صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ: ترویج و تقویت اخلاق در جامعه ازجمله مسئولیت‌ اصلی رسانه‌هاست

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳:۳۶
کد خبر: ۷۰۷۰۲۶
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر اینکه اولویت خانه‌های مطبوعات باید تقویت مهارت، محتوی و مخاطب در رسانه‌ها باشد، گفت: ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را ازجمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌هاست.

– محمد خُدادی در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور که صبح امروز، چهارشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۹ در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نقش موثر خبرنگاران و اصحاب رسانه در کاهش تبعات آن تصریح کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه، توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان بکاهند.

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفر‌های استانی و مسافرت‌های جاده‌ای، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشویق به خانه ماندن در مناسبت‌های نوروزی و... را از جمله فعالیت‌های موثری عنوان کرد که طی یک سال گذشته از سوی گونه‌های مختلف رسانه‌های نظیر مطبوعات، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و تک تک خبرنگاران انجام شده است.

معاون مطبوعاتی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: کرونا دو لایه دارد؛ کادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم نقش آفرینی کردند و رسانه‌ها نقش آفرین در اطلاع رسانی برای مقابله هم افزایی –ایجاد اقناع جمعی درکمک به تامین نیاز‌ها و اقدامات مقابله کرونا بودند. اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت‌ترین روز‌ها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بوده و شجاعت و همت‌شان همچون همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه‌های مطبوعات این فرصت را می‌توانند فراهم کند.

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به یک مثلث کاربردی اعتقاد دارد، تاکید کرد: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می‌شود و عدم توجه به این سه واژه، زمینه‌های حذف رسانه را ایجاد می‌کند. خانه‌های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمی در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث نیست. انرژی اصلی بعضا صرف توزیع رایانه و دادن مجوز می‌شود وبعضا رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صدا‌هایی می‌شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می‌شوند و همدیگر را متهم می‌کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه‌ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه‌ترین نخبه‌های کشور و با معرفت‌ترین و پرتلاش‌ترین لایه‌های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفتگو کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بر بستر رفاقت مبتنی باشد توضیح داد: خانه‌های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه‌ای برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.

معاون مطبوعاتی، ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را ازجمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و در همین رابطه تاکید کرد: اعضای هیات مدیره خانه‌های مطبوعات نیز باید در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاق‌مداری باشند.

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند نیرو‌های خود را بیمه کنند و در حالیکه رسانه‌های اصلی ما این اقدام را انجام داده و حدود ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی در صندوق هنر، بیمه شده‌اند، هر روز شاهد مراجعه برخی خبرنگاران در موضوع بیمه هستیم. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو نیز خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است چرا که زندگی بخشیدن به انسان‌ها حال خوبی می‌دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

وی تقویت رسانه بر بستر محتوا و مهارت را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت مطبوعاتی عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌های فعال و رسمی کشور نیستند؛ بلکه شریک آن‌ها هستند. ما خوشحالیم که میلیون‌ها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *