وزیر راه و شهرسازی: چابهار «هاب» محصولات پتروشیمی در منطقه میشود
وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در بندر چابهار، پاسخگوی توسعه پایدار است و چابهار را به یک هاب محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه تبدیل میکند.
- بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمد اسلامی» در مراسم همایش دریایی هند ۲۰۲۱، که امروز در بندر چابهار برگزار شد، ضمن تشکر از دولت هند به خاطر دعوت در این برنامه و میزبانی از ایران، گفت: برنامهای که در پی انعقاد «موافقتنامه چابهار» بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند و با هدف تسریع، تسهیل و افزایش تجارت و ترانزیت میان سه کشور و اتصال آنها به آسیای مرکزی و دیگر کشورهای منطقه از طریق بندر چابهار شروع شد، روند اجرایی کمّی و کیفی مناسبی را دارد. همچنین، تحقق اهداف با بهرهگیری از امکانات دریایی، ریلی، جادهای و هوایی و امکانات گمرکی مرتبط با این بندر و منطقه آزاد و صنعتی چابهار استمرار و سرعت خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تحقق برنامههای موافقتنامه چابهار چه از حیث روانسازی حمل ونقل و ترانزیت و هم از بابت اقتصادی و تجاری زمینه ساز تأمین منافع متقابل کشورهای عضو و رفاه عمومی مردمان آنها خواهد شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم خاظرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از جنوب و نزدیکی به آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز در شمال، فرصت مغتنمی را برای بهره مندی کشورهای همسایه از اتصالات حمل و نقل و ترانزیتی منطقهای و استفاده از بازارهای بزرگ موجود در این حوزه جغرافیایی، فراهم میسازد.
به گفته اسلامی، بندر چابهار میتواند برای همسایگان ایران مزایای رقابتی قابلتوجهی در زمینه جابهجایی کالا ایجاد کند. همچنین نقش بارزی در رونق و توسعه پایدار کشورهای منطقه خواهد داشت. این بندر با اتصال به شبکه ریلی از اهمیت بالاتری در توسعه برخوردار خواهد شد و کشورهای همسایه نظیر افغانستان و آسیای میانه را با سهولت بیشتر و هزینه کمتری به آبهای آزاد اقیانوسها متصل میکند.
وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامههای مهم جمهوری اسلامی ایران را افزایش ظرفیتهای مواصلاتی و راههای ارتباطی به و از بندر چابهار برشمرد و گفت: در حال حاضر در حال برنامهریزی در این زمینه هستیم. با توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در بندر چابهار میتوان پاسخگوی توسعه پایدار در تبدیل چابهار به یک هاب (گره متصل کننده دستگاههای مختلف) محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه بود.
اسلامی تصریح کرد: هند در برنامه توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار مشارکت داشته و شاهد ورود و تامین تجهیزات مرحله اول برای بهره برداری در بندر شهید بهشتی هستیم و ضرورت دارد در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده اپراتور هندی تسریع بعمل آید. ظرفیتهای عملیاتی و زیرساختی مطلوبی در چابهار شکل گرفته است که به طور پیوسته در حال بهبود مستمر است و دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیتها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بینظیری دارند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست هشت و نیم میلیون تن است، توضیح داد: برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است. در چابهار به دنبال کیفیت خدمات بندری هستیم. توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همجوار سبب پیشرفت و آبادانی هر منطقه میشود.
اسلامی ضمن تشکر مجدد از مساعدتهای کشورهای عضو به ویژه کشور هند، اظهار امیدواری کرد تا نتایج سازنده این نشست اهداف مشترک دو کشور را در روانسازی ترانزیت، توسعه تجارت و بهبود رفاه اقتصادی و کیفیت زندگی ملتهایمان محقق کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تحقق برنامههای موافقتنامه چابهار چه از حیث روانسازی حمل ونقل و ترانزیت و هم از بابت اقتصادی و تجاری زمینه ساز تأمین منافع متقابل کشورهای عضو و رفاه عمومی مردمان آنها خواهد شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم خاظرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از جنوب و نزدیکی به آسیای مرکزی، روسیه و قفقاز در شمال، فرصت مغتنمی را برای بهره مندی کشورهای همسایه از اتصالات حمل و نقل و ترانزیتی منطقهای و استفاده از بازارهای بزرگ موجود در این حوزه جغرافیایی، فراهم میسازد.
به گفته اسلامی، بندر چابهار میتواند برای همسایگان ایران مزایای رقابتی قابلتوجهی در زمینه جابهجایی کالا ایجاد کند. همچنین نقش بارزی در رونق و توسعه پایدار کشورهای منطقه خواهد داشت. این بندر با اتصال به شبکه ریلی از اهمیت بالاتری در توسعه برخوردار خواهد شد و کشورهای همسایه نظیر افغانستان و آسیای میانه را با سهولت بیشتر و هزینه کمتری به آبهای آزاد اقیانوسها متصل میکند.
وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامههای مهم جمهوری اسلامی ایران را افزایش ظرفیتهای مواصلاتی و راههای ارتباطی به و از بندر چابهار برشمرد و گفت: در حال حاضر در حال برنامهریزی در این زمینه هستیم. با توسعه زنجیره حمل و نقل و لجستیک در بندر چابهار میتوان پاسخگوی توسعه پایدار در تبدیل چابهار به یک هاب (گره متصل کننده دستگاههای مختلف) محصولات پتروشیمی و صنایع تبدیلی دیگر در منطقه بود.
اسلامی تصریح کرد: هند در برنامه توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار مشارکت داشته و شاهد ورود و تامین تجهیزات مرحله اول برای بهره برداری در بندر شهید بهشتی هستیم و ضرورت دارد در تامین مابقی تجهیزات تعهد شده اپراتور هندی تسریع بعمل آید. ظرفیتهای عملیاتی و زیرساختی مطلوبی در چابهار شکل گرفته است که به طور پیوسته در حال بهبود مستمر است و دو دولت ایران و هند در تبدیل این ظرفیتها به فرصتی برای طرفین و منطقه اهتمام و همیاری بینظیری دارند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی بندر شهید بهشتی چابهار در فاز نخست هشت و نیم میلیون تن است، توضیح داد: برای ساخت و تجهیز این طرح مهم بیش از یک میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است. در چابهار به دنبال کیفیت خدمات بندری هستیم. توسعه روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای همجوار سبب پیشرفت و آبادانی هر منطقه میشود.
اسلامی ضمن تشکر مجدد از مساعدتهای کشورهای عضو به ویژه کشور هند، اظهار امیدواری کرد تا نتایج سازنده این نشست اهداف مشترک دو کشور را در روانسازی ترانزیت، توسعه تجارت و بهبود رفاه اقتصادی و کیفیت زندگی ملتهایمان محقق کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *