صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

صادقی: تئاتر کشور در ورشکستگی کامل به سر می‌برد/عرصه نمایش به حال خود رها شده

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۹۷۹۷
نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: بهتر است مسئولین فرهنگی که سال‌ها تئاتر را به حال خود رها کرده اند صدای ما را بشنوند، ما نیازمند این هستیم که مسئولین فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند در این عرصه زیست کنند.

قطب‌الدین صادقی در گفت‌وگو با ، پیرامون آخرین وضعیت تئاتر در آخرین روزهای سال جاری گفت: وضعیت تئاتر هیچ تفاوتی نکرده است، به اصطلاح تماشاخانه‌ها فعالیت دارند اما در واقع هیچ فرقی با تعطیلی ندارد زیرا اوضاع تماشاگر و مخاطب در ایام کرونا به هیچ وجه خوب نیست و علنا همه در این زمان ضرر می‌دهند. 

مدیر تماشاخانه شانو کرونا را معضلی بزرگ در عرصه نمایش دانست و اذعان کرد: کرونا نه تنها برای تئاتر بلکه برای تمام مشاغل و عرصه‌ها ایجاد مشکل کرده است، در حال حاضر می‌بینیم که تمامی مشاغل نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان با اختلال روبرو شده است، کرونا جهان را فلج کرده و طبیعتا هنر ضعیفی همچون تئاتر در چنین بحبوحه‌ای ضرر بیشتری می‌بیند.  

وی در همین رابطه ادامه داد: بهتر است مسئولین فرهنگی که سالها تئاتر را به حال خود رها کرده اند صدای ما را بشنوند، ما نیازمند این هستیم که مسئولین فرهنگی این هنر را جدی بگیرند و شرایطی ایجاد کنند تا هنرمندان عرصه نمایش بتوانند در این عرصه زیست کنند. 

این مدرس تئاتر با تاکید بر تنها ماندن تئاتر در دوران کرونا اذعان کرد: در دوران کرونا تئاتر به شدت تنهاتر شده است، اکثریت تماشاخانه‌ها ورشکست شدند و بسیاری از اهالی تئاتر در تمامی رشته‌ها خانه نشین و بیکار شده اند، بالاخره وقت آن رسیده تا مسئولین فرهنگی به خودشان آمده و این هنر را حمایت کنند. 

این تماشاخانه دار تئاتر با اشاره به مشکلات فراوان در اداره این مکان فرهنگی در ایام کرونایی افزود: کرونا کمر تئاتر خصوصی را شکست، هیچ چیز برای ما باقی نمانده، اما با این وجود شخصا تا آخرین لحظه و آخرین نفس می‌ایستم و تماشاخانه شانو را حفظ می‌کنم، اما باید باور کنیم که شاید یک روز دیگر توانی برای مبارزه نمانده باشد.  

وی پیرامون برنامه‌های تماشاخانه شانو در دوران کرونا اضافه کرد: واقعیت امر گروه‌های نمایشی تمایلی به اجرای اثر ندارند، البته یک اجرا در تماشاخانه روی صحنه رفت و با اقبال نسبتا خوبی هم روبرو شد، اما تئاتر فعلا با وضعیت آرمانی خود به شدت فاصله دارد.  

صادقی در مورد عدم استقبال مردم از هنر تئاتر تاکید کرد: باید به مردم حق داد، باید به مخاطبان فرصت دهیم تا به سالن‌های نمایش اعتماد کنند و بار دیگر به تماشاخانه‌های تئاتر برگردند. اینکه امروز مخاطب با ترس به سالن تئاتر می‌آیند طبیعی است، زیرا هیچ چیز والاتر و مهمتر از حفظ جان انسان نیست.  

وی درباره فرصت پیش آمده در دوران کرونا برای تغییر در زیرساخت‌های تئاتر اظهار کرد: پیش از دوران کرونا سلبریتی‌ها و سودجویان تئاتر را به وضعیت بدی کشیده بودند، سودجویان با آوردن رقص و آواز و نمایش‌های موزیکال از هر راهی پول در می‌آورند، امیدوارم کرونا دست سودجویان را از این هنر جدا کند.

صادقی در همین راستا خاطرنشان کرد: امیدوارم در وضعیت فعلی به فکر وادار شویم، کمی به عقب برگردیم و ببینیم که کجای کار را اشتباه کرده‌ایم که راه و کار به اینجا کشیده شده است، به نظر من بهترین راه برای نجات تئاتر این است که کمی از گیشه و کلیشه‌ها دور شویم و به جایگاه واقعی تئاتر برگردیم.  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *