صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معرفی هیات انتخاب جشنواره تئاتر دانشگاهی/تعیین تکلیف محوطه تئاترشهر در هفته جاری

۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰:۰۲
کد خبر: ۷۰۹۷۹۴
سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.

 - سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود. 

بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد. 

 

معرفی هیات انتخاب آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی

هیات انتخاب آثار بخش صحنه‌ای (مرحله اول) بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران معرفی شدند.

از سوی سید مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران غزل اسکندرنژاد، اصغر نوری و داوود بنی اردلان به عنوان هیات انتخاب مرحله اول بخش صحنه ای جشنواره معرفی شدند و به زودی نتیجه انتخاب آثار این بخش مشخص می‌شود.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تاتر دانشگاهی به دبیری سید مجتبی جدی و همت اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بخش‌های؛ صحنه، مناطق، تجربه‌های اجرا، پژوهش (جایزه فرهاد ناظرزاده کرمانی)، نمایشنامه نویسی (جایزه اکبر رادی)، ترجمه، بین الملل، اساتید، جشنواره جشنواره‌ها، رادیو تئاتر، ماکت صحنه، عکس، پوستر، کارگاه‌ها و درس گفتارها، اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

رستم و اسفندیار در شیراز ضبط و تصویربرداری شد

داستان رستم و اسفندیار از شاهنامه فردوسی، دستمایه یک اثر خوانشی منظوم به هدایتگری داریوش ثمر است که پس از ماه‌ها کوشش این کارگردان نمایش، در تالار حافظ جهت ضبط صوتی و تصویربرداری برای ارائه در درگاه‌های غیر حضوری تنظیم شده است.

در این پروژه هنروران الیاس دهقانی (راوی)، داریوش ثمر (اسفندیار، گشتاسپ، جاماسب، زال دستان)، اسفندیار دهقانیان (رستم)، سعیده امینی (شرح خوان صحنه و نقش سیمرغ)، لاله امامی (نقش کتایون)، ملیکا رضایی (سیمرغ و شرح خوان و درخت گز)، نازنین ضحاکی (سیمرغ و شرح خوان)، کیمیا مرادی (سیمرغ و شرح خوان) نقش‌خوانی دارند و عاطفه مسلمی (سیمرغ و پخش موسیقی)، آرشام کمالی (افکت و دستیار صحنه) را انجام می‌دهند.

داریوش ثمر درباره این پروژه گفت: همه بخش‌های شاهنامه حکیم توس پر از تصاویر و صدا و دارای قالبی حماسی و با شکوه و تراژیک است اما شاید داستان رستم و اسفندیار یک خاصیت برتر برای هنرهای نمایشی داشته باشد که آن کشمکش‌هایی عمیق بین انسان و خودش و تقدیر است، تقدیر عنصر برتر و پی رنگ این داستان است.

این هنرمند شیرازی ادامه داد: هم قهرمان داستان رستم پیر با منش پهلوانی خود که در بند شدن را هرگز نمی‌پذیرد مسیر تراژدی را مهیا می‌کند برای خودش با تمام هشدارهای زال و هم اسفندیار جوان که می‌داند اختر و سرنوشت او مسیری غمبار را برایش رقم زده و انگار خود خواسته به آن می‌افزاید تا زودتر به سرانجام برسد.

به گفته ثمر، یک درهم تنیدگی تراژیک و برخوردی قهرمانانه از دو نگرش با دقیق‌ترین و بدیع ترین تصاویر از رستم و اسفندیار در مثنوی حکیم توس گنجانده شده که جای واکاوی بسیار دارد و البته در کتاب داستان داستان‌ها، رستم و اسفندیار به کوشش محمدعلی اسلامی ندوشن این اشعار فصل بندی شده که با سر فصل‌های اشعار بخش‌های داستان خاصیت خوانشی بهتری را ایجاد می‌کند.

وی افزود: با راهنمایی استاد عبدالله آهار، کتاب برای این منظور گزینش شد که از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از استاد احمد و سرپرست گروه تئاتر آریا شیراز تقدیر می‌کنم که مشوق و همراه کار بودند.

ثمر با بیان اینکه پروژه یادشده برای اردیبهشت آینده و در تقارن با بزرگداشت فردوسی آماده می‌شود، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس که با سختگیرانه ترین موازین بهداشتی برای اخذ مجوز و همراهی دریغ نداشت، تشکر کرد.

«روان‌شناسی و جامعه‌شناسی تئاتر» به بازار کتاب می‌رسد

کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» به قلم حسن پورگل محمدی وارد بازار کتاب می‌شود.

حسن پورگلمحمدی نویسنده کتاب «هنرهای نمایشی؛ روان شناسی و جامعه شناسی تئاتر» در این باره گفت: این کتاب پس از یک سال نگارش، پژوهش و گردآوری فروردین ۱۴۰۰ برای علاقه‌مندان این حوزه وارد بازار کتاب می‌شود. بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های این کتاب در فرآیند یک پروژه اجرایی و آزمایشگاهی که از آذر ۱۳۹۶ تا خرداد ۱۳۹۹ رخ داد و به جشنواره تئاتر مجازی «تک» رسید، صورت گرفته است.

وی افزود: این کتاب در ۹ فصل مختلف با مقدمه و نوشتاری از رحمت امینی، شهرام خرازی‌ها، جلال افشار و علیرضا غفاری که همگی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر هستند، توسط انتشارات طراحان تین منتشر خواهد شد.

این کارگردان و مدرس تئاتر در پایان عنوان کرد: امید که تک‌تک این ۹ فصل هر چه زودتر توسط خود دانشجویان به بحث و تبادل نظر گذاشته شود و باب مباحث جدیدی را باز کند.

دبیر واعضای شورای سیاستگذاری «تئاتر فجر ۴۰» هفته بعد معرفی می‌شود

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در ایام نوروز گفت: در این ایام تئاتر به شکل عادی ساری و جاری است و علاوه بر آن عید نوروز بهترین فرصت برای اجرای برگزیدگان جشنواره خیابان تئاتر ایران است که در استان‌ها نمایش خود را اجرا کنند. کارهایی که در فضای مجازی پذیرفتیم و فیلمبرداری شدند نیز در ایام نوروز پخش خواهند شد. در پهنه رودکی هم چند نمایش اجرا خواهد شد.

او که چندی پیش از حصارکشی مجموعه تئاترشهر تا پایان سال خبر داده بود، در خصوص مشکلاتی که پس از برداشته شده حصار تئاترشهر و پارک دانشجو در دوران مدیریت آقای کرباسچی پیش آمد و پیامدهای آن برای این مجموعه، عنوان کرد: در آن دوران به اشتباه نرده‌های تئاتر شهر را برداشتند. نرده‌های پارک به ما ربطی ندارد ولی ماجرای این ملک فرق می‌کند. این ملک برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل هنرهای نمایشی درخصوص مخالفت برخی از هنرمندان در این باره اظهار کرد: دوستانی که می‌گویند چرا باید دور تئاتر شهر را حصار بگذاریم، بیایند به ما بگویند ما چه‌کار کنیم تا روی دیوار تئاتر شهر یادگاری ننویسند و اگر از مسئولان ثبت جهانی آمدند به ما نخندند؟ دوستان بیایند به ما یاد بدهند که چگونه از این اتفاق‌ها جلوگیری کنیم؟ ما حصار نمی‌کشیم ولی بگویند چطور از این بنا حفاظت کنیم؟ هنرمند ما در تئاتر شهر دارد اجرا می‌رود و یک‌دفعه صدای درگیری محوطه پارک دانشجو در سالن می‌پیچید و باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود.

او همچنین در ادامه افزود: اگر علی نصیریان، بهروز غریب‌پور و سایر بزرگان تئاتر دارند به این وضعیت اعتراض می‌کنند به خاطر این است که آن‌ها دارند کار می‌کنند و وضعیت را از نزدیک می‌بینند. آیا تالار وحدت، کاخ نیاوران و کاخ سعدآباد که حفاظ دارند خراب شده‌اند که ما نگران خراب شدن اینجا هستیم؟ آن‌هایی که نگران این موضوع هستند به ما بگویند این مسئله را چطور حل کنیم؟ ژست روشنفکری گرفتن مشکلی از تئاتر ما را دوا نمی‌کند.

آشنا اضافه کرد: باید یک حریمی وجود داشته باشد که هنرمندان ما آسایش داشته باشند. الان جامعه هنری و رسانه‌ها موافق هستند و ما که بهره‌بردار هستیم نیز موافقت خودمان را اعلام کردیم ولی نمی‌دانم علت مخالفت سایر افراد چیست؟ آن‌هایی که مخالف هستند به ما بگویند آیا می‌توان کاری کرد که متعادان متجاهر در پارک نخوابند و در محوطه تئاتر شهر آتش روشن نکنند؟ این ملک برای وزارت ارشاد است و حریم آن نیز مشخص است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *