هنگام پاره شدن تسمه پروانه چه باید کرد؟
تسمه پروانه همانند قطعات دیگر خودرو عمر مفیدی دارد و باید بدانید که پاره شدن این تسمه بخصوص در پیشرانههای تک تسمه به معنای از کار افتادن ادوات حیاتی، چون سیستم فرمان، اختلال در سیستم برق و یا سیستم خنک کاری خودرو میشود.
- خودروکار نوشت: تسمه اصلی موتور (تسمه پروانه) یا همان تسمهای که با به حرکت در آمدن میل لنگ سایر ادوات پیشرانه نظیر پمپ آب، پمپ هیدرولیک، پمپ آب، دینام و سایر ادوات دیگر، چون کمپرسور کولر را به گردنش در میآورد، همانند سایر قطعات اتومبیل عمر مفیدی دارد.
فارغ از آنکه پیشرانه خودرو شما تنها به یک تسمه یا چند تسمه مجهز است باید بدانید که پاره شدن این تسمه بخصوص در پیشرانههای تک تسمه به معنای از کار افتادن ادوات حیاتی، چون سیستم فرمان، اختلال در سیستم برق و یا سیستم خنک کاری خودرو میشود و تقریبا با اختلاف چند دقیقه پس از بروز این مشکل خودرو را زمین گیر خواهد کرد.
جایگزینی تسمه نو با نمونه فرسوده یا پاره شده طبیعتا تنها روش منطقی است، اما درصورت بروز این مشکل در هنگام سفر، وسط بیابان و یا جادههای کم تردد چه باید کرد؟
پارگی تسمه در خودروها قدیمیتر که پولی سر ادوات آنها شکل گوه مانند داشت و فاقد دندانه بود سادهتر تعمیر میشود تا نمونههای تک تسمه و مدرنی که به تسمههای پهن و دندانه دار مجهز هستند. با این اوصاف استفاده از الیاف بلند مانند طناب نخی یا پلاستیکی، لباس کهنه یا سیم میتواند شما را تا رسیدن به مقصد ثانویه نزدیک کند، اما این روش راه حلی دائمی نخواهد بود.
چه کنیم؟
به هنگام پارگی تسمه پروانه میتوان با استفاده از طناب بلند و پیچیدن آن به دور پولی ادوات پیشرانه موقتا آنها را به راه انداخت. بهتر آن است که از طناب نازک و یا با باز کردن الیافهای طناب بزرگ و دستیابی به ریشههای نازکتر الیاف، آن را چندین دور و با حداکثر توان ممکن به دور پولیهای ادوات پیشرانه بپیچید. در بسیاری از مواقع بهتر است از لباس کهنهای که باریک باریک بریده شده و به یکدیگر گره خورده اند و یا حتی روش بسیار رایج قدیمی یعنی استفاده از جوراب زنانه تکیه کنید چرا که الیاف آنها خاصیت کشسانی بیشتری دارد و استفاده چند لایه از آنها در کنار یکدیگر اصطکاک خوبی به وجود میآورد.
مدارا کنید
اگر پس از استفاده از این روش با روشن کردن پیشرانه تمامی پولیها به حرکت درآمدند به آن معناست که تقریبا کل کار انجام شده است. حالا لازم است بدانید که این تسمه ساختگی بسیار ضعیف و حساس است. از این رو برای حفظ دوام هرچه بیشتر آن و نزدیکی هرچه بیشتر به مقصد دوم و یا تعمیرگاه بهتر است که از گاز دادنهای ناگهانی و استفاده از خودرو در دور موتورهای بالا پرهیز کنید چراکه افزایش سرعت دور پیشرانه موجب ایجاد اصطکاک بیشتر در الیاف استفاده شده بجای تسمه پروانه شده و آنها را به سرعت پاره میکند. بدانید که در شرایط سخت ممکن است مجبور باشید این رویه را تا رسیدن به مقصد چندبار تکرار کنید.
به منظور عدم مواجهه با این مشکل ساده، اما دردسرساز بهترین روش آن است که همواره یک تسمه پروانه زاپاس با خود به همراه داشته باشید. این قطعه نه هزینه زیادی به همراه دارد و نه فضای زیادی را اشغال میکند، اما نبود آن بدون شک خاطره تلخی برایتان رقم خواهد زد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *