صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آیت‌الله اعرافی: اساتید نگاه دقیقی به تاریخ حوزه‌های علمیه داشته باشند

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸:۵۸
کد خبر: ۷۰۹۸۲۶
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: تربیت نیرو‌های توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه‌های علمیه است.

- بنا به اعلام حوزه، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» در مراسم گردهمایی اساتید مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام قم، گفت: در واپسین ساعات ماه رجب هستیم؛ ماهی که همراه با سرمایه بزرگی برای رجبیون و فائزون بود.

وی گفت: خداوند برای افرادی که از این ماه بهره نبرده اند فرصت‌های دیگری قرار داده است؛ ما و شما به عنوان حاملان امانت الهی باید بیش از دیگران از این فرصت‌ها بهره‌مند گردیم تا دیگران را به سمت این فرصت‌ها فراخوانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: رجب، شعبان و رمضان ملکوتی و حقیقت این‌ها برای افراد خاصی است، برخلاف نوع تقویمی این فرصت‌ها که برای همه افراد بشر وجود دارد.

وی عنوان داشت: راه ملکوتی این فرصت‌ها در کتب ادعیه و مفاتیح آمده است؛ در ماه مبارک شعبان صلوات شعبانیه، مناجات شعبانیه و دیگر ادعیه مرتبط با این ماه همگی کلید‌های ورود به عالم ملکوتی این ماه مبارک هستند.

اعرافی گفت: شاخص اینکه ما وارد این ملکوت شده ایم یا نه دست خود ما بوده و رازی میان ما و خدای ماست؛ اگر دیدیم شبی در حس و حال خاصی هستیم یا احساس قرب به خدا برای ما هویدا شد آنگاه باید بدانیم که وارد این قلمرو شده ایم.

وی افزود: حوزه یک نهاد اجتماعی، فکری و دینی است که قرن‌ها بر آن گذشته، اما مانند یک درخت تنومند به حیات خود ادامه داده است.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: هر تغییر و تحولی که در حوزه بخواهد اتفاق بیافتد هم می‌تواند لازم باشد و هم به وقوع پیوستن آن سختی‌های خاص خود را به دنبال دارد.

وی گفت: شناخت از پیشینه حوزه را استاد باید با خود داشته باشد و در ضمن نگاه انتقادی را هم باید حفظ کند تا در تحولات مفید حوزه نقش ایفا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: تربیت نیرو‌های توانمند و دارای هویت اصیل حوزوی نیازمند داشتن نگاه تاریخی به فرآیند و پیشینه حوزه‌های علمیه است. نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت‌های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می‌باشد.

اعرافی اظهار کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص‌هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود. تنوع حوزه‌ها و تفاوت گرایش‌ها در ادوار مختلف حوزه‌ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوت‌ها و اوج و حضیض‌ها و قبض و بسط ها، اما یک نخ تسبیح بوده که همه آن‌ها را به هم متصل نموده است و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل می‌دهد.

وی گفت: نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می‌شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در زمان‌هایی بسط پیدا کرده و در زمان‌های دیگری دچار قبض شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزه‌های علمیه را می‌خواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزه‌های علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.

اعرافی خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.

وی گفت: هویت سازی حوزوی زمانی محقق می‌گردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزه‌های علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصت‌هایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند. ما در پیشبرد و تعالی حوزه محور‌هایی را شاهد هستیم که یکی از آن‌ها بسط محور‌های دانشی حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: قلب حوزه در دهه‌های اخیر پیشگامی لازم در زمینه رشته‌های مختلف مرتبط را نداشته است؛ مراکز و مؤسسات حوزوی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته اند، اما خود حوزه جا دارد بیش از پیش به دنبال ارتقای علوم اسلامی با توجه به نگاه تاریخی و ریشه‌های علمی خود باشد.

وی افزود: نگاه تاریخی مورد نیاز اساتید حوزه هم شامل نگاه خرد به سرگذشت بزرگان و شخصیت‌های حوزه و هم نگاه کلان به سیر تطورات حوزه می‌باشد.

اعرافی اظهار کرد: پیوستگی تاریخی و زنجیره بودن تطورات حوزه یکی از شاخص‌هایی است که باید در این نگاه تاریخی مورد توجه واقع شود.

وی گفت: تنوع حوزه‌ها و تفاوت گرایش‌ها در ادوار مختلف حوزه‌ها نیز باید مورد واکاوی و دقت قرار گیرند.

استاد درس خارج حوزه عنوان داشت: با همه این تفاوت‌ها و اوج و حضیض‌ها و قبض و بسط ها، اما یک نخ تسبیح بوده که همه آن‌ها را به هم متصل نموده است و یک مجموعه واحد به نام حوزه علمیه تشیع را شکل می‌دهد.

وی گفت: نوشتن یک موسوعه و دایرة المعارف جامع از پیشینه و سیر تحولات تاریخی حوزه یکی از مهمترین کارهاست که در این زمینه باید انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در مورد خود حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۰۱ تاکنون اثر مکتوب جامعی نداریم؛ هرچند که در حوزه در حال حاضر روی این موضوع کار می‌شود و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد.

وی افزود: حوزه‌های علمیه در زمان‌هایی بسط پیدا کرده و در زمان‌های دیگری دچار قبض شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: آمدن موج جدید نوگرایی غربی که مبتنی بر انکار خدا و رد دین بود و از تمدن نوین غرب نشأت گرفت در ایامی بساط حوزه‌های علمیه را می‌خواست جمع کند؛ اما در همان ایام بود که حوزه علمیه قم پایه ریزی شد و این خودش نکته قابل توجهی است.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره از یک بعد اجتماعی و سیاسی برخوردار بوده اند؛ این یک اصل بوده که حوزه‌های علمیه نقش آفرینی اجتماعی و سیاسی را در تمام ادوار وظیفه خود دانسته اند.

اعرافی خاطرنشان کرد: جایگاه رفیع علم و تحقیق و تولید علمی یکی دیگر از افتخارات بزرگ حوزه است.

وی گفت: هویت سازی حوزوی زمانی محقق می‌گردد که شرایطی همچون نگاه تاریخی و آگاهی تاریخی حاصل شود؛ این نگاه باید همراه با بررسی نقاط ضعف و قوت تاریخ حوزه‌های علمیه باشد تا بتواند به ما در رشد و بازسازی نوین حوزه کمک کند.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی فرصت‌هایی برای حوزه علمیه فراهم شده است که قابل وصف نیستند. ما در پیشبرد و تعالی حوزه محور‌هایی را شاهد هستیم که یکی از آن‌ها بسط محور‌های دانشی حوزه است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *