگی که در دوران فرج می‌خواهیم داشته باشیم را اجرا کنیم و در یک کلمه زندگی مؤمنانه آن دوران را به سهم خود امروز اجرایی کنیم.

وی افزود: منتظر حقیقی کسی است که در دوران غیبت اصلاح و تحول مثبت به سوی نیکی‌ها را در خود ایجاد و سبک زندگی مؤمنانه را دنبال کند تا در عصر ظهور نیز در کنار حضرت باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ثواب و فضیلت «انتظار» در روایات، ابراز کرد: تأکیدات وارد شده در روایات در خصوص منتظر ظهور بودن به سبب معنای بلند «انتظار» است، انتظار تنها یک حالت روحی نیست، انتظار حقیقی باید در راه و روش زندگی فردی و اجتماعی منتظر تأثیرگذار باشد.

وی تأکید کرد: وظیفه مهم منتظران در دوران غیبت پیراستن خویش از زشتی‌ها و کجی‌ها و آراستن خود به حسنات و نیکی‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه به این تعبیر امام خمینی (ره) که «آستان قدس رضوی مرکز ایران است» اشاره و ابراز کرد: منظور این سخن امام راحل این است که این آستان نورانی باید مرکز و کانون اشاعه اخلاق اسلامی، معرفت، تهذیب نفس و تربیت صحیحی دینی در کشور باشد و همه خیرات و برکات و معارف دین از آستان قدس به کل کشور تعمیم یابد.

وی با اشاره به جایگاه رفیع معنوی حرم مطهر رضوی ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام تنها برای دو تن از حضرات معصومین لفظ (بضعه) پاره تن خود را به کار بردند که یکی از آن‌ها حضرت فاطمه زهرا (س) و دیگری امام رضا (ع) است.

*تحقق زیارت متعالی رسالت مهم آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اصلی‌ترین وظایف آستان قدس را فراهم آوردن زیارت متعالی برای زائران معرفی و عنوان کرد: باید شرایط زیارت متعالی برای زائران چه از حیث محتوا و چه شکل و ظاهر فراهم شود که سازمان علمی و فرهنگی و معاونت تبلیغات اسلامی عهده دار تحقق بعد محتوایی آن هستند، اما تحقق زیارت متعالی از حیث شکل و ظاهر بر عهده خدام حرم مطهر است.

وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون تحقق زیارت متعالی پرداخت و بابیان اینکه تکریم زائران یکی از نخستین لازمه‌های تحقق آن است، تصریح کرد: تمام حضرات معصومین از اخلاق نیکو برخوردار بودند، پارسایی و رفتار توأم با تواضع، احترام و محبت این حضرات با دیگران باعث تبدیل دشمنان کینه توز به دوستان و یاران نزدیک می‌شد، خادمان رضوی نیز باید تکریم و رفتار توأم با احترام را سرلوحه خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بر رعایت نظم و سهولت تردد در حرم مطهر تأکید و تصریح کرد: در اعمال محدودیت‌های ترددی در حرم مطهر باید ابتدا زائران در نظر گرفته شوند، ما حق نداریم باعث سردرگمی زائران شویم، اگر اجباری برای مسدودسازی مسیری است باید راه‌های جایگزین و افرادی برای راهنمایی زائران در نظر گرفته شوند.

وی با تأکید بر اینکه حرم مطهر متعلق به زائران است، گفت: تمام تصمیمات در حرم مطهر باید حول محور خدمت به زائر اتخاذ و هر امری که موجب ایجاد اختلال در تسهیل زیارت می‌شود باید از میان برداشته شود.

تولیت آستان قدس رضوی انضباط را یکی دیگر از لازمه‌های تحقق زیارت متعالی برشمرد و عنوان کرد: حرم مطهر باید نماد منضبط‌ترین نهاد دینی باشد، بر اساس اسناد شاید آستان قدس رضوی در کشور، اولین دستگاهی بوده که دیوان و نظم و نسق و انضباط داشته و در این زمینه پیشتاز بوده است. این پیشتازی همچنان باید حفظ شود.

وی عنوان کرد: برخورد با مردم در حرم مطهر باید متناسب با شأن و منزلت زائر حضرت رضا (ع) باشد و اگر زائری سؤالی دارد باید با سعه صدر و حوصله توسط خدام پاسخ داده شود، البته لازمه پاسخگویی صحیح خدام این است که مسئولان حرم نیز خادمان را در جریان مسائل قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود ضمن درخواست از خادمان بارگاه حرم مطهر امام رضا (ع) برای مشارکت فعال در امور، اظهار کرد: خادمان به دلیل ارتباط مستقیم با زائران بهترین شناخت را از مشکلات احتمالی در خدمت رسانی‌ها دارند، از این رو خادمان نقد‌ها و پیشنهاد‌های خود را برای بهبود هرچه بیشتر شرایط خدمت رسانی به زائران بارگاه منور رضوی حتماً به مدیران حرم مطهر منتقل کنند.

وی با بیان اینکه ارائه طرح و پیشنهادات توسط خدام باید به عنوان یک معیار برای ارتقا رتبه آن‌ها در نظر گرفته شود، گفت: تمام خدام باید نسبت به مشکلات احساس مسئولیت کنند و خود را در رفع آن‌ها سهیم بدانند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان از تلاش خادمان و مسئولان حرم مطهر در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تقدیر و عنوان کرد: در ایام کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر با نظم و دقت اجرایی و ماسک و مواد ضدعفونی کننده میان زائران توزیع شد، بطوریکه نه تنها هیچ شکایتی در این خصوص وجود نداشت بلکه تمجید‌ها و تقدیر‌های بسیاری از سوی اشخاص مختلف را به دنبال داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *