صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مهمترین عامل دیده شدن یک کتاب چیست؟

۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰:۴۲
کد خبر: ۷۰۵۷۷۷
یک نویسنده گفت: اگرچه به علت بیماری کرونا نمایشگاهی برگزار نشد و ناشران ضرر‌های بسیاری را متحمل شدند، اما حضور آنان در فضای مجازی زمینه برای فروش قابل توجه کتاب‌ها فراهم کرد.

حمید علیدوستی در گفت‌وگو با پیرامون نحوه گذران اوقات فراغت در ايام نوروز ١٤٠٠ گفت: سرانه مطالعه در ایران بسیار پايين است، اما قرنطینه‌های ناشی از بیماری کرونا سبب شد تا مردم توجهی به کتاب و کتاب خوانی داشته باشند از سوی دیگر تعطیلات ایام عید نیز زمانی مناسب برای مطالعه خواهد بود.

وی در همین راستا ادامه داد: من معتقدم در این مدت سرانه مطالعه افزایش داشته است من در طی یک سال گذشته که قرنطینه اجرایی شد شرایط مناسب تری برای نگارش یافتم لذا ۳ کتاب نوشتم و کتاب‌های بسیاری را مطالعه کردم، فراغت در کرونا برای من زمانی ارزنده بود و کسانی که توانستند در طی این مدت مطالعه کنند افرادی بودند که موفق عمل کردند.

علیدوستی به تعطیلات ایام عید و کرونا اشاره و بیان کرد: قرنطينه و توجه به پروتکل‌های بهداشتی سبب شده تا مردم احساس نگرانی کرده و از ارتباط با یکدیگر فاصله بسیاری بگیرند پس برای پر کردن این خلاء نیازمند بودند که به سوی مطالعه کتاب و یا دیدن فیلم و از همه مهمتر حضور در فضای مجازی بروند البته باید تاکید کرد که مطالعه بهترین و ارزنده‌ترین فعالیتی بشمار می‌رود که افراد در طول قرنطینه به آن پرداخته و یا می‌پردازند.

نویسنده کتاب «پر شکن» وضعیت نشر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: اگرچه به علت بیماری کرونا نمایشگاهی برگزار نشد و ناشران ضرر‌های بسیاری را متحمل شدند، اما حضور آنان در فضای مجازی زمینه برای فروش قابل توجه کتاب‌ها را فراهم کرد بدین ترتیب فرار از تنهایى قرنطینه و استرس‌ها بستر را برای حرکت افراد به سوی مطالعه فراهم کرد.

وی نقش تبلیغات را در افزایش سرانه مطالعه مهم دانست و ابراز کرد: تبلیغات همواره عاملی موثر در دیده شدن کتاب‌ها بوده و هست، بسیاری از کتاب‌ها که طی این مدت خریداری شدند توسط تبلیغات به جامعه معرفی شده و مخاطبان آنان را خریداری کردند در این میان نقش ناشران بسیار مهم و پررنگ است ناشران توانمند همواره به دنبال کتاب‌های خوب هستند آنان کتاب‌های خوب را با تبلیغات به جامعه معرفی می‌کنند و در این مسیر موفق عمل می‌کنند از سوی دیگر هرچه خرید کتاب افزایش داشته باشد ناشر نیز به سود بیشتری دست می‌یابد.

علیدوستی به وظیفه دستگاه‌های فرهنگی اشاره و بیان کرد: دستگاه‌هایى همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و یا صدا و سیما همچنین حوزه هنری بخش‌هایی هستند که پیرامون رویکرد معرفی کتاب‌ها و برنامه ریزی برای افزایش سرانه مسئول شناخته می‌شوند و باید در این زمینه بستر سازی لازم را انجام دهند. این حوزه‌ها می‌توانند با برنامه ریزی مناسب اسپانسر‌هایی را برای تولید کتاب‌ها تامین کنند البته حمایت از نویسنده و حوزه نشر موضوعی است که بیش از هر زمان دیگرى نیاز به توجه دارد و این مهم نباید از دید متولیان دور بماند.

وی در مورد مطالعه کتاب پیشنهاد کرد: من معتقدم هر کسی با توجه به علاقه خود می‌تواند کتاب‌های مورد نظر و ژانر‌های خاصی را مطالعه کند، اما بااین همه به خوبی می‌دانم داستان یکی از جذابترین و پر مخاطب‌ترین حوزه‌ها برای مطالعه محسوب می‌شود البته اوقات فراغت دوران کرونایى کتاب‌های رمان و کتاب‌های روانشناسی علاقمندان بیشتری داشته است.

علیدوست پیرامون خطر فضای مجازی خاطرنشان کرد: گذراندن اوقات فراغت در فضای مجازی کاری نادرست است، زیرا نه تنها بر اطلاعات ما افزوده نمی‌شود بلکه چنانچه فرهنگ درست استفاده کردن در آن را نداشته باشيم با مشکلات متعددی روبرو خواهیم شد لذا پناه بردن به کتاب و دوری كردن از فضای مجازی بهترین رویکردی خواهد بود که می‌توان آن را در پیش گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *